-
۶ طرح برتر برای ساخت پل تینتاگل بریتانیا
از بین ۱۳۷ طرحی که برای رقابت ساخت پل خط ساحلی کورنیش بریتانیا ارائه شد؛ ۶ طرح به مرحله نهایی راه یافتند. از این شش تیم درخواست شده که طرحهای مفهومی اولیه خود را ترسیم کنند. پل قرار است نزدیک قلعه تینتاگل واقع در جزیره تینتاگل ساخته شود. برنده نهایی مسابقه در فوریه ۲۰۱۶ اعلام خواهد شود.
طرح شرکت معماری RFR و ژان فرانسیس بلاسل
این پل سنگی هلالی، یادآور صلابت راهی باستانی است که زمانی در این مکان وجود داشته است. استفاده از سنگ طبیعی باعث شده که پل به طرز شایستهای از دل پرتگاه رشد کند و با چشمانداز دراماتیک اطرافش هماهنگ شود. شکل باریک این سازه گرانیتی به گلوگاه و دینتاگل اشاره میکند که نام جزیره نیز از همین گرفته شده است.
طرح شرکت معماری دیتمار فیشتینگر و Terrell
این پرپوزال در جستوجوی خلق دوباره یک مسیر پیادهروی به سوی جزیره است. طرح جایگزین دیوار قبلی قلعه و یک تنگه تاریخی است که کابلهایش از طریق اتصال خطی پوشانده میشوند. یک سری صفحه از جنس فولاد ضدزنگ که در شکاف دره قرار گرفتهاند به حفظ موقعیت افقی یک تیرآهن فولادی کمک میکنند. این پل بر پایه اصل وارونگی نیروها استوار است؛ یعنی همان چیزی که از این گونه سازهها انتظار میرود. به جای این که ستونها را فشار دهند؛ پل به صفحات فولادی باریک و بلندی متکی است.
طرح شرکت معماری مارکس بارفیلد به همراه فلینت و نیل، J&L و MOLA
این پل میلهای که سادهترین و قدیمیترین شکل یک ساختار گسترده است؛ پی خلق یک سازه مستحکم اما ظریف میباشد. مصالح انتخابی به منابع معدنی سایت اشاره میکنند. به عنوان مثال، نردههای برنزی یا تیغه Excalibur که از افسانه آرتور گرفته شده است. زنگار برنز به بهبود ظاهر و دوام پل کمک میکند؛ همچنین موجب برقراری ارتباط کلامی با صخرههای پیرامون میشود. ستونهای دوقلو باریک و بلندی که از پل حمایت میکنند؛ حاکی از سنگهای طبیعی سایت و دودکش معادن کنار ساحل هستند.
طرح شرکت معماری نی و همکاران به همراه ویلیام متیوز و همکاران
این طرح به جای معرفی یک عنصر سوم که به طور کامل در فضای خالی گسترده شود؛ دو پایه مستقل را پیشنهاد میدهد که در قسمت میانی به هم میرسند و تقریباً همدیگر را لمس میکنند. این سازه از کنار لبه پرتگاه، ۴/۵ متر ارتفاع دارد و ضخامتش در قسمت مرکزی، ۱۷۰ میلیمتر است. شکاف باریک بین این دو نیمه، بیانکننده گذار و تنشی است که بین سرزمین اصلی و جزیره وجود دارد.
شرکت معماری Niall Maclaghlin به همراه Price و Myers
این پل کمانی که از جنس گرانیت کورنیش است از بالای دره تنگ میگذرد و سرزمین اصلی را به جزیره پیوند میزند. شکل هلالی پل از سنگهای لایهلایه تشکیل شده، درحالی که ساختار بخش بخش آن از نیروهای تراکمی صحبت میکند که پل را در هوا نگه میدارند. سطح بالایی کمان، مسیری سنگی خلق میکند که با نردههای برنزی محافظت میشود و جاده گمشده قلعه را بازآفرینی میکند.
طرح شرکت Wilkinson Eyre به همراه Atelier One
این پل نه تنها با بقایای تاریخی منطقه در تضاد نیست؛ بلکه به بهبود طبیعت دراماتیک سایت و دسترسی آسان نیز کمک میکند. قطعات کوچک این پل را با چوب بلوط و فولاد ضدزنگ میسازند و به محل موردنظر منتقل میکنند؛ سپس این مؤلفههای مجزا را سر جای اصلی خود مونتاژ میکنند. عرشه پل مستقیم و نسبتاً باریک است که در مرکز جامد و یکدست است و از لبهها سوراخسوراخ میباشد. لایهبندی مصالح، یادآور فیزیکی گذر ایام است.
نظرات