• کفپوش چوب پداوک (Padauk)

    اطلاعات چوب پداوک (Padauk)

    رنگ: قسمت داخلی پداوک، نارنجی روشن است اما وقتی بریده می‌شود؛ تیره‌تر شده و متمایل به قرمز یا ارغوانی می‌شود. لایه بیرونی آن کرمی رنگ است. رنگ یکنواخت و درخشندگی متعادلی دارد.
    بافت: صاف و گاهی به همراه بافت‌های چرب و روغنی است.
    تفاوت‌های وابسته به گونه و درجه: رنگ آن‌ها کمی با هم متفاوت است.
    سختی یا مقیاس جانکا: ۱۷۲۵، خوب و بالاتر از حد متوسط است.
    ثبات ابعادی: عالی، 2/5
    صیقل‌کاری: به خوبی صیقلی می‌شود.
    میخ کاری: مشکلی ندارد.
    روکش: این چوب حاوی مقادیر زیادی روغن است. روکش‌های مبتنی بر روغن خیلی دیر خشک می‌شوند. توصیه می‌شود از روکش‌های مبتنی بر آب و مواد نگهدارنده استفاده کنید.
    دسترس‌پذیری: متوسط است.

    گالری عکس 1 کفپوش چوب پداوک (Padauk)  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس طراحی کفپوش عکس کف پوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    پداوک (padauk)چیست؟

    الوار پداوک از چند گونه موجود در جنگل‌های پرباران گرمسیری مناطق مرکزی و غربی آفریقا تهیه می‌شوند که خواصی مشابه دارند. قلب درخت به رنگ نارنجی خود می‌بالد؛ نارنجی که به سمت سرخی و حتی ارغوانی می‌رود. بافت چوب صاف است و کمتر نوارهای متضاد در آن دیده می‌شود. این الوار، ساختاری زبر، روغنی و کاملاً سنگین دارند.

    گالری عکس 2 کفپوش چوب پداوک (Padauk)  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس طراحی کفپوش عکس کف پوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    موارد کاربرد چوب پداوک

    قرن‌هاست که پداوک به زیبایی، پایایی، مقاومت در برابر خش و مقاومت طبیعی در برابر آفت می‌بالد. نوع بدون روکش این چوب، بوی تندی دارد. از این چوب در ساخت روکش و پنل‌های دکوری، کابینت، مبلمان و در نجاری، خراطی، منبت‌کاری و مجسمه‌سازی استفاده می‌شود. همچنین در ساخت دستگیره، بدنه قایق، لوازم کشاورزی، کف‌پوش، میز کنار استخر و در خاتم‌کاری هم شاهد حضور این چوب هستیم.

    گالری عکس 3 کفپوش چوب پداوک (Padauk)  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس طراحی کفپوش عکس کف پوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    دوام

    عدد جانکا عبارت است از میزان نیروی لازم برای وارد کردن یک توپ فولادی ۴/۴۴ اینچی به داخل قطعه‌ای چوبی با ابعاد ۲ در ۲ در ۶ اینچ که سطح سختی چوب را بازتاب می‌کند. عدد جانکا پداوک ۱۷۲۵ است پس چوبی کاملاً بادوام و مقاوم در برابر فرسایش است. در ایتالیا از پداوک در صنعت کفپوش و منبت‌کاری کفپوش استفاده می‌شود. این چوب به‌صورت کفپوش چوبی جامد یا روکش کف‌پوش‌های مهندسی‌شده تولید می‌شود. در طول عمر کفپوش پداوک می‌توانید روکش آن را  هفت مرتبه تجدید کنید. کفپوش‌های مهندسی‌شده درجه یک را نهایتاً می‌توان پنج بار جلا داد. کف‌پوش‌های کارخانه‌ای درجه یک تقریباً هم قیمت با کفپوش چوب جامد هستند یا کمی گران‌تر اما برخلاف چوب جامد در نواحی مرطوب و زیرزمین قابل کاربرد هستند. کف‌پوش‌های مهندسی‌شده درجه پایین را نمی‌توان دوباره صیقل داد اما می‌تواند روغن جلای آن را تجدید کرد. برای آگاهی از مشخصات خاص کف‌پوش انتخابی خود، دستورالعمل‌های سازنده را مطالعه کنید.

    گالری عکس 4 کفپوش چوب پداوک (Padauk)  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس طراحی کفپوش عکس کف پوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    کارکرد

    کار کردن با پداوک، سختی متوسطی دارد و باید به آرامی از ابزار کاربیدی استفاده کنید تا قطعات برش داده شده کرخت و مات نشوند. خاک‌اره آن روغنی است و ممکن است موجب التهاب پوست یا آلرژی‌های تنفسی شود. این چوب خوش‌رنگ است و به رنگ نیاز ندارد. از روکش‌های روغنی دوری کنید زیرا روغن طبیعی درون چوب مانع خشک شدن آن می‌شود. توصیه می‌شود که چوب از قبل مته‌کاری شده باشد اما میخ را خوب نگه می‌دارد. کفپوش پداوک را می‌توان با میخ، میخ دو سر، چسب یا به‌صورت شناور نصب کرد.

    <گالری عکس 5 کفپوش چوب پداوک (Padauk)  عکس دکوراسیون چوبی عکس طراحی کف عکس طراحی کفپوش عکس کف پوش عکس کفپوش چوبی عکس مصالح ساختمانی

    در چه مکان‌هایی از کف پوش پداوک استفاده کنیم؟

    زیبایی دراماتیک و پایایی استثنایی پداوک، آن را به کفپوشی ایده آل برای هر اتاقی تبدیل کرده است اما از نصب پداوک در محیط‌های خیس مثل سرویس بهداشتی اجتناب نمایید. این چوب در نواحی پرترافیک ایستا است و مقاومتش در برابر خش و پوسیدگی نسبت به بیشتر چوب‌ها بیشتر است. اگر می‌خواهید زیبایی کف‌پوش را تا سال‌ها حفظ کنید؛ زیر پایه مبلمان پد بگذارید؛ در نواحی شلوغ کناره یا گلیم پهن کنید و ناخن حیوانات خانگی را کوتاه کنید.

    مراقبت و نظافت

    محافظت از پداوک اصلاح‌شده کار آسانی است اما می‌تواند در اثر رفت‌وآمد زیاد، ضربه، کفش‌های پاشنه‌بلند و تیز، مبلمان یا ناخن حیوان‌های خانگی خش بردارد یا بپوسد. آب زیادی، روی کف‌پوش زیبای خانه شما لک می‌اندازد و به آن آسیب می‌زند؛ بنابراین اگر مایعی روی کف‌پوش ریخته شد آن را بلافاصله پاک کنید. نظافت پداوک راحت است. کشیدن مرتب جارو یا جاروبرقی و گاهی هم کشیدن تی آغشته به محلول آب و سرکه سفید کفایت می‌کند.

    مشکلات زیست‌محیطی

    نگران انتخاب یک کف‌پوش سبز هستید؟ اگر به شیوه کشت و قطع محصول اهمیت داده شود؛ هر کفپوش چوبی می‌تواند محصولی سبز باشد. دوام بالای کف‌پوش چوبی، به تنهایی می‌تواند دلیلی بر پایایی این منبع باشد و بعد سال‌ها و حتی قرن‌ها باز هم قابل بازیافت و استفاده مجدد است. به هر حال، پداوک در جنگل‌های استوایی رشد می‌کند؛ پس مطمئن شوید که این چوب از مناطقی وارد می‌شود که جنگل‌های استوایی آن در حال انقراض نیستند و محصول جنگل‌داری‌های مجاز است.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *