• سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟

    در چند ماه از سال، وابسته به موقعیت جغرافیایی شما، گرم کردن خانه امری ضروری است. البته ممکن است که تاکنون سیستم حرارتی خانه تان را انتخاب و تهیه کرده باشید. اما چنانچه قصد تعویض آن را دارید یا در حال ساختن خانه ای جدید هستید؛ کمی در مورد آن فکر کنید.
    چندین راه متفاوت برای ایجاد فضایی گرم در خانه وجود دارد اما در این بین، سیستم های مرکزی، نفتی و چوبی بیشترین کاربرد را دارند. برای داشتن انتخابی مناسب باید به فاکتورهای مختلفی فکر کنید. احتمالاً هزینه مهمترین فاکتور به شمار می آید. این هزینه هم قیمت اولیه سیستم و هم هزینه بعدی برای سوخت و حفظ آن را شامل می شود. علاوه بر این، قبل از تصمیم گیری عوامل دیگری چون تأثیر آن روی محیط زیست، امنیت، کاربرد آسان و عملکرد آن را نیز در نظر بگیرید.
    حتماً برای فکر کردن به این فاکتورها وقت بگذارید تا تصمیمی درست داشته باشید. با خواندن مطلب زیر از مزایا و معایب سیستم های گرمایشی مختلف آگاه شوید؛ قبل از اینکه برای یک سیستم جدید هزینه ای متقبل شوید.

    گالری عکس 1 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک

    نگاهی به سیستم گرمایشی مرکزی

    انتخاب بسیاری از صاحب خانه ها سیستم گرمایشی مرکزی است. در این شرایط، ناحیه مرکزی خانه به سیستم اختصاص داده می شود.
    این نوع از سیستم ها به ۳ روش مختلف کار می کنند. اولین روش بدین ترتیب است که هوای گرم شده را از طریق کانال به درون خانه می فرستد. در روش دوم از طریق چرخیدن آب داغ درون لوله ها، خانه را گرم می کند و در آخرین روش بخار درون لوله ها می چرخد.
    یکی از مزایای سیستم گرمایشی مرکزی، کارایی بالای آن است. با اینکه سیستم در یک مکان ثابت است اما تمامی فضا را هم زمان و خیلی سریع گرم می کند.
    منبع گرمای این نوع سیستم ها، گاز، برق یا انرژی خورشیدی است. هرکدام از این منابع با توجه به نیاز و بودجه شما، می توانند انتخابی مناسب محسوب شوند.
    صحبت از بودجه شد؛ پس باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هزینه نصب این نوع سیستم بسیار بالاست اما این مبلغ به سرعت جبران می شود. البته این مبلغ نیز وابسته به نوعی که انتخاب می کنید؛ متغیر است. مثلاً سیستم های خورشیدی گران تر هستند اما هزینه های بعدی آن به مراتب پایین تر می باشد.
    بازار سیستم های مرکزی اصلاً کساد نمی شود زیرا به راحتی قابل کنترل هستند. این سیستم ها دارای ترموستات می باشند و به آسانی می توان آن ها را تنظیم کرد تا پس از رسیدن به دمای مطلوب ما خاموش شود. در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

    گالری عکس 2 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک

    نگاهی به سیستم گرمایشی نفتی

    انتخابی دیگر برای گرم کردن خانه شما، سیستم گرمایشی نفتی است. وقتی به این گزینه فکر می کنید؛ کارایی، قابلیت حمل و نقل، اثرگذاری بر روی محیط زیست و قیمت آن را درنظر بگیرید. وقتی صحبت از کارایی می شود؛ هیچ سیستم الکتریکی یا گازی نمی تواند سیستم نفتی را شکست دهد.
    در واقع، نفت تا 400 درجه بالاتر از دو نوع دیگر می سوزد و در نتیجه خیلی سریعتر خانه را گرم می کند. سیستم های حرارتی نفتی امروزه با نمونه های قدیمی خیلی فرق می کنند. سیستم های قدیمی باعث آزاد شدن دود در فضای خانه می شدند اما مدل های امروزی این مشکل را ندارند.
    بزرگترین مزیت این نوع سیستم ها، قابلیت جا به جایی آسان آن ها است. سیستم نفتی برای مناطق روستایی که به دیگر منابع گرمایشی دسترسی ندارند؛ بسیار مناسب است. آنها می توانند مقادیر زیاد نفت را برای استفاده در ماه های سرد ذخیره کنند.
    از تأثیر این سیستم بر روی محیط زیست غافل نشوید. خوشبختانه اگر نفت به خوبی بسوزد؛ اثرات مضر آن کاهش یافته و زیاد باعث آلودگی هوا نخواهد شد. اما درنظر داشته باشید که نفت یک منبع تجدیدناپذیر است. آخرین چیزی که باید به آن بیندیشید؛ بحث هزینه می باشد. هزینه ای که برای یک سیستم نفتی صرف خواهید کرد؛ به مراتب کمتر از یک سیستم الکتریکی است.

    گالری عکس 3 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک

    نگاهی به سیستم گرمایشی چوبی

    گرم کردن خانه با یک منبع تجدیدپذیر واقعاً مهم است. این خود میتواند دلیلی بر بهتر بودن چوب باشد. چوب علاوه بر تجدیدپذیر بودن، خیلی هم ارزان است.
    علیرغم قیمت پایین، برای استفاده از چوب باید تلاش زیادی جهت بریدن، قطعه قطعه کردن و حمل آن متحمل شوید. این موارد باعث می شوند که بعضی از افراد از چوب صرف‌نظر کنند اما خیلی از افراد دیگر، این مشکلات را کوچک شمرده و به سمت این منبع تجدیدپذیر و ارزان می روند.
    چندین نگرانی در رابطه با کارایی آن وجود دارد. بعضی از مردم معتقدند که اجاق های چوبی فقط یک اتاق را گرم کرده و بقیه اتاق ها سرد می مانند. اما نگرانی مهمتر در مورد دودی است که با سوختن چوب وارد محیط زیست و خانه می شود. البته محققان بر این باورند که میزان دود تولید شده از چوب؛ خیلی کمتر از منابع دیگر است. به هرحال در مورد برداشتن قدم هایی در جهت کاهش آلودگی هوا، مطلع باشید.

    گالری عکس 4 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک

    حالا محاسبه کنید که کدام سیستم گرمایشی بهتر است

    حالا که اطلاعات کمی در مورد هر سه نوع سیستم به دست آوردید؛ وقت آن است که ببینید کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است.
    برای گرفتن تصمیمی راحت تر باید به چند نکته توجه کنید.
    یک فاکتور مهم این است که در حال ساختن خانه ای جدید هستید یا اینکه قصد تعویض سیستم موجود را دارید. اگر در حال ساخت خانه ای نو می باشید؛ با توجه به بودجه خود، می توانید هر نوع سیستمی را انتخاب نمایید. اما چنانچه در پی جایگزینی برای سیستم قدیمی هستید؛ باید نگران هزینه تعویض آن با یک سیستم کاملاً متفاوت باشید.
    موضوع بعدی که باید به آن بیندیشید؛ اثرات زیست محیطی آن می باشد. در بالا به موارد تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر اشاره کردیم. حالا با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی هوا، تصمیم بگیرید.
    در پایان از جنبه ایمنی غافل نشوید. نگرانی هایی در مورد اجاق های چوبی، به خصوص در خانواده هایی که کودک دارند؛ وجود دارد زیرا بازی کردن آنها در جوار این اجاق ها، ممکن است به آنها صدمه بزند.
    پس به خاطر بسپارید که کاربرد سیستم های مرکزی ساده است اما هزینه نصب آن ها بالاست. هرچند که هزینه های بعدی آن کم می باشد و در واقع سیستم به سرعت پول خرید خود را به شما برمی گرداند. سیستم های نفتی نسبتاً ارزانتر هستند؛ اثرات منفی زیست محیطی کمی دارند و برای مناطق روستایی و دورافتاده مناسب می باشند اما در مقابل از منابع تجدیدناپذیر به حساب می آید. چوب بهترین انتخاب برای کاهش هزینه های اولیه و بعدی است اما از نظر ایمنی و آلودگی هوا نگران کننده است.
    هرچند که بودجه بزرگترین فاکتور برای بیشتر مردم می باشد اما دانستن مزایا، معایب و کارایی سیستم های گوناگون، فرصت تصمیم گیری آگاهانه را برای شما فراهم می کند.
    حالا شما تمام اطلاعات لازم را دارید و کافی است از خودتان بپرسید که کدام سیستم گرمایشی برای خانه شما مناسب تر است؟

    گالری عکس 5 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک

    گالری عکس 6 سیستم گرمایشی مرکزی، نفتی یا چوبی، کدام یک برای خانه شما مناسب تراست؟  عکس تاسیسات عکس ساختمان عکس معماری ارگانیک


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *