• دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری

    چند سال پیش، مجله موفقیت به انتشار ۲۰ ویژگی یک کارمند ایده آل از نظر ۱۰۴ مدیر اجرایی پرداخت و از آن‌ها تقاضا کرد مهم‌ترین خصیصه را انتخاب کنند.
    ۸۶ درصد مدیران، دو ویژگی زیر را به عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت و پیشرفت کاری قلمداد کردند:
    - توانایی اولویت‌بندی امور کاری تا بتوانند مسائل مرتبط و غیر مرتبط را از هم جدا کنند.
    - سرعت عمل در انجام کار تا بتوانند هرچه سریع‌تر کار را اجرا کنند.
    برای کسب شهرت در شغلتان، هیچ‌چیزی مهم‌تر از این نیست که کار را سریع و صحیح انجام دهید.
    متأسفانه با افراد زیادی در حرفه معماری برخورد دایم که  از دو خصلت بالا غفلت کرده‌اند. تازه از اینکه کارشان راکد است یا آن چیزی نشده که می‌خواسته‌اند؛ تعجب هم می‌کنند.

    گالری عکس 1 دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس طراحی معماری عکس گروه معماری عکس مهندسی معماری

    کفش‌هایتان را عوض کنید

    یک تمرین مفید، این است که خود را در نقش مدیرتان تصور کنید. شما در حال تکمیل نقشه یک کتابخانه محلی هستید. شما دو تیم دارید که در این فاز قرار است به شما کمک کنند. تجربه هر دو گروه یکسان است اما در برخورد با یک مسئله مشترک، شیوه‌ای متفاوت از هم اتخاذ می‌کنند.

    روز اول

    کارمند شماره یک به دنبال طراحی برنامه‌ای است که بهتر به نظر می‌رسد. بنابراین تمام صبح خود را صرف طراحی یک نسخه دلخواه می‌کند. سپس گرفتار یک پلاگین جدید در نرم‌افزار طراحی می‌شود و تمام روز خود را صرف می‌کند تا بفهمد ایراد کار کجاست که برنامه به‌ درستی عمل نمی‌کند.
    کارمند شماره دو از برنامه اصلی و سنجیده نقشه‌های موجود استفاده می‌کند. سپس یک پلان را مدنظر قرار می‌دهد و اول سعی می‌کند که بزرگ‌ترین مسئله را تکمیل کند. در نهایت به سراغ یک نرم‌افزار طراحی دیگر می‌رود و کار یک‌ماهه را در سه هفته انجام می‌دهد.

    کدام‌یک از این کارمندان را ترجیح می‌دهید؟

    بدیهی است که شما باید مرتباً با کارمندان خود گفت‌وگو کنید اما نمی‌خواهید وقت زیادی را این‌گونه هدر دهید. این تمایل به دو ویژگی مذکور اشاره می‌کند. توانایی تشخیص، اولویت‌بندی و تکمیل یک مینی پروژه در معماری مهم است.
    مینی پروژه به وظیفه‌ای گفته می‌شود که انجامش بیش از چند ساعت زمان نمی‌برد و پروژه کلی را پیش می‌برد. واقعاً مهم است که بتوانید یک کار بزرگ را بخش بخش کرده تا به اهداف بزرگ‌تر یا جزئیات کوچک‌تر دست پیدا کنید.

    گالری عکس 2 دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس طراحی معماری عکس گروه معماری عکس مهندسی معماری

    حلال مشکلات باشید

    معماری، اساساً حرفه حل مشکلات است. هیچ دو ساختمانی دقیقاً شبیه به هم نیستند پس توانایی حل مشکلات، مهم‌ترین مهارت لازم در حرفه شماست.
    من اغلب می‌شنوم که بعضی از مدیران می‌گویند: من می‌توانستم با کمک دو نفر از این‌ها کار بیشتری انجام دهم تا با پنج نفر دیگر.
    دلیل تفاوت،  این است که این افراد توانایی حل مشکلات را دارند و می‌توانند کار را به‌صورت بهینه انجام دهند. نرم‌افزار، متریال و هزاران المان دیگر معماری، می‌آیند و می‌روند؛ چیزی که می‌ماند؛ قدرت حل مسئله است.

    چگونه می‌توانید مشغول به کار شوید؟

    قبل از استارت هر پروژه‌ای، زمانی را صرف درک محدودیت‌ها و موانع کنید. این امر قدرت تشخیص میان‌برها را به شما می‌دهد.
    این سؤال‌ها را از خودتان یا شخصی که می‌داند؛ بپرسید تا متوجه شوید در کدام قسمت کار مفیدتر خواهید بود.

    بقیه افراد تیم، چه کسانی هستند؟

    درک ساختار گروه در یک شرکت بزرگ خیلی مهم است تا ببینید چه کسی، چه کاری می‌کند. این امر به شما کمک می‌کند که از دوباره‌کاری پرهیز کرده و روی وظیفه خاصی تمرکز کنید.

    اعضای گروه چه مهارت‌هایی دارند؟

    ببینید که اعضای گروه، چه مهارت‌هایی دارند و برای کدام قسمت کار مناسب هستند. بدین ترتیب شما هم می‌توانید بر اساس بهترین مهارت خود کار کرده و در زمان صرفه‌جویی نمایید.

    گالری عکس 3 دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس طراحی معماری عکس گروه معماری عکس مهندسی معماری

    چه کارهایی تا به حال انجام شده است؟

    اگر در مرحله اولیه به گروه ملحق نشده‌اید؛ ببینید که تا به حال چه کارهایی صورت گرفته تا از دوباره‌کاری و اتلاف وقت جلوگیری کنید.
    چنین اتفاقی بارها رخ داده است. یک مدل فیزیکی طراحی می شود که تکمیل آن به کمک سه نفر و با صرف یک هفته کامل ممکن است. چند ماه بعد در یک خانه‌تکانی متوجه می شویم که چنین مدلی یک سال پیش ساخته شده بود.

    چه کاری در چه زمانی باید انجام شود؟

    سررسیدها خیلی مهم هستند. تمام صفحات تقویمتان را ورق بزنید و آن را به روز نگه دارید. به تاریخ‌های قبلی نگاه کنید و ببینید که کدام کارها لازم است تکمیل شوند و آن را سر موعد مقرر انجام دهید.

    اولویت با چه کاری است؟

    شاید این مهم‌ترین سؤال باشد. ببینید کدام قسمت پروژه دارای حداقل اهمیت است و لیستی اولویت‌بندی شده تهیه کنید. همان‌طور که کار را پیش می‌برید؛ موارد انجام‌شده را خط بزنید.

    در تهیه لیست خبره باشید

    خط کشیدن روی هر قسمت جزئی پروژه، شما را خوشحال کرده، برای کسب اهداف بزرگ مصمم می‌کند و باعث می‌شود روی نتیجه نهایی متمرکز شوید. اهمیت یادداشت اهداف، مبالغه‌آمیز نیست. اگر تا به حال آن‌ها را یادداشت نکرده‌اید پس وجود ندارند.
    اگر این تکالیف همواره در ذهن شما شناور باشند؛ انجام هیچ بخشی فراموش نمی‌شود.
    سطوح نامحدودی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند جزئیات را به طرح یا پروژه خود اضافه کنید. این وظیفه شماست که تشخیص دهید چه وقت کار را انجام دهید. تهیه لیست، یک مهارت است که با تمرین بهتر شده و برای موفقیت شما لازم است.

    گالری عکس 4 دو ویژگی لازم برای موفقیت در حرفه معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس طراحی معماری عکس گروه معماری عکس مهندسی معماری

    چگونه خوب اما سریع باشیم

    معمولاً سرعت بخشیدن به انجام امور به کیفیت آن‌ها آسیب می‌زند. ما باید سریع باشیم ولی نه آنقدر که کیفیت پروژه را قربانی کنیم.
    ما طرفدار کلمه بهینه هستیم نه سرعت. تسریع کارها فاقد طرح است اما برای کارا بودن، شما یک پلان خلق می‌کنید و طبق آن پیش می‌روید تا وقتی که وظیفه‌تان را به درستی انجام دهید.
    مهم‌ترین اصل، توانایی تشخیص اولویت است. همه ما یک سری ارجحیت در صنعت معماری داریم که به ما اجازه کنار رفتن برخی از امور را نمی‌دهند اما ما باید به بودجه و زمان پروژه هم پایبند باشیم. آگاه باشید که کاستی‌ها اجتناب‌ناپذیرند و شغل شما باید عیب‌های مهم را بکاهد.
    وقتی روی پروژه‌ای کار می‌کنید؛ روزانه باید صدها تصمیم بگیرید. اگر به مشکلی برخورد کرید؛ از خودتان بپرسید؛ این مشکل مهمی است؟ اگر هست از چه راه بهینه‌ای می‌توانم آن را حل کنم. اگر به این دو سؤال ساده پاسخ دهید؛ آنگاه از همسالان و همکاران خود پیشی خواهید گرفت.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *