• برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری

    شش برنده در رقابت جایزه معماری با آجر وینبرگر (Wienerberger Brick  ) سال ۲۰۱۶ در یک خصوصیت مشترک‌ند: استفاده ابتکاری از یکی از بادوام‌ترین و فراوان‌ترین مصالح ساختمانی.
    برای اولین بار از زمان آغاز به کار این رقابت دوسالانه بین‌المللی در سال ۲۰۰۴، معماران، اصحاب رسانه‌ها و منتقدین معماری اجازه ورود به این رقابت را یافتند. بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده از ۵۵ کشور معرفی شدند و ۵۰ پروژه از ۲۴ کشور برای انتخاب هیأت داوران در نظر گرفته شدند. این جایزه به مبلغ ۳۵۳۰۰ دلار (۳۱۵۰۰ یورو) در میان پنج گروه تقسیم شد.
    Wienerberger Brick ممکن است حمایت مالی رقابت را بر عهده بگیرد، اما انتخاب برندگان با هیأت داوران است. به گفته هایمو سکوکه، رییس هیأت مدیره شرکت وینبرگر «یک هیأت بی‌طرف از کارشناسان انتخاب روند عینی انتخاب را تضمین می‌کنند. وینبرگر در تصمیم هیأت داوران هیچ دخالتی ندارد».
    برندگان امسال توسط هیأتی متشکل از چهار نفر شامل لارا آندرینی از ایتالیا، آلفرد مونکن بک از انگلستان، ماتیا بِوِی از اسلونی و یوهان آنریس از بلژیک است. آنریس برنده جایزه وینبرگر در سال ۲۰۱۴ در بخش استفاده مجدد همگانی بود. چهار دسته دیگر شایستگی گرفتن جایزه را تعیین می‌کنند، از جمله استفاده مسکونی، استفاده همگانی، محل دفن زباله و راهکارهای خاص. دو نفر از برندگان هم جایزه بزرگ را در دسته‌هایشان کسب کردند.

    ساختمان 2226، لوستنو، اتریش، توسط دیتمار ابرل

    یکی از آن جایزه‌های بزرگ به پروژه 2226 در لوستنور اتریش توسط معمار دیتمار ابرل اختصاص یافت. تمام ساختمان بدون هوادهی، تهویه مطبوع یا گرمایش طراحی شد. دمای داخل ساختمان از ۲۲ تا ۲۶ درجه سلسیوس در طول سال متغیر بود که الهام‌بخش نام آن بوده است. این امر با دیوارهای آجری به ضخامت ۷۶ سانتی‌متر ممکن شده که تنها منبع انرژی آن از گرمای ساطع‌شده از مردم، کامپیوترها و اجسام روشن گرفته می‌شود. این شیوه انقلابی در دسته راهکارهای خاص به موفقیت کامل دست‌یافت و شواهدی ارائه می‌دهد مبنی بر این‌که مصرف انرژی را می‌توان بدون استفاده بی‌رویه از فناوری کاهش داد.

    گالری عکس 1 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر

    خانه شماره 1014، بارسلونا، اسپانیا، توسط HARQUITECTS

    جایزه بزرگ دوم به خانه شماره 1014 در مرکز تاریخی شهر بارسلونای اسپانیا به نام Granollers  داده شد. این طراحی مثال بارز تطبیق «فضای پرت» با مناطق شهری است. محل آن برای معماری پیچیده بود (طولانی و باریک به پهنای فقط ۶/۵ متر (۲۱ فوت)) و وظیفه آرشیتکت تقسیم خانه به دو ناحیه مستقل بود. دفتر HARQUITECTES  در اسپانیا با یک در میان کردن فضای داخلی و خارجی برای فضای خصوصی داخل خانه و اتاق‌های پذیرایی از مهمانان، تراس و میان تالارها این کار را کرد. استفاده شرکت از آجرهای قرمز روشن یک حس سنتی و مدرن به ساختمان می‌دهد و سایه‌روشنی که در شکل ظاهری کل ملک تأثیر دارد. علاوه بر جایزه بزرگ، این پروژه در دسته پر کردن فضای هرز شهری هم برنده شد.

    گالری عکس 2 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر

    لانه موریانه، ویتنام، توسط تروپیکال اسپیس (Tropical Space)

    مفهوم نوین لانه موریانه الهام‌بخش پروژه‌ای از دا نانک ویتنام که در دسته کاربری مسکونی برنده شد. نام لانه موریانه طرح کلی ساختمان را توصیف می‌کند که مشابه با پلن یک تپه موریانه است که در آن همه راهروها، دالان‌ها و اتاق‌ها در یک فضای مرکزی به هم می‌رسند. برای مقابله با شرایط بد آب و هوایی منطقه باران‌های موسمی، آرشیتکت‌های شرکت تروپیکال اسپیس تصمیم گرفتند ساختمانی تماماً از آجر بنا کنند. به گفته آن‌ها، این نمونه اولیه‌ای برای خانه‌های ارزان در مناطق گرمسیری است.

    گالری عکس 3 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر

    تالار سخنرانی مرکز بهداشتی AZ گرونینگ

    تالار سخنرانی مرکز بهداشتی AZ Groeninge در بلژیک در دسته استفاده همگانی برنده جایزه شد. ساختمان اصلی ممکن است یک طراحی سنتی باشد، اما آرشیتکت تا یک پوسته ساختاری به رنگ متفاوت را برای تالار جدید سخنرانی آن طراحی کردند. به نظر می‌رسد این پوسته در زمین شیب‌دار کف آن فرورفته باشد به‌طوری‌که یک طرف آن به روی یک لبه پیش‌آمده است درحالی‌که آجرهای زمخت نمای خمیده آن را دربرمی گیرند. آرشیتکت برت دهولو می‌گوید: «آجرها به‌صورت عمودی قرارگرفته‌اند تا بر شکل خمیده روبان مانند ساختمان تأکید شود».

    گالری عکس 4 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر

    مارلیا، سائوپائولو، برزیل توسط سوپر لیمائو (SuperLimão)

    در دسته کاربری مجدد، برنده پروژه مارلیا توسط سوپر لیمائو در سائوپائولوی برزیل بود. این خانه که قدمت آن به سال ۱۹۱۵ برمی‌گردد، یکی از آخرین ساختمان‌های آجری تاریخی در منطقه به شمار می‌رود. آرشیتکت به‌جای انتخاب گزینه  تخریب، با محافظت از آن موافقت کردند. آرشیتکت پروژه چنین می‌گوید: «با مارلیا ما این فرصت را داشتیم که پروژه‌ای به وجود بیاوریم که با تاریخ، مصالح ساختمانی، محیط زیست و محیط اطراف در ارتباط باشد».

    گالری عکس 5 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر

    خانه خوشه‌ای، زوریخ، سوییس توسط دوپلکس (Duplex Architekten)

    یک جایزه ویژه با دو آرشیتکت سوییسی شرکت دوپلکس برای پروژه‌شان به نام خانه خوشه‌ای در زوریخ تعلق گرفت. به عنوان بخشی از مفهوم منزل، ساکنین از تسهیلاتی مانند فضای گاراژ چشم‌پوشی می‌کنند، اما در عوض خدمات خاصی شامل اشتراک ماشین، آشپزخانه‌های جمعی، گلخانه و اتاق‌هایی برای مهمان در نظر گرفته شده است. این جایزه به دلیل سبک ابتکاری زندگی به آن داده شد که مثالی از چگونگی زندگی همراه با هم در شهرها در آینده است.

    گالری عکس 6 برندگان رقابت جهانی طراحی با آجر در معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس مسابقه معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری اسپانیا عکس معماری برزیل عکس نمای آجر


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *