• بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ

    تیمی از دانشمندان ایالت ایلینوی آمریکا، موفق به ساخت بتن مریخی شدند. از این بتن برای ساخت ساختارهای معماری روی سطح سیاره سرخ استفاده خواهد شد.
    Lin Wan، Roman Wendner و Gianluca Cusatis اعضای این تیم از دانشگاه Northwestern هستند. این بتن، ترکیبی از خاک مریخ و گوگرد مذاب است که ادعا شده، قابلیت کاربرد در سیاره مریخ را دارد.
    برخلاف دیگر بتن‌ها، در ساخت این ماده از آب استفاده نشده و همان‌طور که می‌دانیم؛ آب ماده‌ای کمیاب در مریخ محسوب می‌شود. بیشتر حجم آب موجود در مریخ، منجمد است.
    بتن مریخی کاملاً قابل بازیافت است؛ می‌توانید آن را ذوب کنید و دوباره شکل دهید. این ماده دارای مقاومت طبیعی در برابر اسید، نمک و دماهای پایین است.

    گالری عکس 1 بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ  عکس آینده معماری عکس تکنولوژی معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری مدرن عکس نورمن فاستر

    به خاطر محیط خشک مریخ، بتن گوگردی، انتخابی فوق‌العاده به شما می‌رود.
    همچنین، فشار جو و دمای مریخ نیز با بتن گوگردی کاملاً سازگار است.
    از سال ۲۰۱۲ که سفینه تحقیقاتی روباتیک ناسا روی کره مریخ فرود آمد؛ موج وسیعی از اشتیاق برای مهاجرت به مریخ به راه افتاده است.
    در سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر برای مهاجرت به مریخ ثبت‌نام کردند و سال گذشته، ناسا مسابقه‌ای برگزار کرد تا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، مشخصات ساختمان‌های مریخی را به دست آورند. استودیو معماری فاستر و همکاران نیز در حال بررسی امکان ساخت‌وساز روی کره مریخ است.
    بیشتر طرح‌های ارائه شده، پیشنهاد داده‌اند که از ترکیبات سطح سیاره به عنوان مصالح ساختمانی استفاده شود اما چگونگی تبدیل این مواد به مصالح مناسب گزارش نشده است.

    گالری عکس 2 بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ  عکس آینده معماری عکس تکنولوژی معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری مدرن عکس نورمن فاستر

    حداقل یک قرن است که محققان و مهندسین در آزمایش‌هایشان از گوگرد به عنوان عامل چسبنده مواد مختلف به هم استفاده می‌کنند.
    به هر حال این عنصر مشکلاتی نیز دارد. برای مثال در دماهای پایین حجم آن کاهش می‌یابد و استحکام کلی آن و ماده‌ای که با آن ساخته می‌شود کم است. این عنصر وقتی در خلأ قرار می‌گیرد؛ مستقیماً از حالت جامد به گاز گذار می‌کند.
    به منظور فائق آمدن بر این مشکل، تیم پروژه، بتن را با درصدهای مختلفی از گوگرد مذاب ساختند تا سطح استقامت و شکنندگی در مقابل خم را تست کنند. آزمایش‌های انجام شده شامل خم از سه نقطه و تراکم بی‌اندازه است.

    گالری عکس 3 بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ  عکس آینده معماری عکس تکنولوژی معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری مدرن عکس نورمن فاستر

    آن‌ها موفق شدند به مخلوطی از گوگرد و دیگر مواد دست پیدا کنند که پنجاه مگا پاسکال استقامت دارد و در شرایطی با بیش از سه برابر گرانش مریخ دوام می‌آورد.
    بهترین بتن از ترکیب ۵۰ درصد گوگرد و ۵۰ درصد خاک حاصل شد.

    گالری عکس 4 بتن مریخی و ساختمان‌سازی در سیاره سرخ  عکس آینده معماری عکس تکنولوژی معماری عکس مصالح ساختمانی عکس معماری مدرن عکس نورمن فاستر


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *