• کفپوش‌سازگار با محیط زیست یا کفپوش سبز

    این روزها، حرف‌های زیادی راجع به محصولات پایدار و سازگار با محیط‌زیست می‌شنویم؛ اما واقعاً معنای این حرف‌ها چیست؟ از این دیدگاه باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم؛ از تأثیر این محصول روی محیط کل دنیا تا اثری که روی ما و خانواده‌مان برجای می‌گذارد. علاوه بر این باید پاسخی برای تأثیر برداشت محصول و کاربرد چنین منبعی را نیز بیابیم.
    کفپوش‌های مختلف از جنبه‌های متفاوت در دسته محصولات سبز قرار می‌گیرند که بعضی ویژگی‌ها در نوعی از کفپوش قوی‌تر از موارد دیگر است. بنابراین انتخاب یک محصول سبز ایده آل به موقعیتی که قرار است آن جا نصب شود بستگی دارد.

    گالری عکس 1 کفپوش‌سازگار با محیط زیست یا کفپوش سبز  عکس کاشی پرسلان عکس کفپوش عکس کفپوش بامبو عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی عکس کفپوش لمینت

    جنگل‌زدایی

    انواع مختلف چوب جزو منابع پایدار و بادوام محسوب می‌شوند. یک کفپوش چوب سخت با کیفیت صدسال یا حتی بیشتر عمر خواهد کرد. مشکل موجود ناشی از کاربرد چوب به‌عنوان کفپوش نیست؛ بلکه عدم مدیریت صحیح جنگل‌هاست. متأسفانه پدیده جنگل‌زدایی پا در برخی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های حیاتی کره زمین گذاشته‌ مانند جنگل‌های بارانی که حدود ۴۰ درصد از اکسیژن جو را تولید می‌کنند و نقش خانه هزاران گونه گیاهی را دارند.
    امروزه، قطع قانونی درخت‌ها با توجه به رعایت مسائل زیست‌محیطی صورت می‌گیرد اما متأسفانه قطع بی‌رویه و غیرقانونی همچنان در بعضی از کشورها رواج دارد. آژانس بهبود شرایط بین‌المللی آمریکا تخمین زده که حدود ۵۰ درصد از مصارف چوب حاصل قطع قانونی درخت‌هاست. این چوب‌ها معمولاً از کشورهای واقع در مناطق استوایی، آفریقا، روسیه و جنوب آسیا صادر می‌شوند.

    گالری عکس 2 کفپوش‌سازگار با محیط زیست یا کفپوش سبز  عکس کاشی پرسلان عکس کفپوش عکس کفپوش بامبو عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی عکس کفپوش لمینت

    تولید دی‌اکسید کربن

    یکی از نکات مهم، میزان دی‌اکسید کربن آزاد شده طی برداشت، پردازش، حمل‌ونقل و کاربرد محصول موردنظر است. برای اندازه‌گیری میزان دی‌اکسید کربن ناشی از کفپوش چوبی باید پروسه قطع درخت تا نصب کف‌پوش در خانه‌تان را دنبال کنید. احتمالاً کفپوش‌های پایدار، اتمسفر زمین را مهمان مقدار زیادی دی‌اکسید کربن می‌کنند زیرا اغلب با کشتی جابه‌جا می‌شوند.

    گازهای گرم‌کننده دنیا

    یکی از مهم‌ترین مواردی که برای محافظت از جهان و هم انسان ها باید در نظر بگیرید؛ گازهای گلخانه‌ای هستند. بعضی از کف‌پوش‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که سلامت محیط‌زیست و خانواده شما را به خطر می‌اندازند. ترکیبات ارگانیک ناپایدار که به اختصار VOCs نامیده می‌شوند معمولاً در ماده کفپوش، چسب و روکش پیدا می‌شوند. طبق آمار آژانس محافظت از محیط‌زیست، میزان VOCs درون هوای خانه، پنج برابر میزان این ترکیبات در هوای بیرون خانه است.
    ثابت شده که بعضی از VOCs سرطان‌زا هستند یا منجر به ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی می‌شوند. قرار گرفتن در معرض این مواد با علائمی چون التهاب چشم، بینی و گلو، سردرد، تهوع، حساسیت‌های پوستی، خستگی، سرگیجه و عدم تعادل همراه است. واکنش‌های جدی‌تر شامل آسیب زدن به کبد، کلیه و سیستم عصبی مرکزی است.
    اگر قصد نصب کفپوش جدیدی را دارید؛ محصولی با حداقل VOCs را انتخاب کنید و مطمئن شوید که تا چند روز بعد از پروسه نصب، تهویه خانه به خوبی تأمین می‌شود. بچه‌ها حساس‌ترند؛ اگر بچه دارید و متوجه هر نوع علامتی مثل سردرد شدید؛ به سرعت بچه را به جایی دیگر ببرید تا پروسه نصب تمام شود.

    گالری عکس 3 کفپوش‌سازگار با محیط زیست یا کفپوش سبز  عکس کاشی پرسلان عکس کفپوش عکس کفپوش بامبو عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی عکس کفپوش لمینت

    انتخاب‌های سبز

    پایداری، فاکتوری مهم در دنیای کفپوش‌های سبز است. انتخاب‌هایی چون بامبو و چوب‌پنبه، زیبا و بادوام هستند و به راحتی دوباره رشد می‌کنند.
    بامبو جزو خانواده گیاهان خودرویی است که ریشه آن‌ها دوباره رشد کرده و بعد از پنج تا هفت سال آماده برداشت می‌شود. بامبو، کفپوشی زیبا با نمای طبیعی و دوام چوب سخت تولید می‌کند که بسیار کاربردی است و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود. بامبو، تقریباً هرجایی رشد می‌کند و از نظر تولید اکسیژن، محصولی بی‌نظیر است؛ بامبو حدود ۳۰ درصد بیشتر از درخت، اکسیژن آزاد می‌کند. همچنین، پروسه تولید کف‌پوش بامبویی با حداقل اتلاف ماده همراه است زیرا از قسمت‌های دورریز محصول نیز برای تولید کفپوش بادوام بافته شده استفاده می‌کنند.
    چوب‌پنبه از پوست بلوط چوب‌پنبه‌ای برداشت می‌شود. برداشت چوب‌پنبه به درخت صدمه نمی‌زند و بلافاصله شروع به رشد مجدد کرده به‌گونه‌ای که بعد از ۹ سال آماده برداشت می‌شود. برداشت چوب‌پنبه، عاری از هرگونه آلودگی ماشینی است. برای کسب اطمینان از داشتن انتخابی سبز، کفپوشی را بخرید که کارخانه تولیدی آن از مواد شیمیایی VOCs استفاده نمی‌کند.
    چوب اصلاح‌شده نیز گزینه‌ای سبز بشمار می‌رود. هرگاه ساختمانی قدیمی تخریب می‌شود؛ با کمی روغن‌کاری و جلاسازی می‌توان نمایی زیبا به کف‌پوش یا سایدینگ چوبی آن هدیه کرد.

    گالری عکس 4 کفپوش‌سازگار با محیط زیست یا کفپوش سبز  عکس کاشی پرسلان عکس کفپوش عکس کفپوش بامبو عکس کفپوش چوب پنبه عکس کفپوش چوبی عکس کفپوش لمینت

    انتخاب سبز دیگری نیز پیش روی شماست، کفپوش لمینتی! دیگر لازم نیست نگران رشد درخت یا گونه‌های گیاهی جنگل‌های بارانی باشید؛ این محصول دارای یک لایه مرکزی چوبی است که آن هم از طریق منابع چوب قانونی حاصل می‌شود و طرح انواع چوب را روی آن چاپ می‌کنند. برای اینکه خاطرجمع شوید که لایه چوبی مرکزی از منابع قانونی تهیه شده می‌توانید محصول موردنظر را با استانداردهای موسسه FSC چک کنید.
    کاشی پرسلان نیز محصولی سازگار با محیط‌زیست به حساب می‌آید. این محصول مصنوعی یا بازیافتی حاصل ترکیب شیشه، سنگ و حتی پلاستیک است. این محصول را می‌توان بازیافت و آسیاب کرد تا پودر پرسلان تولید شود. با استفاده از چسب فاقد مواد VOCs خیالتان از سلامت خانواده راحت‌تر می‌شود.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *