• کفپوش چوب ماهون آسیایی

    ویژگی چوب ماهون آسیایی

    رنگ: قسمت داخلی درخت ماهون، قهوه‌ای مایل به قرمز است؛ البته به علت ازدیاد تنوع این درخت، یک سری تغییرات رنگ قابل‌انتظار است. این تغییر می‌تواند در طیف صورتی خیلی تیره تا قرمز مایل به ارغوانی قرار بگیرد. لایه بیرونی درخت ماهون آسیایی روشن‌تر است و معمولاً دارای ته رنگ خاکستری یا زرد است.
    بافت: بافت ماهون آسیایی صاف است اما کمی هم موج دارد.
    تنوع گونه و درجه: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه‌های لازم، تمایزات قابل ملاحظه ای دیده نمی‌شود.
    میزان سختی یا مقیاس جانکا: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه‌های لازم، تمایزات قابل‌ملاحظه ای دیده نمی شود.

    گالری عکس 1 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    اره کردن یا آماده کردن چوب با استفاده از ماشین: در بین هفتاد گونه مختلف ماهون آسیایی، اختلافاتی وجود دارد اما بعد از تولید الوار و اعمال پروسه های لازم، تمایزات قابل ملاحظه ای دیده نمی شود.
    صیقل‌کاری: به دلیل سطح بالای صمغ موجود در قطعات ماهون، صیقلی کردن آن‌ها کار سختی است.
    میخ‌کوب: میخ کاری چوب ماهون هیچ مشکلی ندارد.
    روکش کردن: روکش کردن الوار ماهون کار دشواری است چون صمغ زیادی دارد. الوار با صمغ کمتر، راحت‌تر روکش می‌شوند.
    در دسترس بودن: دسترسی به این چوب محدود است.
    ماهون آسیایی یا Keruing شامل هفتاد گونه دوبالدار است. این چوب‌های سخت تا ۲۳۰ فوت رشد می‌کند. گونه‌های متنوع ماهون در نیم‌کره شرقی و در مکان‌هایی چون فیلیپین، پاکستان، هند، تایلند و سریلانکا پیدا می‌شود. اگر درختان ماهون آسیایی کاملاً بالغ شوند؛ ارتفاعی بیش از ۲۰۰ فوت و قطری شش فوتی خواهند داشت.

    گالری عکس 2 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    تاریخچه چوب ماهون آسیایی

    ماهون آسیایی در مالزی رایج است و اسم Keruing از همین کشور آمده است. بیشتر انواع این درخت در دشت‌ها یافت می‌شود اما در جنگل‌های مرتفع نیز پیدا می‌شود.

    گالری عکس 3 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    پایایی و کارایی چوب ماهون آسیایی

    چوب درخت ماهون نسبتاً بادوام است اما باید فقط به عنوان کف‌پوش فضاهای داخلی استفاده شود و در معرض المان‌های مختلف قرار نگیرد. تراشیدن چوب درخت ماهون با ماشین، سخت است زیرا میزان صمغ موجود در الوار ماهون زیاد می‌باشد. اگر تمام لبه‌های بریده‌شده را تیز کنید؛ قابل‌کنترل‌تر خواهد شد. همچنین آماده کردن و خشک کردن ماهون مشکل است.

    گالری عکس 4 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    موارد کاربرد چوب ماهون آسیایی

    دوام متوسط ماهون، آن را به انتخابی خوب برای کفپوش تبدیل کرده است. درست مثل سایر چوب‌های سخت، ماهون نباید در معرض آب یا رطوبت زیاد قرار بگیرد.

    محافظت و نظافت

    مراقبت و نظافت صحیح، عمر زیبایی کف‌پوش چوبی را تضمین می‌کند. کف نواحی پرترافیک مانند راهرو و سرسرا، کناره یا قالیچه پهن کنید. زیر پایه مبلمان، پد بگذارید و مانع ایجاد شیار روی سطح کف‌پوش شوید. کشیدن جارو یا جاروبرقی، سنگ‌ریزه و گردوخاک را جمع می‌کند؛ این ذرات به روکش کف‌پوش آسیب می‌زنند.

    گالری عکس 5 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    مشکلات زیست‌محیطی

    دسترسی به Keruing یا ماهون آسیایی در کشورهایی که به‌طور طبیعی رشد می‌کند؛ همچنان راحت است زیرا این درخت در لیست گونه‌های در حال انقراض نیست و خطری آن را تهدید نمی‌کند. به هر حال، در کنار رشد محبوبیت چوب ماهون، مردم این کشورها به حفظ آن حساس‌تر شده‌اند.

    گالری عکس 6 کفپوش چوب ماهون آسیایی  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس کفپوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *