-
ساختمان اداری Al Dar، کاری از گروه معماری MZ
ساختمان اداری Al Dar محصول طراحی گروه MZ است. Al Dar، طرحی متمایز و مبتکرانه دارد؛ یک ساختمان نیمه کروی که از دو نمای گرد محدب تشکیل شده است. دو نمای محدب بنا از طریق یک نوار باریک شیشهای دندانهدار به هم وصل شدهاند. این ساختمان کاملاً شیشهای از روبهرو دایرهای و از زوایای دیگر، خمیده است.
شکل مدور در معماری
دایره نماد وحدت، پایداری و خردمندی است. دایره مظهر بیانتهایی است چون نه آغازی دارد و نه پایانی. دایره، نشاندهنده تمامیتی است که کل فضا و مکان را در برمیگیرد.
Boullee، کره یا دایره دوبعدی را به عنوان یک شکل کامل و ایده آل میستاید زیرا تحت هیچ زاویه دیدی تغییر نمیکند.با الهام از نمادپردازی کره و دایره، معمارها همواره در طراحی بناها از اشکال هندسی گرد استفاده کردهاند. شکل مدور معبد یونانی تولوس با پلانی گرد به جای مربعی یا مستطیلی در معماری یونان عجیب نبود؛ سبکی که بعدها در بناهای رومی هم ظهور یافت.
در سال ۱۷۸۴، Boullee، کنایهآمیزترین طرح خود را ارائه داد؛ یک آرامگاه تهی برای اسحاق نیوتون به شکل یک دایره عظیم که ۱۵۰ متر ارتفاع داشت. این ساختار تداعیگر شکل دنیا بود که روی یک پایه مدور قرار داشت. البته این طرح هیچگاه ساخته نشد.
در طول تاریخ مدرن معماری، معمارها همواره دست به طراحی ساختمانهای دایرهای شکل، برجهای مدور و گنبدها زدهاند. استفاده از اشکال کروی در طرح افلاکنماها و سالنهای تئاتر واقعاً قابلملاحظه است.پیدایش شکل ساختمان مرکزی AL DAR
طراحی ساختمان مرکزی Al Dar بر عهده شرکت معماری MZ بود. این ساختمان بهنوبه خود، طرحی متمایز و مبتکرانه دارد. نمای گرد و محدب بنا، ظاهری منحصربهفرد و چشمگیر خلق کرده است. این ساختمان نمادین کاملاً شیشهای از روبهرو دایرهای و از زوایای دیگر منحنی است.
معمار پروژه Marwan Zgheib وقتیکه مسئولیت طراحی یک بنای نمادین در ساحل Al Raha را پذیرفت؛ تصمیم گرفت؛ ساختمانی ساده خلق کند که آرامش و زیبایی ایده آل معماری کلاسیک را بازتاب کند؛ در حالی که محتوا و معنایی ژرف هم داشته باشد. یک ساختمان که با معماری شمایلی امارات متحده عربی رقابت کند و حسی مکانی و هویتی خاص به منطقه ببخشد.
برای رسیدن به این هدف، Zgheib میبایست؛ تحت کانسپت از بین اشکال طبیعی، شکلی را انتخاب میکرد. او از پوسته صدف الهام گرفت. پوسته صدف، معنایی عمیق برای ابوظبی دارد؛ میراث دریانوردی شهر و نماد هندسه گرد است. دو دیوار خمیده شیشهای عظیم تداعیگر پوسته باز صدف هستند.
در نهایت، یک هندسه ناب و طرحی متهورانه خلق شد؛ یک آسمانخراش گرد با یک پوسته خمیده شیشهای که به اندازه چهار زمین فوتبال است.نسبتهای هارمونیک
برای اینکه این کانسپت مدور عظیم، رنگ واقعیت پیدا کند؛ توجه به مسائلی چون ثبات بصری، هارمونی و پویایی بسیار مهم بود. چالش اصلی پروژه، یافتن دو نقطه بود که بنا در این نقاط با زمین تماس پیدا میکند. ساخت بنا با رعایت یکی از قدیمیترین اصول معماری تحت عنوان نسبت به بخش طلایی ممکن شد.
بخش طلایی، فقط جنبه زیباییشناسی ندارد که موردتوجه هنرمندان قرار گرفته است؛ بلکه یک اصل کیهانی همهجا حاضر است که تمایزات ساختاری را به وجود میآورد. این نسبت در اعمال طبیعی مانند بدن انسانها، بدن حیوانات، گیاهان و کریستالها یافت میشود و چشم و ذهن انسان بهطور طبیعی آن را ترجیح میدهد. تناسبات معبد یونان، زیبایی مطلوب نسبت بخش طلایی را بازتاب میکند.
وقتی که قاعده نسبت بخش طلایی را در نمای گرد این ساختمان اعمال میکنیم؛ دایره به یک ستاره پنج پر تقسیم میشود که بدن انسان در کنار سر و چهار عضو دیگر در بقیه پرها قرار میگیرند. بدین ترتیب، معمارها توانستند دو نقطه پایه ساختمان را پیدا کنند؛ دو نقطهای که با زمین تماس دارند و تعادل این بنای عظیم را تضمین میکنند.
با توجه به این اصول، قسمت اصلی و شکل پویای ساختمان خلق شد.تلفیق نما و بام
بناهای گرد برخلاف ساختمانهای چهار طرفه مرسوم، شیوه ساختوساز بامهای معمولی را به چالش میکشانند. این ساختمان سه وجهی متکی بر یک المان زیپ مانند، یعنی همان نوار شیشهای پیوسته است که دو نمای اصلی را به هم وصل میکند و سطوح پیوسته افقی و عمودی، کناری و خارجی و پنجره و بام را تشکیل میدهد. این المان نقش ستون فقرات بنا را ایفا میکند و تشکیل تنها شکل ساختمان را ممکن میسازد.
انحنای نما
شکل چشمگیر ساختمان حاصل یک شبکه فولادی مثلثی اریب خارجی میباشد. ساختمان Al Dar، اولین نوع اینگونه بناها است که در امارات ساخته شده است. این طرح، بنایی کارا و پایدار برجای گذاشته که نسبت به ساختمانهای مستطیلی رایج انعطافپذیرتر است. این سیستم، اثر فریم فولادی بر روی نما را به حداقل رسانده است و به عنوان یک المان معماری، حس مقیاس را محو کرده و باعث شده که مانند نمای افقی بناهای مستطیلی خیلی بلند نشود. این سیستم، نیاز به ستونهای داخلی را از بین برده است؛ ستونهای داخلی به ظرافت و دید لطمه میزنند. این طرح مدرو، ساختمان را کاراتر کرده و مجموعهای انعطافپذیر برای ساکنین آینده فراهم کرده است. گنجایش این ساختمان گرد ۲۳ طبقه به اندازه برجهای ۴۰ طبقه معمولی است.
پوسته شیشهای خمیده، پیچیدهترین مؤلفهای بود که ساخته شد. برای حل چالش انحنای پوسته، قطعات مثلثی و لوزی شکل شیشهای تخت را مانند قطعات یک پازل کنار هم چیدند تا هندسه پیچیده و شبکهای پوسته تشکیل شود.
نماهای شرقی و غربی ساختمان مشرف به جاده هستند و لذت تماشای طلوع و غروب خورشید را به ساکنین هدیه میدهند. نماهای شیشهای، فقط مناظر دنیای پیرامون و شهر را بازتاب نمیکنند؛ بلکه به شخصی که روبهروی آن ایستاده اجازه میدهد که بازتاب و تصویر خود در یک دنیای بزرگتر را ببیند.استراتژیهای پایدار ساختمان
این ساختمان مطابق با اصول موسسه ساختمان سبز LEED آمریکا طراحی شده و یکی از اولین بناهای اداری سازگار با محیطزیست ابوظبی است که با مواد قابل بازیافتی چون بتن، شیشه و فولاد ساخته شده است. سیستم تهویه، نورپردازی و لولهکشی مجموعه کممصرف میباشد. دفاتر و اتاق جلسات حول ساختمان پراکنده شدهاند تا از حداکثر نور طبیعی بهره ببرند. یک سیستم زیرزمینی جمع کننده زباله، استفاده مجدد از تمام زبالههای تولیدی ساختمان را ممکن کرده است. این اولین بار در ابوظبی است که یک سیستم زباله، آشغالها را برای بازیافت و فشرده شدن مستقیماً به مرکز زباله منطقه منتقل میکند.
این ساختمان کاملاً بر اساس فاکتورهای زیستمحیطی ساخته شده و میتواند کمترین حد نقرهای LEED را از موسسه ساختمان سبز کسب کند. راندمان ساختمان ۸۲ درصد است.
نظرات