-
پروژه بلندمدت ترمینال مرکزی ترانسفر در هلند به پایان رسید
پروسه طراحی و ساخت ایستگاه جدید Transfer (ترانسفر)، واقع در شهر Arnhem (آرنهام)، به پایان رسید. این ایستگاه جدید حاصل یک پروژه بزرگ و درازمدت ۲۰ ساله است که مسئولیت آن بر عهده UNStudio (یو ان استودیو) بود و بزرگترین طرح توسعه Arnhem، بعد از جنگ محسوب میشود. ساخت ترمینال با پشتیبانی دولت هلند انجام شد؛ ترمینالی که منجر به بازنویسی قوانین ایستگاه قطار شد و در نوع خود، کاملترین مجموعه مسافربری در اروپا بشمار میآید.
ایستگاه نقش دروازه شهر را خواهد داشت و جانی تازه به سفرها میبخشد. انتظار میرود؛ این ترمینال به محل تلاقی و پیوند آلمان، هلند و بلژیک تبدیل شود. ساختمانهای تجاری، سالن کنفرانس، راههای دسترسی به مراکز خرید و مرکز شهر، پارکینگ زیرزمینی و پارک Sonsbeek (سانسبیک) از امکانات ترمینال میشوند. در نواحی اطراف ایستگاه، در مجموع ۱۶۰۰۰۰ مترمربع فضای اداری، چندین مغازه و یک سینما دیده میشود.
ترمینال Transfer با مساحت ۲۱۷۵۰ مترمربع با یک سقف پرپیچوخم خودنمایی میکند. هندسه سقف باعث شد تا در سالن ترمینال، دهانهها بدون نیاز به ستون تا ارتفاع ۶۰ متر بالا بروند. هدف تیم طراحی از به کار گیری سطوح پیوسته داخلی و خارجی Klein Bottle (کلین باتل)، محو تمایزات بین فضاهای درونی و بیرونی بود؛ بهگونهای که نماهای شهری در داخل ترمینال امتداد یافته، جایی که سقفها، دیوارها و کفها بهطور پیوسته، از یکی به دیگری گذار میکنند.
ساختار بام و ستونهای خمیده حاصل دست کشیدن از روشها و مصالح سنتی بود. در ساخت مجموعه به جای بتن از فلزات سبک استفاده شد؛ همچنین از تکنیکهای ساخت قایق در مقیاسی استفاده شد که تا به حال بینظیر بوده است.
تحقق چنین پروژه پیچیده، طولانیمدت و پرهزینهای، آن هم بدون هیچ توافقی، نیازمند یک عزم راسخ و ثبات بود؛ چه از جانب مشتری طرح یعنی ProRail (پروریل) و چه از طرف تیم معماری، همچنین نتیجه یک همکاری باورنکردنی بین سرمایهگذاران طرح، ProRail، پیمانکار پروژه، وزیر عمران و آبادانی و شهرداری Arnhem بود.
UNStudio، کار خود را از سال ۱۹۹۶ شروع و طرح اولیه ایستگاه را در سال ۲۰۰۰ تکمیل کرد. تیم طراحی پس از تمرکز بر روی رفتوآمد مسافرها پیشنهاد کرد که برای پاسخگویی به تقاضای مسافرتهای قرن ۲۱، ترمینال بهگونهای گسترده شود که نقش یک ماشین ترابری را داشته باشد.
فضای بدون ستون ترمینال، محصول همکاری با مهندسین ساختمان گروه Arup (آروپ) است. ایستگاه در سه سطح بینالمللی، ملی و منطقهای کار میکند تا مسافرها به راحتی بین شهرهای مختلف حرکت کنند. این پروژه قسمتی از برنامه ارتقای سیستم راهآهن کشور می باشد؛ در آینده، شهرهای روتردام، دلفت، لاهه و برید نیز شاهد ایستگاه های جدیدی خواهند بود.
Ben Van Berkel (بن ون برکل) اظهار داشت: Transfer، فقط یک ایستگاه قطار نیست. این ایستگاه به یک کانون جابهجایی تبدیل شده است. ما میخواستیم؛ یک شور و هیجان جدید و مهم به طرح ایستگاه ببخشیم؛ پس طرح مجموعه بیشتر از اینکه حول جریان مسافرین و فعالیتهایی باشد که هم اکنون در این مکان اتفاق می افتند؛ بر روی چگونگی استفاده و حرکت افراد در حول ساختمان تمرکز کرده است.
طبق اظهارات مدیر پروژه از گروه ProRail، راضی نگه داشتن همه سرمایهگذارها در طول پروسه، چالشبرانگیز بود. در بیست سال گذشته، شرایط اقتصادی، فناوری، سیاستها و جامعه تغییر کرده است؛ اما آنها با تمرکز بر روی هدف نهایی، همه شکستها و ریسکها را کنار زدند و نتیجه همکاری صمیمانه آنها، این ساختمان جذاب و باشکوه است.
در تلفیق با چشماندازهای آبی و شیبدار Arnhem، ساختمان سیال و بهینه ترمینال شامل چهار طبقه بالای زمین و دو طبقه زیرزمینی است. زیربنا ۵۳۵۵ مترمربعی سالن اصلی ترمینال با یک بام دینامیکی و موجدار پوشیده شد.
در طی توسعه طرح، یک سری ابزار ساختاری مفهومی امتحان شد تا هندسه نمای ترمینال پذیرای کاربردهای مختلف شود. این ابزارها شامل دیوارهای V شکل هستند؛ سازههایی بتنی که در کنار تحمل بار، نور را به طبقات زیرزمینی هدایت میکنند. از فضای بین این مؤلفهها میتوان به قسمتهای عمومی مجموعه مانند پارکینگ یا جاهای دیگر راه یافت.
در سال ۲۰۰۱، مجوز اجرای این طرح کلیدی از دولت هلند گرفته شد. این ایستگاهها باید نقش کاتالیزگر را برای نوسازی شهر و رشد اقتصاد، بازی کند. Transfer، جایگزین ایستگاهی شده که قدمت آن به دهه ۱۹۵۰ برمیگردد. انتظار میرود؛ ایستگاه منجر به رشد اقتصاد شهر شود زیرا طبق آمار در سال ۲۰۲۰، روزانه ۱۱۰۰۰۰ مسافر را بین شهرهای مختلف جابهجا خواهد کرد.
[caption id="attachment_17530" align="alignnone" width="1499"] Nederland, Gelderland, Arnhem, 30-09-2015; Arnhem centraal, Station Arnhem. Het nieuwe stationsgebouw (architect UNStudio, Ben van Berkel), inclusief nieuwe perron overkappingen. Naast de OV terminal met busstation twee kantoorgebouwen, de Parktoren van ATOS en WTC Arnhem Nijmegen. Nederrijn en Meinerswijk in de achtergond.
The new Arnhem Central Station.
luchtfoto (toeslag op standard tarieven);
aerial photo (additional fee required);
copyright foto/photo Siebe Swart[/caption]
نظرات