• ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری

    بحث ارزش والای مسابقات معماری برای شرکت‌های نوپا، پیشینه‌ای طولانی دارد. در سال ۲۰۱۰، Derek Leavitt، مقاله‌ای علیه مسابقات ایده‌های باز نوشت و آن‌ها را بیهوده و عبث قلمداد کرد.
    علی‌رغم این بحث، اگر شرکت شما در یک رقابت طراحی معماری شرکت کند؛ قطعاً می‌خواهید که بالاترین شانس و رتبه ممکن را به خود اختصاص دهید. در این مطلب به چند راه برای ورود به مسابقه اشاره می‌کنیم که حضور شما را پررنگ‌تر خواهند کرد.

    گالری عکس 1 ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس خلاقیت در معماری عکس طراحی معماری عکس مسابقه معماری عکس هنر معماری

    ۱- در یک رقابت معماری مناسب شرکت کنید

    مسابقات معماری زیادی برگزار می‌شود که به عقیده Leavitt مسابقات جعلی نام دارند و ما آن‌ها را تحت عنوان مسابقات ایده‌ها می‌شناسیم. این نوع رقابت‌ها ممکن است طراحان را گمراه کنند؛ به‌گونه‌ای که دست به رویاپردازی بزنند و در خیالات خود بزرگ‌ترین مشکلات اجتماعی اقتصادی دنیا را حل کنند. من مسابقه آسمان‌خراش eVolo را دوست دارم.
    به هر حال اگر تصمیم شرکت شما مبنی بر شرکت در این مسابقه‌ها جدی است؛ باید به رقابت‌هایی فکر کنید که نتیجه‌ای معقول دارند. آیا این رقابت مربوط به طراحی یک پروژه واقعی است؟ چقدر احتمال دارد که طرح برنده ساخته شود؟ اگر رقابت بر پایه واقعیت استوار است؛ وب‌سایت‌های دولتی را  چک کنید؛ ببینید که در پی چه چیزی هستند تا متوجه شوید چقدر احتمال دارد که طرح شما به واقعیت بپیوندد.

    گالری عکس 2 ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس خلاقیت در معماری عکس طراحی معماری عکس مسابقه معماری عکس هنر معماری

    ۲- تکلیفتان را انجام دهید

    وقتی که مطمئن شدید مسابقه موردنظر برای شما مناسب است باید به تحلیل خواسته‌ها بپردازید. اگر موقعیت و برنامه رقابت معین شده است مانند پروژه‌های واقعی به بررسی آن‌ها بپردازید. در بین ۱۶۴ طرح راه‌یافته به رقابت طراحی موزه Jewish، طرح دنیل لیبسکیند برنده شد زیرا او از نزدیک با تاریخ و مفاهیم عمیق سایت آشنا بود.
    کمی تحقیق در مورد سازمان برگزارکننده رقابت هم می‌تواند مفید باشد زیرا با پروژه‌های قبلی سازمان آشنا خواهید شد. این آشنایی به شما کمک می‌کند که از نیازها و اولویت‌های طراحی سازمان آگاه شوید. حالا طرح ورودی شما، تیری در تاریکی نیست بلکه درست مانند طرح‌های آگاهانه‌ای خواهد بود که برای یک مشتری آشنا ارائه می‌دهید.

    گالری عکس 3 ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس خلاقیت در معماری عکس طراحی معماری عکس مسابقه معماری عکس هنر معماری

    ۳- قانون ۳۰ ثانیه در مسابقات معماری

    مسابقه طراحی مرکز Pompdiou با استقبال عظیمی روبه‌رو شد. ۶۸۱ طرح به این مسابقه راه یافتند و اکثر شرکت‌کننده‌ها، طرح خود را در چهار شکل مختلف ارائه دادند بنابراین تیم داوری آن‌قدر فرصت نداشت که روی همه طرح‌ها دقیق شود. طرح پویای duo Piano و راجرز برنده این رقابت شد.
    یک راه فوق‌العاده  برای کنار آمدن با چنین شرایطی در مسابقات معماری این است که طرح خود را به‌گونه‌ای ارائه دهید که سریعاً از بین طرح‌های دیگر برجسته و از آن‌ها جدا شود. به نظر ما یا از پرسپکتیو دراماتیک و زاویه گسترده CGI استفاده کنید یا یک نقشه مقطعی با جزئیات دقیق و زیبا خلق کنید. اگر این تصور با کانسپت های اصلی شما ارتباطی قوی برقرار کند؛ تیم داوری بلافاصله طرح شما را در لیستی محدود از طرح‌های برتر قرار خواهد داد.

    گالری عکس 4 ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس خلاقیت در معماری عکس طراحی معماری عکس مسابقه معماری عکس هنر معماری

    ۴- رسانه‌های مختلف را با هم ترکیب کنید

    علاوه بر نقشه‌های مقطعی و CGI ها، پلان‌ها و فرازه نماها هم ابزاری خارق‌العاده برای انتقال طرح شما به مشتری هستند. وقتی که قرار است کار خود را برابر یک هیئت خبره به نمایش بگذارید؛ با ترکیب این ابزار مختلف توجه داوران را جلب کنید. یک مدل بسازید؛ چند عکس روشن تهیه کنید و با استفاده از نرم‌افزار به جزئیات طرح بیافزایید تا المان بافت و مادیت را به کار شما هدیه دهند.
    راه دیگر، استفاده از رسانه گرافیکی خاص بیارک اینگلس است که دیاگرام‌هایی ترتیبی خلق می‌کند و لب مطلب را در یک یا دو صفحه خلاصه می‌کند.

    گالری عکس 5 ۷ راز موفقیت در مسابقات معماری  عکس خلاقیت در طراحی عکس خلاقیت در معماری عکس طراحی معماری عکس مسابقه معماری عکس هنر معماری

    ۵- از منتقدین دعوت کنید

    دستورالعمل‌های مسابقات معماری سخت هستند و شرکت‌کنندگان برای تسخیر کانسپت مدنظر برگزارکنندگان، دوره سختی را پشت سر می‌گذارند و با این سختی‌ها دسته و پنجه نرم می‌کنند تا بهترین ارائه ممکن را داشته باشند. قطعاً کانسپت محصول نهایی برای شما واضح‌تر است تا برای داوران. بد نیست از منتقدین دعوت کنید که با نگاهی تازه به طرح شما کمک کنند تا قبل از ارسال طرح از افکار آن‌ها بهره ببرید.
    نگاهی به لیست داوران بیاندازید. اگر در بین آن‌ها افرادی خارج از حوزه معماری دیده می‌شود از اشخاصی مشابه آن‌ها دعوت کنید تا در مورد طرح‌های شما نظر دهند. تجسم افراد فعال در حوزه‌های صنعتی با تجسم شما فرق می‌کند و شاید به نکاتی اشاره کنند که شما هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید.

    6- ایده‌های بزرگ و سخت داشته باشید

    مسابقات معماری، فرصتی برای رهایی هستند. معمولاً داوران جذب پروپوزال‌هایی می‌شوند که در نگاه اول، تکان‌دهنده و گستاخانه به نظر می‌رسند. عموماً ابتدا دنبال مفاهیم جسور می‌گردند و می‌دانند که طرح با بهبودهای آتی به واقعیت نزدیک می‌شود.
    طرح پیشنهادی Jorn Utzon برای خانه اپرا سیدنی، یک مثال کلاسیک است که توانست ۲۳۲ طرح دیگر را شکست دهد. نمایش مسرت‌بخش اکسپرسیونیسم این طرح، تخیل تیم داوری را تسخیر کرده بود. اگرچه بحث عملی بودن یا نبودن این ساختار خیلی بحث‌برانگیز بود اما Utzon موفق شد. بنابراین نترسید؛ این شانس شماست، سرتان را بالا بگیرید و محکم قدم بردارید.

    ۷- این مسابقه را به معامله‌ای برد برد تبدیل کنید

    به جرات می‌توان گفت که حداقل ۹۹ درصد از طرح‌های ورودی نظر  داوران را جلب نمی‌کنند. اگر کار شما در بین کاندیداهای دریافت جایزه قرار نگرفت؛ زندگی آن طرح، آنجا تمام نخواهد شد! اگر تمام مراحل بالا را انجام داده باشید؛ حالا یک اثر چشمگیر در پروفایل کاری خود دارید.
    عجیب نیست که شرکت برای جذب مشتری، کانسپت یک مسابقه معماری را روی وب‌سایت خود منتشر کند. از طرح‌های شکست‌خورده خود در مسابقات بهره ببرید حتی اگر برای همیشه در مرحله نقشه باقی بمانند. این نقشه‌ها می‌توانند به عنوان نمونه‌های چشمگیری عمل کنند که قدرت خلاقیت شما را به نمایش می‌گذارند.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *