• معماری در اسلوونی

    در میان کشورهای یوگوسلاو ، اسلوونی به عنوان یکی از مهمترین کشورها در معماری است. حتی در رژیم کمونیستی هم این کشور در سال 1990 فرو پاشید و وارد نسلی جدید از سبک معماری با تاثیر از شیوه های غرب شد. این کشور از ایده های سوئد و اسکاندیناوی در این حیطه قدم گذاشتند. این نسل جدید با معماری جدید، بسیار موفق بود و به لحاظ سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی؛ کشور را در شرایط مناسبی قرار داد.

    گالری عکس 1 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    به کمک این تغییرات، موضوع هویت ملی، جوانب دیگر طرح را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را به بعد تئوری و نقد معماری می کشاند. الجوبانجانا (Ljubljana)، راک او من (Rok Oman) و اسپلا ودنیک (Spela Vidnick) به نظر با موضوعی که در مورد آن صحبت کردیم درگیر نیستند. طبق گفته آن ها: ما همیشه عملکرد را در نظر گرفتیم و این که این عملکرد باید مناسب با چه طرحی باشد. هرچند که در اسلوونی، معماری با دیدگاه معماری منطقه ای پیشگام بود اما آفیس آرتیتکتی (OfisArhitekti) زبان خاصی را برای معماری در گروه خود ابداع کردند. روشی که با خوزه پلنیک (Jose Plenick) با رویکردی مدرنیسم به معماری آغاز شد. او با ایده های معماری محلی طرح های ویژه ای برای هر چیزی ارائه می داد. اومان ویدنک می گوید ما هم سعی کردیم چنین روشی را دنبال کنیم.
    با تحصیلات خارجی و آگاهی از شرایط سیاسی و اجتماعی در کشور، گروه معماری در مقیاس ها و ابعاد مختلف دست به فعالیت زد و پروژه های مختلفی از محلی تا بین المللی را در دست گرفت.

    گالری عکس 2 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    گالری عکس 3 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    اولین پروژه این گروه، خوابگاه دانشجویی بود که در پارس لا والت (Prc la Vilette) در منطقه 19 پاریس واقع شده بود. نام سبد برای این ساختمان بدین دلیل انتخاب شد که دو بخش ساختمان با یک بالکون با اندازه های مختلف با نوارهای چوبی باریک به هم متصل هستند. این طرح ها، معمولا شکل و ظاهری متفاوت دارند. گروه معماری تصمیم داشت با گروه های محلی همکاری نکند، بنابراین پروژه را به الجوبانجانا اسلوونی منتقل کردند. برای انجام کار زمان و شرایط خاصی لازم بود چراکه طرح های قدیمی مربوط به سیستم تهویه و سیستم گرمایشی، پنل های فتو ولتائیک نیازمند تغییر بود.

    گالری عکس 4 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    گالری عکس 5 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    این استادیوم با پنل های آلومینیوم ساخته شده است. نمای سلولی این استادیوم حاکی از این مطلب است که داخل این ساختمان به راحتی نور نفوذ می کند و سیستم تهویه خوبی در این فضا وجود دارد. پوسته این سازه از سطوح انحنایی دو جهتی ساخته شده که برای ساخت آن تکنولوژی خاصی لازم بود. در ساخت آن معماران از تکنولوژی خاص کشور آلمان برای طراحی سطوح منحنی و پیچیده استفاده کردند.

    گالری عکس 6 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    گالری عکس 7 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    در سال 2012 گروه آفیس آرکیتکت در رقابتی برای طراحی مرکز فرهنگی تکنولوژی اروپا شرکت کردند. در این طرح چهار گروه معماری بزرگ، دکلوا گروگوریک (Dekleva gregoric)، بوک پروویک) Bevek Perovic) و آرتیتکتیک شرکت داشتند. به همین دلیل خود را برای کار تیمی آماده کردیم.
    طرح بر اساس ایده اولین ماهواره یا فضا پیمایی که با سرعت حرکت زمین به دور خود می چرخید و در کتاب نور دانگ 1929 (Noordung) در مورد آن توضیح داده شده ، شروع شد. دو استوانه که برای بیرون و داخل ساختمان در نظر گرفته شده بود. قسمت پایینی بزرگ تر به سمت جنوب و قسمت کوچک تر به سمت شمال می باشد. تغییر جهت بسیار کم بین این دو قسمت تاثیر دینامیکی را به وجود می آورد. این چرخش ها بر نیروی جاذبه زمین نیز غلبه می کند. در داخل نیز سطح نیمه دایره ای شکل فضاهای اداری را شکل می دهد.

    گالری عکس 8 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    این آپارتمان ها شاید شناخته شده ترین کارهای این گروه باشند. خوابگاه سبدی شکل در پاریس و آپاتمان های خانه زنبوری در لی وید (Livade) اسلوونی، آپارتمان های تتریس؛ پروژه های بزرگ و بر اساس شکستن بخش های بزرگ به قسمت های کوچک و عناصر تکرار پذیر بود. آپارتمان ها اندازه های متفاوتی داشتند. تنها دیوارهایی که در این ساختمان استفاده شد، برای جداسازی پوسته آپارتمان از بخش های دیگر بود. دیوارهای بیرونی از پنل های چوبی ساخته شدند در حالی که، بالکون از نرده های فلزی ساخته شده بود.

    گالری عکس 9 معماری در اسلوونی  عکس گروه معماری عکس معماری اسلوونی عکس معماری مدرن عکس معماری یوگوسلاوی

    یکی دیگر از پروژه های مهمی که توسط گروه آفیس آرتیتک انجام گرفت کلبه آلپ در استارا فوزینا در سال 2009 بود. این منطقه مسکونی درارای سقفی شیب دار است و تماما از مصالح طبیعی ساخته شده است. محوطه باز و سیستم گرمایش خاص و همچنین سیستم جمع آوری آب باران از ویژگی های این محل مسکونی است. گروه معماری شیوه های مدرن را به کار گرفت تا تغییری دلخواه در طرح این پروژه به وجود آورد.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *