-
معماری مرکز خرید دالیان چین با نام Olympia 66
مرکز خرید دالیان با نام Olympia 66، جلوهگر طراحی مبتکرانه و لندمارکی در شهر دالیان چین است. طرح این مجموعه به فرهنگ چین و بافت شهر احترام میگذارد. برای برقراری ارتباط با خیابان، رویکردی اندیشمندانه اتخاذ شده است. نتیجه این رویکرد، خلق یک فضای عمومی و میدانی خارقالعاده در دل چشمانداز پیرامون است. این مرکز خرید هفتطبقه، بین فرم پیچیده و کارایی تعادل برقرار کرده، به محیط اطراف و جامعه بومی پاسخ میدهد و بزرگترین مرکز تفریحی، سبک زندگی و تجاری دالیان را رقم زده است.
مرکز خرید دالیان با نام Olympia 66 در خیابان Wusi Lu، واقع در قلب منطقه تجاری مسکونی دالیان، قرار دارد. این سایت ۶۳۴۰۰ مترمربعی در کنار میدان المپیک و در طول میادین خیابان اصلی Zhangshon Lu واقع است. میدان People و ساختمان شهرداری در شرق Olympia 66 قرار دارند و از غرب به میدان Xinghai میرسد. این مجموعه بزرگ از هر دو خیابان Wusi lu و Zhangshon Lu دیده میشود و به جادهها و مترو دسترسی دارد.
مرکز خرید دالیان Olympia 66، بیانی معاصر و لحنی شرقی دارد؛ در حالیکه یک مقصد شهری آیکونیک را تعریف میکند. طرح مجموعه از دو ماهی در هم پیچیده الهام گرفته شده است که در فرهنگ چین، نماد ثروت و فراوانی است و در نقاشیهای سال نو چینی مورد استفاده قرار میگیرد.
از تعامل بین دو ماهی در هم پیچیده، فرمی پویا الهام شده است. نتیجه این پویایی، خلق یک حلقه گردش در بین فروشگاهها، تالار مرکزی، فضاهای متعلق به برگزاری رویدادهای مختلف و باغ مرکزی روی بام است که تجربهای مهیج از سبکهای متنوع زندگی را به شما هدیه میدهند.
قوسهای داخلی تداعیگر رقص ماهی و نشاندهنده پوستههای سادهای هستند که روی تیغه خمیده مرکزی قرار دارند. پوستههای روی بام، طبقهای شیشهای ایجاد کردهاند که نور را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به داخل دو دهلیز ساختمان هدایت میکنند. نمای اصلی با استفاده از صفحات ششگوشی روکش شده است. اثر نور روی این قطعات ششگوشه، اندازههای مختلف ماهی را بازتاب میکند.
فرم ساختمان، به بهبود برقراری ارتباط با شهر و ساخت چند ورودی مختلف کمک کرده است. پیوستگی فروشگاههای طبقه همکف باعث شده که مراکز خردهفروشی در معرض دید قرار بگیرند و کل ساختمان از طبقه همکف دسترسپذیر باشد. ورودیهای اصلی به داخل فضاهای مربوط به برگزاری رویدادها باز میشوند که به شما اجازه میدهند قبل از گردش، قدری درنگ کنید.
زیربنای بزرگ مجموعه به دو قسمت فضاهای باز برگزاری رویدادها و مراکز تجاری با یک خط الراس مرکزی تقسیم شده است که دو دهلیز موجود در طرفین بنا را به هم وصل میکند؛ همچنین بهصورت اریب، ورودیهای موجود در گوشههای مجموعه را به هم متصل میکند. امکانات تفریحی و فضاهای رویدادها در طول فروشگاهها جای گرفتهاند تا بازدیدکننده در حین خرید بتواند در یک کافه استراحت کند یا به تماشای یک نمایشگاه برود. تراسهایی که حول ساختمان می پیچند هم فرصتی برای استراحت در حین خرید تلقی میشوند. درون ساختمان، یک سری علائم دیجیتالی تعبیه شده است که بازدیدکننده را راهنمایی میکنند تا کوتاهترین مسیر منتهی به مقصد خود را پیدا کند.
سه طبقه زیرزمینی مجموعه به فعالیتهای خدماتی اختصاص یافتهاند که ظرفیت ۱۴۰۰ خودرو را دارند. زیرزمین به مترو و دو مسیر رانندگی شیبدار دسترسی دارد؛ این دو مسیر در دو حیاط گود واقع در طبقه B1 قرار دارند.
طرح مجموعه به شرایط آب و هوایی شمال چین پاسخ میدهد. بام عایق ساختمان بهگونهای طراحی شده که تیغههایی لببهلب خلق کند. این تیغههای شیشهای، نور را مستقیماً به داخل دهلیزها هدایت میکنند در حالی که در تابستان، سایه ایجاد میکنند؛ مانع اتلاف گرما در زمستان و ورود آفتاب در تابستان میشوند. علاوه بر این، تیغهها حداکثر نور بازتابی ممکن را به داخل دهلیزها میفرستند. طبق رنکینگ LEED Gold، این پروژه در جایگاه پیش گواهی قرار میگیرد.
نظرات