• طراحی آشپزخانه سازگار با محیط زیست

    فرقی نمی‌کند؛ اگر می‌خواهید تغییراتی جزئی در آشپزخانه ایجاد کنید یا در فکر یک بازسازی مفصل هستید؛ خلق یک آشپزخانه اکو فرند، پروژه‌ای هوشمندانه است. طراحی یک آشپزخانه سازگار با محیطزیست در کنار کاهش مصرف انرژی و آب، هزینه کلی خانه را نیز کاهش می‌دهد. با ما همراه شوید و قدری در مورد نحوه اعمال تغییرات مؤثر در آشپزخانه‌های کنونی بیاموزید.

    در بازسازی‌های جزئی به سراغ لوازم برقی اکو فرندلی بروید

    یک سری تغییر کوچک می‌تواند؛ تحولی بزرگ در آشپزخانه ایجاد کند؛ تحولاتی که روی مصرف انرژی و کیف پول شما متمرکزند. روی خرید لوازم برقی کم‌مصرف و دوستدار محیط‌ زیست، سرمایه‌گذاری کنید.

    گالری عکس 1 طراحی آشپزخانه سازگار با محیط زیست  عکس خانه مدرن عکس دکوراسیون مدرن عکس طراحی آشپزخانه عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز

    اگر با کمبود فضا مواجهید؛ لوازم قدیمی را با لوازم جدید کم‌مصرف جایگزین نمایید. اگرچه این وسایل نسبت به موارد استاندارد دیگر گران‌تر هستند اما هزینه مصرفی از طریق قبوض انرژی به شما برگشت داده می‌شود. بیش از ۱۵ درصد از انرژی مصرفی خانه در آشپزخانه صرف می‌شود؛ با گذار به دنیای لوازم اکو فرندلی، مصرف انرژی را کاهش دهید.
    یخچال‌ها: در این وسایل از جدیدترین فناوری‌های عایق‌بندی و کمپرسور استفاده می‌شود. در نتیجه نسبت به مدل‌های دیگر، ده درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند. یخچالی که بیش از ده سال از عمر آن گذشته را با یک یخچال کم‌مصرف تعویض کرده و سیصد دلار صرفه‌جویی کنید.
    فریزرها: فریزرهای کم‌مصرف هم مانند یخچال‌های کم‌مصرف، کاهش ده‌درصدی مصرف انرژی را به همراه می‌آورند. سایز فریزر را متناسب با نیازتان انتخاب کنید تا مجبور نشوید بابت انرژی اتلافی بیشتر یک فریزر بزرگ‌تر پولی بپردازید.
    ماشین‌های ظرف‌شویی: ماشینی که بیست سال کار کرده، در هر بار استفاده، ده گالن و در هر سال هزاران گالن آب هدر می‌دهد. یک ماشین ظرف‌شویی کم‌مصرف در کنار کاهش مصرف انرژی و آب، مزایایی چون سنسور غذایی و فیلتر آبی دارد که به تمیزی هرچه بیشتر ظروف کمک می‌کنند.

    مبلمان سازگار با محیط زیست

    با خرید میز و صندلی‌های جدید، رنگ و رویی تازه به آشپزخانه هدیه دهید؛ اما باید یک سری فاکتور دیگر را هم در نظر بگیرید. همه مبلمان ها با محیط‌ زیست سازگار نیستند؛ حتی بعضی از آن‌ها، انتخاب‌هایی سمی هستند و یک سری ترکیب ارگانیک ناپایا از خود آزاد می‌کنند. مبلمان سازگار با محیط‌ زیست را از کمپانی‌های قابل‌اعتماد بخرید.
    علاوه بر این می‌توانید به خرید مبلمان بازیافتی یا دست‌دوم فکر کنید و رنگ موردعلاقه خودتان را به آن‌ها بزنید. البته از رنگ فاقد مواد ارگانیک ناپایا استفاده کنید تا هوای خانه را آلوده نکند.

    با بازطراحی کامل آشپزخانه، محیطی سبز خلق کنید

    یک بازسازی کوچک به ارتقای آشپزخانه کمک می‌کند اما بازطراحی کامل، تغییراتی دراماتیک به همراه می‌آورد. در این راه، روی موارد کلیدی چون نورپردازی، مصرف آب و زباله های داخلی تمرکز کنید.

    شیر و سینک سازگار با محیط‌ زیست

    اگر به تغییر مدل سرویس بهداشتی یا آشپزخانه فکر می‌کنید؛ سینک بهترین نقطه شروع است. چند مؤلفه اضافی به سینک قدیمی اضافه کرده و مصرف آب را کنترل کنید.
    شیرهای با جریان کم: اگر چندین سال است که شیر آب را عوض نکرده‌اید؛ احتمالاً با موضوع آب و زمان اتلافی هنگام شستن ظروف ناآشنا هستید. در هر دقیقه از شیرهای کم‌مصرف، فقط ۲/۱ گالن آب جریان می‌یابد؛ یعنی در هر سال، ۷۰۰ گالن آب نجات خواهد یافت!
    تصفیه‌کننده آب: اگر نگران آلودگی‌های داخل آب هستید یا مزه آب جاری را دوست ندارید؛ به جای استفاده از بطری‌های یک‌بارمصرف آب، از  تصفیه‌کننده بهره ببرید تا به حفظ پول و سوخت فسیلی هم کمک کرده باشید. مطمئن باشید که خرید فیلتر، بهترین راه‌حل برای خانواده شماست. از آب پاکی که مستقیماً از شیر آب جاری می‌شود؛ لذت ببرید و دور بطری‌های یک‌بارمصرف خط بکشید.

    سیستم نورپردازی کم‌مصرف

    دعوت از نور طبیعی به درون خانه، راحت‌ترین راه ممکن برای کاهش مصرف انرژی است اما با اجرای چند نکته کاربردی هم می‌توانید آشپزخانه‌ای روشن بسازید. اگر می‌خواهید استراتژی نورپردازی آشپزخانه‌تان با محیط‌ زیست دوست باشد به لامپ‌های حبابی و سبک نورپردازی توجه کنید.
    لامپ‌هایLED: لامپ‌های حبابی ملتهب محبوبتان را با لامپ‌های حبابی LED جایگزین کنید. از لامپ‌های LED کم‌مصرف و استاندارد استفاده نمایید تا با کاهش ۹۰ درصدی برق مواجه شوید.
    کلیدهای کاهنده: همیشه لازم نیست که لامپ‌ها با حداکثر توان خود بتابند. از کلیدهای کاهنده استفاده کنید تا وقتی که آن‌ها را در حالت کم‌نور قرار می‌دهید به کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی کمک کرده باشید.
    نواحی چندگانه: اگر فقط قسمتی از آشپزخانه به روشنایی نیاز دارد؛ از سیستم نواحی نورپردازی چندگانه استفاده کنید تا مجبور نباشید لامپ‌های کل آشپزخانه را همزمان روشن کنید و در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمایید.

    زباله های داخلی

    گالری عکس 2 طراحی آشپزخانه سازگار با محیط زیست  عکس خانه مدرن عکس دکوراسیون مدرن عکس طراحی آشپزخانه عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز

    سازمان‌دهی زباله‌ها کار آسانی است و به لوازم خاصی نیاز ندارد. اگر می‌خواهید از شر پسماند مواد غذایی راحت شوید؛ به‌صورت روزانه از یک زباله خردکن استفاده کنید. بدین ترتیب، نه تنها در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کنید؛ چندی بعد صاحب یک کود طبیعی برای گل و گیاهان خواهید بود.
    برای ساخت کمپوستر، اول باید جای آن را پیدا کنید؛ زیر سینک یا یک کابینت خالی ایده آل است. حالا به دو سطل زباله پلاستیکی در دو سایز مختلف نیاز دارید. ته سطل کوچک‌تر را سوراخ‌سوراخ کنید و درون سطل بزرگ‌تر قرار دهید. داخل سطل بزرگ‌تر یک آجر بگذارید تا کف سطل کوچک بالا بیاید.
    حالا خرده‌های مواد غذایی و ته‌مانده قهوه را داخل آن بریزید و بین آن‌ها تعادل برقرار کنید. این مخلوط را روزی یک مرتبه به هم بزنید تا بوی بد مخلوط کاهش یافته و زباله‌ها سریع‌تر حل شوند. وقتی که ساختار مواد کاملاً شکسته شود؛ کود آماده است. از این کود در باغچه‌های داخلی و خارجی می‌توانید استفاده کنید.

    از اول یک آشپزخانه اکو فرندلی طراحی کنید

    وقتی می‌خواهید با چند ایده آشپزخانه‌ای سازگار با محیط‌ زیست طراحی کنید؛ محدود خواهید بود. از ابتدا آشپزخانه‌ای کاملاً اکو فرند، از کابینت تا کف‌پوش، بسازید تا تولید کربن را به حداقل برسانید.

    پیشخوان‌های دوستدار طبیعت

    اگرچه پیشخوان‌های سنتی ساخته شده از چوب یا گرانیت، نمایی زیبا دارند اما تولید آن‌ها با مصرف انرژی زیادی همراه است و خیلی هم ماندگار نیستند. به جای نصب سطوح معمولی به سراغ مواد سازگار با محیط‌ زیست بروید مانند شیشه بازیافتی، سیمان بازیافتی، بامبو تجدیدپذیر و مواد غیرسمی.

    گالری عکس 3 طراحی آشپزخانه سازگار با محیط زیست  عکس خانه مدرن عکس دکوراسیون مدرن عکس طراحی آشپزخانه عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز

    کف‌پوش‌های پایدار

    هنگام طراحی آشپزخانه، کف‌پوش‌های قدیمی مانند چوب و سرامیک را فراموش کرده و به محصولات اکو فرندلی چون چوب‌پنبه و لینولئوم بها دهید. رشد سریع ماده باعث شده که چوب‌پنبه در ردیف پایدارترین کف‌پوش‌ها قرار بگیرد؛ همچنین قدم زدن روی آن خیلی راحت است. لینولئوم هم حاصل مواد تجدیدپذیر است و بعد از نصب، مواد شیمیایی مضر آزاد نمی‌کند. هر دو این کف‌پوش‌ها، نمایی خارق‌العاده خلق می‌کنند بدون اینکه محیط‌ زیست را به خطر بیاندازند.

    کاشی‌های دیواری بازیافتی

    روکش‌های دیواری، رنگ و بافت را مهمان آشپزخانه می‌کنند.  این المان‌های سلیقه‌ای، راهی جذاب برای استفاده از مواد سازگار با محیط‌ زیست هستند. از سرامیک‌های بازیافتی با طرح‌های بولد یا رنگین‌کمانی استفاده کنید. البته دقت کنید که میزان مواد ارگانیک ناپایای آن‌ها کم باشد.

    کابینت‌های سازگار با محیط‌زیست

    یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آشپزخانه، کابینت‌ها هستند چون ظروف و لوازم برقی را داخل آن‌ها می‌گذارید یا ظروف پایه‌دار و آنتیک را به نمایش می‌گذارند. چون بیشتر کابینت‌ها چوبی هستند باید توجه کنید از کجا آمده‌اند و چگونه تولید شده‌اند. بهترین کابینت‌ها و دراورهای سبز دارای گواهی استاندارد انجمن Forest Stewardship هستند. به سراغ کابینت‌های فاقد مواد ارگانیک ناپایا بروید. محصولاتی که با تخته‌های عاری از فرمالدهید ساخته شده‌اند و دوستدار محیط‌ زیست هستند.
    مهم نیست که ساخت آشپزخانه سازگار با محیط‌ زیست را با چند وسیله برقی کم‌مصرف شروع کنید یا در فکر یک بازطراحی اساسی باشید؛ به هر حال آشپزخانه سازگار با محیط‌زیست حاصل خواهد شد. با توجه به نکات مذکور، آشپزخانه دلخواهتان را به‌صورت پایدار و الهامی خلق کنید.

    گالری عکس 4 طراحی آشپزخانه سازگار با محیط زیست  عکس خانه مدرن عکس دکوراسیون مدرن عکس طراحی آشپزخانه عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز

    اجازه دهید که از نظر شما در مورد این پروژه و آنچه در ذهن دارید؛ مطلع شویم.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *