• برج شانگهای چین، دومین آسمان‌خراش دنیا

    برج شانگهای با ارتفاع ۲۰۷۳ فوت، بلندترین ساختمان چین و دومین آسمان‌خراش دنیا است. این برج فرصتی برای بیان آینده مدرن شانگهای است؛ در واقع تاریخ این منطقه را در شکلی مدرن به تصویر می‌کشد.
    یک شرکت آمریکایی مسئولیت این پروژه عظیم را بر عهده گرفت اما در طول پروسه طراحی و اجرای آن از نیروهای چینی کمک گرفت. همکاری با تیم‌های بومی در سطح پروژه‌های بین‌المللی از افتخارات این شرکت محسوب می‌شود.
    حیاط و باغی که فضاهای عمومی و خصوصی برج را با هم تلفیق می‌کند؛ نمادی از اصول معماری این منطقه است.

    گالری عکس 1 برج شانگهای چین، دومین آسمان‌خراش دنیا  عکس طراحی نما عکس معماری برج عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری شانگهای

    شکل برج کاملاً جذاب، ظریف و پویا است که با روش‌هایی متمایز بینندگان را یاد معماری‌های رنگارنگ و سرزنده این منطقه می‌اندازد؛ منطقه‌ای که همواره روی لبه تیغ تعاملات بین‌المللی چین قرار دارد.
    یکی از چالش‌های پیشرو پروژه، مقاوم‌سازی پی و خاک ساختمان بود زیرا شانگهای منطقه‌ای حاصلخیز است. سرعت بالای بادهای این منطقه نیز از دیگر مشکلات سر راه تیم معماری بود. شرکت طراحی برای حل این مشکلات، بیش از صد نفر معمار را از سراسر دنیا در شانگهای دور هم جمع کرد.

    گالری عکس 2 برج شانگهای چین، دومین آسمان‌خراش دنیا  عکس طراحی نما عکس معماری برج عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری شانگهای

    برای برآورده کردن اصلی‌ترین خواسته متقاضیان طرح مبنی بر آمیختن فضاهای عمومی و خصوصی با هم، از نمای پوسته‌ای دوجداره استفاده شد. پوسته بیرونی، مثلثی شکل و پوسته داخلی مدور و مارپیچ است که در فضا بین آن‌ها یک سری آتریوم و حیاط سرسبز قرار دارد؛ فضاهایی که از قسمت‌های عمومی برج نیز در دسترس هستند.
    این نمای پوسته‌ای دوجداره با عایق‌بندی فضا داخلی ساختمان، نیاز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش داده است. نمای مارپیچی این ابرسازه تا بالای برج حدود ۱۲۰ درجه می‌چرخد. کاهش ۲۴ درصدی تنش ناشی از باد و کاهش هزینه ساخت از مزایای این تغییر زاویه محسوب می‌شوند.

    گالری عکس 3 برج شانگهای چین، دومین آسمان‌خراش دنیا  عکس طراحی نما عکس معماری برج عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری شانگهای

    انعطاف پذیری دیوارهای نازک پوسته بیرونی به خنثی کردن فشار باد کمک می‌کند. این پوسته در همان حال که نور طبیعی را به درون برج هدایت می‌کند؛ مانند حائلی بین فضا درونی آسمان‌خراش و تابش شدید خورشید است.
    چین، سرزمین ساختمان‌های پیچیده می‌باشد. تیم طراحی تلاش کرده تا این اصول را با روشی متمایز در این پروژه ظاهر کند.
    به عقیده مدیر پروژه، بازار چین با شیبی معقول به سوی یافتن رونقی استوار و جایگاهی محکم است و در این بین می‌بینیم که توسعه‌دهندگان به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مشابه اما کوچک‌تر تمایل نشان می‌دهند.

    گالری عکس 4 برج شانگهای چین، دومین آسمان‌خراش دنیا  عکس طراحی نما عکس معماری برج عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری شانگهای

    در حال حاضر، برج شانگهای بلندترین ساختمان چین است اما چند پروژه در حال اجرا وجود دارد که این رکورد را از برج شانگهای خواهند گرفت. اما این فقط یک طرف ماجراست، قطعاً در هیچ‌کدام از این ساختمان‌ها این همه ابتکار و نوآوری دیده نخواهد شد. امروزه این باغ عمودی، موضوع بحث تمامی محافل چینی است.
    در پایان باید گفت که این عظمت و زیبایی حاصل استقامت متقاضی طرح، تیم معماری، مهندسین ساختمان، مهندسین مکانیک و دیگر عوامل پروژه است و در یک کلام، برج شانگهای نماد عزم راسخ انسان‌هاست.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *