• آموزش نصب کفپوش چوبی

    نصب کفپوش چوبی توسط خودتان برابر با پس‌انداز مبلغ قابل‌توجهی است؛ البته اگر بدانید که چه باید کنید. آماده‌سازی یا نصب اشتباه منجر به تاب برداشتن و کج شدن تخته‌ها می‌شود اما اگر کفپوش به درستی نصب شود؛ نوادگان نوادگان شما هم می‌توانند روی همان کفپوش زیبا و ماندگار قد بکشند. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند شما را از ساختار بی‌نقص کفپوش چوبی مطمئن کند؛ آماده‌سازی صحیح است.

    قبل از شروع کار

    انتخاب کفپوش چوبی سخت است. فاکتورهایی که تعیین می‌کنند؛ کفپوش چوبی، چگونه و کجا قابل‌نصب است؛ عبارتند از:
    رطوبت: قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه نوع کفپوش چوبی بخرید؛ سطح رطوبت منطقه خود را در نظر بگیرید. اگر در منطقه‌ای کاملاً مرطوب یا هم سطح با سطح دریا یا پایین‌تر از آن زندگی می‌کنید؛ کف‌پوش مهندسی‌شده نسبت به کف‌پوش جامد بهتر است یا اینکه چوبی را انتخاب نمایید که کمترین واکنش را به رطوبت داشته باشد مانند چوب ساج.
    زیرلایه: زیرلایه ها معمولاً چوبی یا بتنی هستند اما بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند کف‌پوش جدید را روی کف‌پوش قبلی نصب کنند. کف‌پوش چوبی را هرگز روی موکت نصب نکنید.
    چوب ضخیم جامد با پروفایل 4/3 اینچ را باید فقط روی زیرلایه چوبی، بالاتر از زمین و با استفاده از میخ نصب کنید.
    چوب نازک‌تر با پروفایل 16/5 اینچ را روی زیرلایه چوبی، بتنی یا کفپوش سابق، بالای زمین و با استفاده از منگنه یا چسب نصب کنید.
    کفپوش مهندسی‌شده استاندارد را روی چوب، بتن یا کفپوش موجود، با استفاده از منگنه یا چسب نصب کنید. این نوع کفپوش را می‌توان به‌صورت شناور یا چسب از زیر هم نصب کرد. چوب‌های مهندسی‌شده را می‌توان بالا یا زیر زمین کار کرد.
    کفپوش مهندسی‌شده پازلی را می‌توان بالا یا پایین سطح، روی چوب، بتن یا کف‌پوش قدیمی و به‌صورت پازلی، بدون چسب، منگنه یا میخ معمولی نصب کرد.
    سختی: میزان سختی نصب هم می‌تواند روی انتخاب شما تأثیر بگذارد. چوب مهندسی‌شده پازلی، راحت‌ترین پروسه نصب را دارد؛ پروسه‌ای که می‌تواند کمترین نقص ممکن را داشته باشد.
    کفپوش مهندسی‌شده استاندارد به چسب یا منگنه نیاز دارد و نصب آن کمی سخت‌تر است چون یک سری مراحل اضافه دارد.
    این نوع روکش‌ها را نمی‌توان سنباده کشید و صیقلی کرد؛ پس کفپوش مهندسی معمولی نسبت به کف‌پوش چوبی جامد طول عمر کمتری دارند؛ حداکثر عمر آن‌ها سی سال است. کف‌پوش‌های ضخیم‌تر و بهتر را می‌توان تا پنج مرتبه سنباده کشید؛ بنابراین تا حدود شصت سال عمر می‌کنند و نسبت به چوب جامد گران‌تر هستند.
    چوب‌های جامد نازک‌تر 6/5 اینچی، از نظر سختی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند. چون تخته‌ها با چسب یا منگنه نصب می‌شوند؛ احتمال شکافته شدن کناره‌ها کمتر است؛ پس نسبت به چوب‌های جامد کلفتر راحت‌تر نصب می‌شوند اما نه به‌راحتی چوب مهندسی‌شده. چوب جامد نازک را می‌توان سنباده کشید و حدود ۵۰ تا ۷۵ سال عمر می‌کند؛ البته از مراقبت صحیح چشم‌پوشی نکنید.
    نصب چوب جامد سنتی 4/3 اینچی سخت‌تر است. چون این نوع کف‌پوش با میخ نصب می‌شود باید مواظب باشید که کف‌پوش ترک نخورد. چوب جامد سنتی، یک سرمایه‌گذاری بزرگ محسوب می‌شود زیرا تا یک قرن یا تا وقتی که از آن استفاده کنید استقامت دارد.

    گالری عکس 1 آموزش نصب کفپوش چوبی  عکس پارکت عکس کف پوش عکس کفپوش عکس کفپوش بامبویی عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی

    تله‌های نصب کفپوش چوبی

    موردی که معمولاً مردم فراموش می‌کنند؛ سازگاری کفپوش‌های مجاور است. وقتی در حال نصب کف‌پوش یک ساختمان کامل هستید؛ در یک نقطه کف‌پوش چوبی تمام و کف‌پوش بعدی مانند موکت داخل اتاق‌خواب یا سرامیک‌های آشپزخانه شروع می‌شود. انتخاب یک چوب مهندسی‌شده نازک یا چوب جامد، اختلاف را به حداقل می‌رساند. همچنین می‌توانید از کناره‌های گذار بهره برده و تمایزات را یکدست کنید.
    در یک بنای تازه، بیشترین اشتباهی که افراد و حتی حرفه‌ای‌ها مرتکب می‌شوند؛ نصب کف‌پوش روی زیرلایه بتنی خیس است. باید به بتن زمان دهید تا بعد شست‌وشو با آب فشار قوی، کاملاً خشک شود. معمولاً تولیدکننده کف‌پوش سطح مجاز رطوبت را اعلام می‌کند؛ حداکثر این مقدار چهار درصد است. محصولات خاصی در بازار وجود دارد که سرعت پروسه خشک شدن را افزایش می‌دهند. اگر بتن کف خانه شما دارای حداکثر میران نم یا نزدیک به آن است؛ توصیه می‌کنیم که یک لایه مانع رطوبت زیر کفپوش قرار دهید.
    اشتباه رایج دیگر، غفلت از گذاشتن فضای اضافی در اطراف اتاق است. چوب، رطوبت موجود در هوای تابستانی را جذب می‌کند و سپس در هوای سرد و خشک منقبض می‌شود. اگرچه فکر می‌کنید که کفپوش در زیر پای شما ثابت است اما واقعاً حرکتی ثابت دارد. تولیدکننده، دستورالعمل‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را از میزان فضای لازم در اطراف کفپوش آگاه می‌کند.

    گالری عکس 2 آموزش نصب کفپوش چوبی  عکس پارکت عکس کف پوش عکس کفپوش عکس کفپوش بامبویی عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی

    آماده کردن کف و سطوح جهت نصب کفپوش

    یک ضرب‌المثل قدیمی در دنیای تجارت می‌گوید: کفپوش شما به خوبی زیرلایه شماست. نه تنها در مورد تجارت بلکه خلق ساختمان‌ها یا روابطمان  نیز بدون داشتن یک فونداسیون محکم، کاری عاقلانه نیست. فرقی نمی‌کند که چوب چقدر خوب و گران باشد؛ سطح معیوب زیرین باعث می‌شود که چوب تاب بردارد؛ کج شود؛ فرو برود یا جیرجیر کند. مهم‌ترین چیزی که نویدبخش خلق یک کف‌پوش مستحکم است؛ شروع کار با یک زیرلایه خوب است. به زبان ساده، زیرلایه باید تخت باشد. کلمه تراز را بارها شنیده‌اید اما این کلمه شما را گمراه می‌کند. لازم نیست که سطح کاملاً تراز باشد اما باید به‌صورت یکنواخت تخت، بدون فرورفتگی و برآمدگی باشد و بافت آن زبر و زمخت نباشد.
    قبل از آماده کردن سطح، همه مبلمان و لوازم داخل اتاق را بیرون ببرید؛ یعنی تمام چیزهایی که داخل اتاق هستند مگر مواردی که کاملاً به زمین میخ شده‌اند.
    اولین قدم برای ساخت سطحی تخت، پاک کردن آن است. رنگ، میخ، پیچ، گردوخاک یا هرگونه آشغالی را بزدایید. اگر زیرلایه از جنس چوب چندلایه است؛ ببینید در نواحی که صفحات به هم وصل شده‌اند تخت است یا شل و لق نباشد. هر قسمتی که نمناک به نظر می‌رسد باید تعویض شود.
    وقتی که سطح تمیز شد؛ از یک تکه تخته اندازه‌گیری به طول هشت فوت برای یافتن نقاط معیوب استفاده کنید. تخته را روی سطح قرار دهید حالا نقاط زیر آن را بررسی کنید. اگر نقصی مشاهده کردید آن را علامت بزنید. تخته را حرکت دهید و بقیه طول اتاق را بررسی نمایید. سپس این کار را در جهات دیگر و اریب هم تکرار کنید.
    هشدار: تولیدکنندگان کفپوش‌های شناور ادعا می‌کنند که می‌توانید محصول را روی زیرلایه ای با قدری بی‌نظمی هم نصب کنید. شاید از نظر فنی این کار ممکن باشد اما تضمین نمی‌کند که مشکلات آتی پیش نیایند. حتی اگر کفپوش شناور است باز هم از تخت بودن سطح زیرین مطمئن شوید.

    گالری عکس 3 آموزش نصب کفپوش چوبی  عکس پارکت عکس کف پوش عکس کفپوش عکس کفپوش بامبویی عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی

    آنچه که برای نصب کفپوش چوبی نیاز دارید

    -مداد
    عینک ایمنی
    رطوبت‌سنج (چوب، بتن یا هر دو)
    در صورت نیاز نوار گذار یا گچ‌بری دیوار
    اره دستی، اره صفحه‌ای، اره گرد و اره تسمه‌ای
    لایه مانع رطوبت
    متر
    گونیای نجاری
    چکش یا چکش چوبی
    بلوک وینیلی یا پلاستیکی برای ضربه زدن آرام
    نوار کشش
    چاقو
    ماسک
    نوارچسب
    چسب چوب توصیه شده (اگر لازم است)
    میخ (اگر لازم است)
    میخ دو سر و منگنه (اگر لازم است)
    در صورت نیاز بتونه مناسب برای پوشاندن میخ، پیچ یا منگنه
    پاک‌کننده چوب مجاز

    گالری عکس 4 آموزش نصب کفپوش چوبی  عکس پارکت عکس کف پوش عکس کفپوش عکس کفپوش بامبویی عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی

    نکات عمومی برای نصب کفپوش

    از ۱۴ روز قبل انجام پروژه، جریان هوای سرد یا گرم را در فضای موردنظر برقرار کنید تا سطح را خشک و میزان رطوبت را کاهش دهد.
    چند روز قبل از نصب کفپوش، آن را کف اتاق بچینید تا خود را با هوا و رطوبت محیط اتاق وفق دهد.
    زیبایی کف‌پوش خانه شما تا حد زیادی به جهت بافت آن بستگی دارد. قطعات کف‌پوش را امتحانی بچینید تا طرح دلخواهتان را کشف کنید.
    کیفیت، رنگ و کاستی‌های هر تخته را بررسی کنید. تا قبل از نصب این شانس را دارید که موارد معیوب را پس دهید.
    در صورت امکان نواره های گذار، گچ‌بری‌ها و چهارچوب درها را جدا کنید.
    با چکش چوبی مستقیماً به تخته ضربه نزنید زیرا به آن صدمه می زند.
    هیچ‌یک از انواع کف‌پوش‌های چوبی را نباید در محیطی نصب کنید که دما از ۸۵ درجه فارنهایت یا ۳۰ درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود.

    گالری عکس 5 آموزش نصب کفپوش چوبی  عکس پارکت عکس کف پوش عکس کفپوش عکس کفپوش بامبویی عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *