• ۷ نکته طلایی برای جلب اعتماد کارفرما در معماری

    بحث‌های زیادی حول رابطه معمار و کارفرما یا همان مشتری وجود دارد؛ بحث‌هایی مثل اینکه معمار باید خواسته کارفرمای پروژه را قدم‌به‌قدم پیش ببرد یا میزان قدرتی که حامی پروژه باید روی معمارهایی که استخدام کرده، داشته باشد. اغلب، در این بین فراموش می‌شود که کلید خلق یک معماری خوب، اعتماد کارفرما به معمار است. در این مقاله، خواهیم دید که یک معمار چگونه می‌تواند این رابطه معتمدانه را برقرار کند.
    رسا شنگ، معمار و عضو ارشد Bohlin Cywinski Jackson، در این مورد می‌گوید: بدون اعتماد، رابطه شما شکل نگرفته است. همه شما یک سری تعامل با یکدیگر دارید.
    اعتماد، پایه هر ارتباطی بین معمار و کارفرما است و جلب رضایت و اعتماد کارفرما مزایای زیادی را به همراه دارد: جلب کارفرما‌های بیشتر، ایجاد صبر و بردباری هنگام مواجه با چالش‌ها و بازگشت دوباره کارفرما نزد همان معمار اما یک ارتباط ضعیف می‌تواند به شهرت شما آسیب بزند؛ درآمد کاری شما را در آینده کاهش دهد و حتی ممکن است که کارفرما از شما شکایت کند.
    به خاطر طبیعت پیچیده پروژه‌های معماری، یک سری فاکتور بر روی شکل‌گیری یا شکست رابطه معمار و کارفرما اثر می‌گذارد. در این مطلب به ۷ نکته بیان شده توسط متخصصان معماری اشاره می‌کنیم که به جلب و حفظ اعتماد کارفرما کمک می‌کنند.

    ۱- یک وب‌سایت مؤثر داشته باشید

    اولین راه برای کسب اعتماد کارفرما، حتی قبل از ملاقات با او، وب‌سایت شما است. یک ارائه آنلاین غیرواقعی و تاریخ گذشته می‌تواند موجب نارضایتی کارفرما شود. پس با استفاده از اطلاعات شرکت و پروژه‌های خود، وب‌سایت و پروفایل کاریتان را آپدیت نگه دارید. شنگ می‌گوید: چگونه کارفرما به شما اعتماد کند وقتی که جستجو کرده اما چیزی در مورد شما پیدا نکرده است؟

    گالری عکس 1 ۷ نکته طلایی برای جلب اعتماد کارفرما در معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی عمران عکس مهندسی معماری

    ۲- به طور دائم با کارفرما در ارتباط باشید و خبرها را مخابره کنید

    یک ارتباط و مکاتبه خوب، شالوده ایجاد اعتماد و رضایت است. شنگ معتقد است که معمارها طی اجرای طرح، به ناچار قسمت‌هایی را از دست می‌دهند و سپس فراموش می‌کنند که این اتفاق و دلیل آن را به کارفرما انتقال دهند. با مخابره مرتب اطلاعات، کارفرما را با پروژه درگیر کنید.
    نگرش طرح خود را با زبانی قابل درک به کارفرمای پروژه بگویید زیرا این امر اعتماد او را تضمین می‌کند. از کلمات تخصصی معماری استفاده نکنید. معمارها اغلب فرض می‌کنند که کارفرما قادر به خواندن نقشه است و از واژه‌های فنی استفاده می‌کنند؛ در حالیکه این کار درستی نیست.

    گالری عکس 2 ۷ نکته طلایی برای جلب اعتماد کارفرما در معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی عمران عکس مهندسی معماری

    ۳- طرح و خیال خود را با BIM نشان دهید

    استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی سه‌بعدی مانند BIM ، به شما کمک می‌کند تا طرح و کانسپت پلان را انتقال دهید تا کارفرما به تفسیر اشتباه طرح نپردازد. این عمل از حذف تعارض‌های احتمالی آینده نیز خبر می‌دهد و تغییرات لازم آتی را کاهش خواهد داد.
    در BIM، پهنه وسیعی از ابزار و سؤال‌های پاسخ داده شده وجود دارد که هرگز در پلان‌های دوبعدی پیدا نمی‌کنید. این نرم‌افزار، نحوه بازبینی جدیدی را به همراه آورده است. اگر خوب به آن نگاه کنید؛ هیچ سؤالی بی‌پاسخ نخواهد ماند.
    شبیه‌سازی‌های BIM، منجر به القای اعتماد می‌شود زیرا کارفرما می‌تواند تصویر و نمای کلی را ببیند. بیشتر کارفرما‌ها روی جزئیات پروژه دقیق می‌شوند؛ پس با فراهم کردن شرایطی که به خوبی متوجه شوند موجب جلب اعتماد آن‌ها ‌شوید. اگرچه آن‌ها سابقه‌ای در زمینه معماری ندارند اما می‌خواهند در جریان پروژه باشند.

    گالری عکس 3 ۷ نکته طلایی برای جلب اعتماد کارفرما در معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی عمران عکس مهندسی معماری

    ۴- وعده‌ و وعید ندهید

    یکی از اساسی‌ترین راه‌های ایجاد اعتماد، تحویل دادن چیزی است که از ابتدا تعهد کرده‌اید و انجام خواهید داد.
    ترس از گفتن نه، در این صنعت شایع است. این ترس، زمانی بیشتر می‌شود که بازار راکد و معمار بیکار باشد. اما اگر در برابر بعضی خواسته‌ها، بله بگویید؛ موفق به تحویل کار نخواهید شد و رضایت و اعتماد کارفرما از شما سلب می‌شود.
    ببینید هدف کارفرما از پروژه موردنظر چیست و آیا از عهده‌اش برمی آیید. با پرسیدن سه سؤال چالش برانگیز در مورد طرح، بودجه و برنامه‌ریزی زمانی از هدف قلبی کارفرما آگاه شوید تا در نهایت ببینید که آیا قادر هستید به ایده‌های آن‌ها جامع عمل بپوشانید.

    ۵- وظیفه‌تان را انجام دهید

    طراحی یک ساختمان، مستلزم توجه به جنبه‌های متعدد و مهمی است. شما باید با تمرکز بر روی فاکتورهایی چون کدهای کاربردی، خواص مصالح و هزینه آن‌ها، انجام وظیفه کنید. کارفرما با این امید به معمار اعتماد می‌کند که در تمامی قسمت‌ها از تخصص کافی برخوردار است پس با انجام این تکالیف، اطلاعات درست را منتقل و از اشتباه پرهیز خواهید کرد. شما مجبورید که بدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؛ پس پیش از گفت‌وگو با کارفرما موضوع موردنظر را دوباره بررسی کنید.

    گالری عکس 4 ۷ نکته طلایی برای جلب اعتماد کارفرما در معماری  عکس پروژه معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی عمران عکس مهندسی معماری

    ۶- در بیان احتمالات صادق باشید

    بهتر است که مشکلات احتمالی را به کارفرما بگویید. برای مثال، اگر متوجه شدید که هزینه پروژه بیش از توان مالی کارفرما است؛ موضوع را بدون تردید به او منتقل کنید حتی اگر منجر به پا پس کشیدن او شود. از یک معمار انتظار می‌رود که مرزها و موانع را کنار بزند؛ پس خلاق باشید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید؛ معمار، مسئول مالی پروژه نیز خواهد بود. اعتقاد و ایمان را وارد دنیای حرفه‌ای خود کنید. اعتماد، حاصل یک رابطه منطقی و منسجم است.
    ممکن است کارفرما، تقاضاهای غیرواقعی در رابطه با بودجه و برنامه زمانی داشته باشد؛ این وظیفه شماست که در مورد بیان چیزهای محتمل صادق باشید. گاهی اوقات، اعتماد به سختی شکل می‌گیرد و در مواردی نیز آن را از دست می‌دهیم. اما در درازمدت، کارفرما متوجه می‌شود که حق با شما بوده است.
    با برآورد هزینه و خواسته‌های دارای امکان موفقیت، مانع از ایجاد هزینه‌های خارج از محدوده اولیه شوید زیرا این امر روی سود شما از این پروژه، تأثیر منفی می‌گذارد.

    ۷- راه‌حل‌های نو و خلاقانه پیشنهاد دهید

    وقتی که اعتماد در اثر خطا یا بدقولی سلب شود؛ جلب دوباره‌اش زمان می‌برد. بهترین راه برای جبران، آگاهی از اشتباه، معذرت‌خواهی و ارائه راه‌حل است.
    یکی از مدیران پیمانی BIM، مرتباً با معمارها در تماس است. برای او، شکست در حل مسائل پروسه‌های دوبعدی مانند طراحی، مهندسی و ساختمان‌سازی، به معنای سلب رضایت و اعتماد می‌باشد. به جای تکرار سناریوهای گذشته و کاربرد شیوه‌های سنتی، در رابطه با راه‌های نو بیندیشید.
    از نظر شنگ، یافتن راه‌حل‌های نوآورانه در مواجه با مشکلات عظیم، بسیار مهم است. پروسه‌های معماری با صرف میلیون‌ها دلار پول همراه هستند پس معمار باید حسابدار مالی مهربانی باشد.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *