• مقایسه تخته خرده چوب (نئوپان) با تخته رشته‌های پرس شده (OSB)

    تخته خرده چوب (نئوپان)

    تخته خرده چوب (نئوپان)، یک ماده ساختمانی است که با استفاده از تکه‌های چوب مانند تراشه، خاک‌اره و پسماند کارخانه چوب‌بری تولید می‌شود. این قطعات را با نوعی صمغ ترکیبی یا ملاطی مناسب روی هم پرس کرده و یک ورق چوبی تشکیل می‌دهند. تخته خرده چوب، نوعی تخته فیبر است؛ با این تفاوت که نسبت به تخته فیبرهایی چون ام دی اف که چگالی متوسطی دارند؛ از قطعات چوبی بزرگ‌تر ساخته می‌شود.

    گالری عکس 1 مقایسه تخته خرده چوب (نئوپان) با تخته رشته‌های پرس شده (OSB)

    تخته خرده چوب، ارزان‌تر، چگالتر و یکنواخت‌تر از چوب‌های مرسوم و تخته‌های چندلا است و اگر قیمت بر ظاهر و استحکام ارجحیت داشته باشد؛ جایگزین خوبی برای این چوبهاست. اگرچه این محصول، چگالتر از چوب‌های متعارف است اما سبک‌ترین و ضعیف‌ترین نوع تخته‌های فیبر است به استثنای تخته عایق‌بندی.
    در اروپا، سالانه یک میلیون مترمربع تخته خرده چوب و ام دی اف مصرف می‌شود. قیمت و ثبات، دلایل اصلی این میزان فروش هستند. این ثبات، خلق طرح‌های جدید را ممکن کرده است. اگر محصول در معرض رطوبت زیادی قرار بگیرد؛ برای مصارف بیرونی نامناسب می‌شود.

    گالری عکس 2 مقایسه تخته خرده چوب (نئوپان) با تخته رشته‌های پرس شده (OSB)

    این نوع تخته فیبر، تأثیری مثبت بر روی منابع چوب و محیط‌زیست گذاشته است. در کانادا و آمریکا، ۷۵ درصد از تخته‌های خرده چوب را با استفاده از مواد بازیافتی تولید می‌کنند.

    تخته رشته‌های پرس شده در یک راستا

    تخته رشته‌های پرس شده در یک راستا که به اختصار OSB نامیده می‌شود؛ یک محصول چوبی مهندسی شده است. رشته‌های مستطیلی چوب را  به‌صورت لایه‌هایی با جهت مشخص می‌چینند و آن‌ها را با استفاده از یک چسب ضد آب به هم پرس می‌کنند. محصول این پروسه، یک پنل چوبی است که از نظر استحکام و کارایی شبیه به تخته چندلا است اما یکنواخت‌تر و ارزان‌تر است.
    با کاربرد گسترده این تخته در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، رفته‌رفته جایگزین تخته‌های طبیعی چندلا خواهد شد. در حال حاضر از تخته رشته‌های پرس شده در یک راستا به عنوان روکش دیوار، کف و بام استفاده می‌شود. OSB ما را یاد تخته‌های مرغوب می‌اندازد.

    گالری عکس 3 مقایسه تخته خرده چوب (نئوپان) با تخته رشته‌های پرس شده (OSB)

    OSB، سطحی زبر و رنگ‌هایی متنوع دارد. این چوب با استفاده از بوریاهای بزرگ و پیوسته تولید شده است و کیفیتی منسجم دارد. رنج ضخامت، سایز پنل، استحکام و انعطاف‌ناپذیری OSB، بسته به پروسه تولید متغیر است. این پنل‌ها، هیچ شکاف، برجستگی یا حفره درونی ندارد و در برابر آب مقاوم است.
    آیا قبلاً از تخته خرده چوب یا تخته رشته‌های پرس شده در یک راستا استفاده کرده‌اید؟

    گالری عکس 4 مقایسه تخته خرده چوب (نئوپان) با تخته رشته‌های پرس شده (OSB)


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *