-
چرا شرکتهای معماری باید در رقابتهای طراحی شرکت کنند؟
چندین دهه است که رقابتهای طراحی را به عنوان راهی فوقالعاده برای شرکتهای معماری میشناسیم تا درهای بسته را به روی خود باز کنند و در زمینه پروژههای مختلف، اسمی برای خود دستوپا کنند؛ پروژههایی که ممکن است فرصت انجامش را قبلاً پیدا نکرده باشند. به هر حال مسابقات، معایبی را نیز به همراه دارند. هماهنگی رقابت موردنظر با فرهنگ شرکت، همواره کار آسانی نیست؛ رقابتها وقتگیر هستند و گاهی نتیجه عکس میدهند؛ به جای اینکه مسیر رشد شرکت را هموار کنند؛ موجب جهش به عقب میشوند.
با این وجود؛ به محض تکامل یافتن حرفه معماری، نباید ارزشهای قابلتوجه رقابتهای طراحی را فراموش کنیم؛ ارزشهایی که این رقابت ها به معمارها، شرکتها و فرهنگ طراحی هدیه می دهد. صرفنظر از موضوع، اندازه و ساختار، مسابقهها فرصتهایی کلیدی به شمار میروند که به تلاشهای شخصی و حرفهای غنا می بخشند. رهبر تیم طراحی CannonDesign در این رابطه میگوید: من و همکارانم همیشه سعی میکنیم از طرحهای رقابتی در کارهایمان استفاده کنیم. ما راههای بیشماری را میبینیم که باعث میشوند رقابتها به آثار، شرکت و مشتریان ما ارزش دهند؛ مسابقات طراحی، قطعاً نتیجه مشابهی نیز برای شما خواهند داشت.
تاریخ اثبات کرده که رقابتهای طراحی به ساخت بناهایی مهم منتهی میشوند. از دژ اکروپلیس آتن گرفته تا ساختمان مرکزی نیویورک و خانه اپرا سیدنی که به تازگی ساخته شده است. مسابقههای طراحی، گاهی شانس طراحی آثار مهم دنیای معماری را به طراحان گمنام می دهند. حتی طرحهای مردود نیز تأثیر بسزایی بر فرهنگ طراحی میگذارند. ما در کانون دیزاین، مسابقات طراحی را به چشم ابزار آموزشی نگاه میکنیم. اخیراً با مطالعه و بررسی طرح رد شده کتابخانه برلین در رقابت مورفوسیس، به طراحی یک پروژه آکادمیک پرداختیم. مسابقهها، عرصه تداوم شگفتیها، زایش ایدهها و استراتژیهای طراحی تجربی هستند.
علیرغم جنبههای منفی، میخواهیم به بیان چهار دلیل از زبان رهبر گروه CannonDesign بپردازیم که نشان میدهد؛ شرکتهای معماری باید در رقابتهای طراحی شرکت کنند.۱- فرهنگ طراحی را قوی میکنند
یک رقابت طراحی بین دوگانگی معماری بهعنوان یک حرفه خلاق و یک صنعت خدماتی تعادل برقرار میکند. از طرف دیگر، رویارویی با چالشهایی چون کمبود بودجه مشتری، محدودیت زمانی و محدودیتهای سایت مهیج است اما در همین حین، توانایی تیم را نیز محدود می کنند.
اما رقابتهای طراحی، چالشهای دنیای واقعی را ندارند و به تیمهای طراحی اجازه میدهند که عضلات خلاقیت خود را کاملاً به کار بگیرند. طراحان قادر خواهند بود که در مورد طرحهای نو، رویاپردازی کنند؛ آزمایش کنند و تلاش کنند؛ امری که در حالت عادی اجازهاش را ندارند. مسابقه، راهی خوب برای نمایش خلاقیت و فرهنگ شرکت است. روزهای پربار ما در دفاترمان، نتیجه همین طراحیهای رقابتی است. قوه ابتکار بیکرانی که در مسابقهها وجود دارد به انجام پروژههای دیگر هم انرژی میبخشد.
۲- طرحهای رقابتی، الهامبخش پروژههای کاری میشوند
نقشهها و طرحهایی که در یک مسابقه ارائه میدهیم؛ همیشه ساخته نمیشوند اما روی دیگر پروژههای تیم اثر میگذارند. برای مثال، تیم ما اخیراً در رقابت طراحی جنگ جهانی اول شرکت کرد؛ برنده نشدیم اما با توجه به تجاربی که کسب کردیم، طرحی را که شبیه به بال شکسته هواپیما بود را اصلاح و به یک چشمانداز برای دانشگاه St. John تبدیل کردیم.
یا در اوایل کارمان در رقابتی شرکت کردیم که حالا الهامبخش ما در پروژه کنونی دانشگاه کارنگی ملون شده است.۳- تمرین خوبی است
اگرچه رقابت طراحی با پروژهای که برای مشتری انجام میشود؛ تفاوت دارد اما یک سری وجه تشابه نیز بین آنها دیده میشود. یک برنده باید به الزامات طرح پیشنهادی و شرایط آن بپردازد و به سؤالهایی که طی مصاحبههای مختلف از او پرسیده میشود پاسخ دهد. ما با این مراحل مثل یک مینی مسابقه برخورد میکنیم. تیم طراحی برای حضور در مسابقه باید به خلق مدل، کشیدن نقشه اولیه و ساخت طرح سهبعدی اقدام کند؛ چنین قدمهای مشابهی در انجام پروژهها نیز رخ میدهد.
بهترین مثالی که میتوانم در این مورد بیان کنم؛ پروژه سالن ورزشی کلاین برای کالج دیکینسون است. این امکان وجود داشت که به نتیجه و ساختمان کامل نگاه کنیم سپس به پشت سرمان بنگریم و به نقشههای و مدلهایی توجه کنیم که طی مصاحبههای گذشته به اشتراک گذاشته بودیم. این امر باعث شد تا ما برنده این مسابقه شویم.
۴- به شناسایی و استخدام استعدادهای دنیای طراحی کمک میکنند
روی دیوار کنار میز کارم، کولاژی از طرحهای اولیه، نقشهها و تصاویر کارهای اخیر و حاضر ماست؛ چه کارهایی که برای مشتری و چه مواردی که برای شرکت در مسابقه انجام میدهیم. این دیوار، نقطهای خیرهکننده برای طراحان جدیدی است که میخواهند به تیم ما بپیوندند. این تصاویر، وسعت کار ما را نشان میدهند و گاهی آنها از طراحیها و ابتکارات ما شگفتزده میشوند. ما شرکت در رقابتهای طراحی را به عنوان وجه تمایزی برای پیوستن به گروهمان معرفی میکنیم.
علاوه بر این، من همیشه معتقد بودهام که شما میتوانید بگویید که چه کسی به طراحی سرآمد تبدیل خواهد شد؛ با توجه به کارهایی که بیرون از دفترش انجام میدهد. من به رقابتهای طراحی به عنوان سابقه متقاضیان استخدام مینگرم. بهترین طراحان، خود گزینش هستند؛ دنیا را از طریق منشور طراحی میبینند و همیشه در کمین صید راههای جدیدی هستند که احساسات خود را مستقیماً بیان کنند که مسابقات طراحی این امکان را به آنها میدهد. همچنین به آنها اجازه میدهد که تا حد ممکن خلاق باشند.
نظرات