• بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )

    وینی مس ( winy mass ) در سال ۱۹۵۸ در Schijndel هلند متولد شد. معماری او مختص چشم انداز و مناظر و شهرسازی است. در سال ۱۹۹۳ به همراه Jacob van Rijs و Nathalie de Vries مرکز MVRDV را راه اندازی کرد. کارهای اولیه وینی مس مانند مرکز تلویزیون ویلایی VPRO و املاک مسکن برای سالخوردگان (WoZoCo) که هر دو در هلند قرار داشتند؛ بود. وینی مس در سطح بین المللی تحسین همگان را برانگیخته و نقش رهبری MVRDV در معماری بین المللی را از آن خود کرده است. وینی مس هم اکنون در روتردام هلند زندگی می کند و صاحب سه پسر است.
    تحصیلات
    وینی مس تحصیلات خود را در RHSTL Boskoop تکمیل کرد و به عنوان "معمار مناظر" فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۹۰ مدرک خود را از دانشگاه صنعتی دلفت (Delft) دریافت کرد. وی در حال حاضر استاد مدعو طراحی معماری در مؤسسه ماساچوست و هم‌چنین استاد معماری و طراحی شهری در دانشکده معماری دانشگاه صنعتی دلفت است. قبل از این، وینی مس در مؤسسه های برلاگ (Berlage) ایالت اوهایو و دانشگاه ییل (Yale) تدریس می کرد.
    MVRDV
    در سال 1993 به همراه جاکوب ون ریس و ناتالی د وریز، استودیوی (کارگاه) MVRDV را (مخفف سه حرف اول بنیان گذاران آن) که به تولید طرح ها و مطالعات انجام شده در زمینه معماری، مطالعات شهری و طراحی مناظر بود؛ تأسیس کرد. در مطالعات شهرسازی اش، برای نورپردازی شهر روتردام، مرکز کار از کمپانی عمومی هلند VPRO و Wozoco محل اقامت ساکنین قدیمی آمستردام که موفق به کسب جایزه J.A. van Eck (جایزه انجمن معماران هلندی) شد؛ شهرت زیادی برای این استودیوی بین المللی کسب کرده است. امروزه این استودیو پروژه های متعددی از اقصی نقاط جهان دارد از جمله: غرفه هلندی برای سال ۲۰۰۰ در هانوفر، Logrono Eco-City در اسپانیا، ساختمان Gyre در توکیو و .... .
    مسئولیت های دیگر
    وینی مس در طی یک سخنرانی در مراسم تحلیف Holcim که در سال 2004 در ETH زوریخ برگزار شد؛ راه حل های جدیدی برای مشکلات جدید تحت عنوان "نیازهای اساسی" ارائه داد. وینی مس عضو هیئت مدیره مؤسسه تحقیقات انستیتو Berlage در روتردام، رئیس هیئت مدیره قضایی روتردام و سرپرست توسعه شهری Bjorvika در اسلو است. همچنین مدیر Why Factory، محقق انستیتو شهر آینده در سال ۲۰۰۸ که به دانشکده معماری وابسته به دانشگاه صنعتی دلفت وابسته است؛ نیز می باشد.

    در ادامه با مساحت همراه شوید تا به گفتگوی اختصاصی دیزاین بوم در ونیز با وینی مس از گروه MVRDV بپردازیم.

    گالری عکس 1 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    بهترین لحظه یک روز وینی مس چه لحظه ایست؟
    هر لحظه در یک 24 ساعت روز برای خود قابلیت ها و پتانسیل خاص خود را دارد.

    به چه موسیقی گوش می کنید؟
    واقعا خوشحال هستم دوستانی دارم که همیشه منبع موسیقی من هستند ( با ipod، iphones ) آن ها خوب می دانند که من فرصتی برای جمع آوری موسیقی های مناسب و به روز ندارم.

    آیا در شرکت رادیو هم گوش می کنید؟
    نه رادیو گوش نمی کنم.

    چه کتاب یا کتاب هایی مطالعه می کنید؟
    سوال خوبیست چون من عاشق کتاب هستم. در حال حاضر کتابی که در دست دارم نوشته هوراکی موراکام و با نام 1Q84, فکر می کنم تا فردا این کتاب تمام شود.

    آیا مجله معماری یا طراحی هم مطالعه می کنید؟
    نه نیازی به مطالعه مجله نیست، فقط گاهی اطلاعاتی در مورد آن ها را از وب سایت ها می گیرم.

    اخبار را از کجا به دست می آورید؟
    مهمترین منبع اطلاعاتی من موبایل و لپ تاپم می باشد، اما اگر این منابع کافی نبود، در اداره یک مامور اکتشاف داریم(خنده) و او مسئول جمع آوری این اطلاعات است و بعد در اختیار ما می گذارد. چون ما نمی توانیم این اطلاعات را به راحتی از هر وب سایت و یا بلاگی جمع آوری کنیم.

    فکر می کنم شما به لباس بسیار اهمیت می دهید؛ در این موردچه نظری دارید؟
    نمی دانم، وقتی به اطراف نگاه می کنیم سلیقه های مختلفی می بینیم. اما به نظر من برند H&M خوب است، برای مثال پارادا. البته برای من برند اصلا مهم نیست، تنها چیزی که مهم است ترکیب لباس روی تن هر فرد است و از همه مهمتر این که این لباس چقدر یک نفر را خاص و برجسته می نماید. من برای خودم هم، این ویژگی را مد نظر دارم. این که یک نفر چطور لباس می پوشد بیش از هر چیزی به شخصیت او بستگی دارد.

    چه لباس هایی نمی پوشید؟
    فقط لباس های زشت. واقعا امیدوارم که هیچ وقت هم نپوشم. از محدودیت بدم می آید هرچند که اصلا در انتخاب لباس های رنگی هم تخصص خوبی ندارم. در کل هرچه راحت تر، بهتر.

    گالری عکس 2 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    حیوان خانگی دارید؟
    نه. به نظرم این یک داستان بسیار غم انگیز است. چون تقریبا دو روز پیش به محل نگهداری حیوان ها رفتم تا گربه ام را آزاد کنم، دیدم، همه جای خانه ای که در حال بازسازی بودیم را خراب کرده و ما نمی دانستیم چه کاری انجام دهیم.

    در دوران کودکی فکر می کردید یک روز معمار شوید؟
    زمانی که کودک بودم علاقه بسیار زیادی به نقاشی داشتم. فکر می کنم وقتی ۹ ساله بودم اولین ساختمان را روی کاغذ طراحی کردم. دقیقا شبیه قایق موتوری که از چوب ساخته شده بود، برای من باعث افتخار و غرور بود که این طرح اولین کارمن، برای نشان دادن قوه تحلیل و درکم بود. دومین طرح من یک خانه تاریک بود که به آن وارد می شدی و این خانه هرگز به انتها نمی رسید. طرح به این صورت بود که، دیوارها ی اطراف از شما دور می شد، من با پلاستیک این کار را انجام دادم. و جالب این که ما همین حالا بر روی این دیوارها ، در مورد خانه بارباپاپا کار می کنیم.

    گالری عکس 3 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    آیا در مورد کارهای خود با طراحان و یا معماران دیگری هم مشورت می کنید؟
    من فکر می کنم کار ما آنقدر عمومی هست که در نوع خود مشورت کردن بخشی از کار است. حتی گاهی بعضی کتاب ها هم یک منبع خوب برای مطالعه و ایده گرفتن هستند. اما در جواب شما باید بگویم بله دوستانی دارم که برای بسیاری از کارها با آن ها مشورت می کنم. زیرا در بعضی موارد شما بسیار آسیب پذیر هستید بنابراین باید این آسیب پذیری به حداقل برسد. در هر پروژه ای و حتی در هر لحظه ای این اتفاق اجتناب ناپذیر است.

    در مورد سبک کاری خود از زبان یک دوست بسیار خوب توضیح دهید؟
    آن چه که در مورد کارم باید بگویم این است که من معماری فرایافتی و یا به نوعی کانسپچوال کار می کنم. یعنی در این نوع معماری مفاهیم و یا عناوینی مطرح می شوند و قدم به قدم این مفاهیم شکل واقعی به خود می گیرند و در نهایت در موقعیتی خاص و برای اهداف بزرگ به کار می روند. من باید سریع کلمه کانسپت را استفاده کنم. به طور کلی این کلمات در معماری و طراحی معانی مختلفی دارند و به شیوه های متنوعی ترجمه می شوند. شاید نام چارلز جنکز برای معماری کانسپچوال نام آشنایی باشد بنابراین فقط ما نیستیم که با این شیوه طراحی می کنیم و شاید او بهتر از هر کسی بتواند مفهوم کانسپت را در معماری تفهیم نماید. اما کار ما کمی متفاوت است، بعضی بسیار گویا و بعضی بسیار متمدن و پیشرفته. ما نیاز داریم که طرح ها و کارها به نقد گذاشته شوند تا ببینیم چه چیزی بالاخره جوابگوی نیازهای جامعه است.

    گالری عکس 4 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    لطفا در مورد روند تکمیل کارتان از روز اول تا به حال کمی توضیح دهید.
    بهترین راه برای پاسخ به سوال شما، این است که یک کتاب را برای نشان دادن مسیرتان در نظر بگیرید در حین خواندن این کتاب چیزهای تازه ای کشف می کنید، وقتی کتابی را نگارش می کنید این مفهوم معنای بهتری پیدا می کند چراکه به نقاط ضعف خود پی می برید و برای رفع آن ها تلاش می کنید. این همان روند تکاملی است که شما سوال کردید و در کار ما نیز کاملا معنادار می باشد.

    از کدام کار بیشتر از همه راضی بودید؟
    من نمی توانم در طول این سال ها حس رضایت خودم را درجه بندی کنم چرا که در همه این کارها تا آخرین حد تلاش کردم و دقیق بودم. آن چه که می خواهم از آن دفاع کنم فقط ارزش این کارهای هنری و بسیار با ارزش است. همیشه به دانشجوهایم می گویم هرگز کارهایتان را به بعد از فارغ التحصیلی موکول نکنید چون برای هر پروژه ای فقط می توانید یک کار را انجام دهید. این شیوه، یعنی یک کاری بعد از کار دیگر به شما کمک می کند تا فعالیت در ابعاد وسیع تری انجام دهید.

    آیا دوست دارید کار خاصی انجام دهید؟
    هنوز پروژه های زیادی وجود دارد که آن ها را تکمیل نکرده ایم که هرکدام از این پروژه ها فاکتورهای اجتماعی را در خود نهفته دارند. برای این پروژه ها هر معماری اجازه همکاری ندارد. بیمارستان ها توسط افراد متخصص طراحی و ساخته می شوند و سپس لایه های معماری به آن اضافه می شود. من بسیار خوشحالم که پروژه های زیادی را طراحی کرده ام، اما در این میان کارها و افراد زیادی هست که دوست دارم با آن ها همکاری کنم.

    آیا معمارانی هستند که شما کار آن ها را دوست داشته باشید؟
    بله قطعا افراد زیادی هستند ولی در بین این تعداد من سبک رم کولاس را بیش از همه می پسندم. گاهی فکر می کنم بخشی از کارهای ما پاسخی به بعضی از مفاهیم و مضامین سوال گونه کارهای اوست.

    گالری عکس 5 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    آیا معماری در گذشته هست که به کار او علاقه داشته باشید؟
    بله از فیلمساز، طراح، و حتی از متفکرین گذشته هم هستند که می توانم نام آن ها را ببرم اما سن من شاید تا حدی نباشد که برای نام بردن آن ها حضور ذهن کافی داشته باشم اما با یک جستجو در اینترنت و فیس بوک، دسترسی به این اطلاعات آسان است.

    چه توصیه ای به جوانان دارید؟
    دو مطلب را دوست دارم که نسل جدید برای آینده انجام دهند. من فکر می کنم هر نسلی باید برای نسل بعد از خود کارهای بزرگی انجام دهد و نسبت به این تعهد و مسئولیت دقیق و تلاشگر باشد. به نظر من باید جوانان با فکر باز و با ایده های خلاق در این مسیر محکم تر و قاطعانه تر قدم بردارند و هر چه در این راه تجربه بیشتری کسب می کنند و برای نسل بعد آن را به عنوان میراث به جای بگذارند. اما این که من چرا در ونیز هستم چون می خواهم با نیروی جوان همکاری کنم و ببینم نتجه کار چه خواهد بود.

    آیا تدریس می کنید؟
    بله. روش تدریس ما شاید کمی خاص و متفاوت باشد. ما قصد داریم دانشجویان را ترغیب کنیم تا تولید کنند، بازسازی و ابداع کنند اما این شیوه ها باید در قالب یک چارچوب خاص باشد. شخصا، معتقدم تدریس یکی از زیربناهای زندگی من است. به نظر من هر فردی دارای ویژگی های منحصر به فردیست که می تواند با پرداختن به آن ها ظرفیت های زیادی را با عمق بیشتر ایجاد کند. من دوست دارم طرحی را ارائه دهم که در آن زمینه های متفاوتی برای استفاده از خلاقیت های افراد مختلف فراهم کنم. من معتقدم هر کسی دارای خلاقیت ویژه ایست اما چرا؟ برای چه هدفی؟ و به چه طریقی؟

    گالری عکس 6 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    آیا نگران آینده هستید؟
    اگر چیزی باشد که من نسبت به آن هیچ نگرانی نداشته باشم، خود آینده است. من به آینده بسیار علاقه دارم و نسبت به آن خوشبین هستم. باید از این دیدگاه در برابر سوال دوستانم که مرتب می پرسند چرا نسبت به گرم شدن بیش از حد زمین نگران نیستی و یا درباره سیل و عواقب آن نگرانی نداری دفاع کنم. من آن ها را بخشی از روند تکامل می بینم و می توانیم همانند پروژه ها روی آن ها کار کنیم. من فکر می کنم انسان قدرت و توانایی لازم برای غلبه بر این مسایل را دارد.

    گالری عکس 7 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    گالری عکس 8 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    گالری عکس 9 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    گالری عکس 10 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند

    گالری عکس 11 بیوگرافی و مصاحبه با وینی مس ( winy mass )  عکس تاریخ معماری عکس گروه معماری عکس معماران معروف عکس معماری آینده عکس معماری هلند


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *