-
۱۰ مورد از ماندگارترین فروشگاههای خردهفروشی در ۳۰ سال اخیر
در این مطلب نگاهی به طراحی داخلی ۱۰ فروشگاه بهیادماندنی و خارقالعاده در ۳۰ سال اخیر می اندازیم.
۱- فروشگاههای Esprit، آلمان، طرحی از Sottsass Associati در سال ۱۹۸۰
در سال ۱۹۸۰، طراح ایتالیایی Ettore Sottsass، مجموعهای از اثاثیه خانه، لامپها و مجسمهها را در شکل، رنگ و طرحهای متنوعی ارائه داد. در همین زمان، شرکت تولیدی پوشاک آلمانی با برند Esprit نیز دست به بهبود طرح فروشگاههای خود در شهرهای مختلفی چون زوریخ، کلن و... زد. Sottsass Associati که طراحی این پروژه را بر عهده گرفته بود؛ با استفاده از ستونهای استوانهای و زیگزاگ و قفسههای کلاژن مانند در رنگهای شاد و سرزنده، فضایی خارقالعاده را خلق کرد.
۲- فروشگاههای Muji، سراسر دنیا، ۱۹۸۰
تا دهه ۷۰، کمتر برندی شهرت جهانی یافته بود تا اینکه در سال ۱۹۸۰ شرکت ژاپنی Muji از دیگر رقبا پیشی گرفت. این شرکت وسایل گوناگونی را عرضه میکند؛ از قاشقهای چوبی ژاپنی و گیرههای لباس گرفته تا پوشاک و مبلمان و حتی ماشین و خانه پیشساخته. این شرکت نام طراحان خود را کمتر فاش میکند. این تولیدی بزرگ در فضای فروشگاههای خود از کفپوش و دیوارهای چوبی طلایی استفاده میکند و برای نمایش محصولات خود در سایزهای مختلف از قفسههای متنوعی در رنگهای سفید، سیاه، خاکستری، بژ و گاهی اوقات نیلی بهره میبرد.
۳- فروشگاه Calvin Klein، نیویورک، طرحی از John Pawson در سال ۱۹۹۵
آثاری که از معمار و طراح داخلی، John Pawson دیده میشود، همگی در عین حفظ زیبایی به سادگی یک صومعه هستند. او در سال ۱۹۹۰، طراحی فروشگاهی در نیویورک را برای یک تولیدی پوشاک زنانه با برند Calvin Klein را بر عهده گرفت. طرح او گسترهای از رنگ عسلی است که با دیوارهای عریض سفید رنگی احاطه شده، همچنین نیمکتهایی زیبا در کف فروشگاه دیده میشوند که گویا با فشار از زمین بیرون زدهاند.
۴- Bergdorf Goodman، نیویورک، طرحی از Yabu Pushelberg در سال ۱۹۹۹
یکی از موفقترین شرکتهای طراحی در دنیا، Yabu Pushelberg است که کار خود را از تورنتو آغاز کرد؛ جایی که مؤسسین شرکت، George Yabu و Glenn Pushelberg، اولین فروشگاههای Le Chateau و Club Monaco را طراحی کردند. البته تا آن زمان، شرکت از شهرت چندانی برخوردار نبود تا اینکه در دهه ۱۹۹۰، مسئولیت پروژههایی در تایوان و نیویورک به آنها محول شد. Bergdorf Goodman از این کمپانی درخواست کرد که با مهارت هرچه تمامتر زیرزمین واقع در خیابان پنجاهم نیویورک را تبدیل به یک کافیشاپ زیبا کنند. نتیجه ذوق آنها پالتی شفاف از سطوح براق و شیشههای انحنادار بود؛ فضایی زیبا که بعد از این همه وقت، هنوز به همان شکل حفظ شده است.
۵- Prada، نیویورک، طرحی از OMA در سال ۲۰۰۱
این فروشگاه اولین پروژهای است که شرکت هلندی OMA در آمریکای شمالی اجرا کرده است. فروشگاهی ۲۰۰۰ مترمربعی که طراحی آن ۴۰ میلیون دلار آمریکایی هزینه داشت. سطوح شیبدار و راهپله چوبی، نمایی خارقالعاده در این ساختمان ایجاد کردهاند.
۶- Chanel Ginza، توکیو، طرحی از Peter Marino در سال ۲۰۰۴
شرکت معروف تولیدکننده عطر و ادوکلن Chanel برای راهاندازی فروشگاه خود در توکیو از Peter Marino کمک گرفت. در طرح این فروشگاه از صفحات LED استفاده شده که در شب، طرح شیشههای کلاسیک ادوکلنها را منعکس میکند. Marino قبل از طراحی فروشگاهی برای کمپانی Chanel با برندهای لوکس دیگری چون Dior، Louis Vuitton و Zegna همکاری کرده بود.
۷- فروشگاه اپل در خیابان پنجم نیویورک، طرحی از Bohlin Cywinski Jackson در سال ۲۰۰۶
در سال ۲۰۰۶، کمپانی اپل و شرکت معماری Bohlin Cywinski Jackson از یک مکعب شیشهای ۳۲ فوتی در خیابان پنجم نیویورک رونمایی کردند. این مکعب نقش ورودی یک فروشگاه زیرزمینی است که از طریق یک راهپله شیشهای به درون فروشگاه راه پیدا میکند. محصولات اپل بر روی میزهای چوبی بزرگی در زیرزمین عرضه میشوند.
۸- فروشگاه Camper، میلان، طرحی از Jaime Hayon
کارخانه تولیدی کفش Camper از همان زمان تأسیسش در سال ۱۹۷۵ به یک برند جهانی تبدیل شد؛ شرکتی که فضای فروشگاههای آن پرزرقوبرق هستند. آنها طراحی فروشگاه خود در میلان را به Jaime Hayon محول کردند. Hayon فضا را پر از وسایل عجیب و غریب کرد؛ از میزهای چندپایه گرفته تا صندلیهایی شبیه به تخت پادشاهی.
۹- Starbucks، ژاپن، طرحی از Kengo Kuma در سال ۲۰۱۲
کافیشاپ Starbucks که در آن قهوههای بندر سیاتل آمریکا سرو میشود در منطقهای واقع است که سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده دارد زیرا یکی از مکانهای باستانی و مقدس مذهب شیتو در این منطقه قرار گرفته است. برای طراحی این کافیشاپ از میلههای چوبی استفاده کردند که روی دیوار قسمت ورودی بهصورت زیگزاگ طراحی شدهاند و یک میز چوبی در این قسمت تعبیه شده است. در فضای آن وسایل زیادی به چشم نمیخورد و نور کافیشاپ از طریق دیوار انتهایی آن تأمین میشود.
۱۰- فروشگاه Louis Vuitton، لندن، طرحی از Yayoi Kusama در سال ۲۰۱۲
Yayoi Kusana را به خاطر نقاشیها، مجسمهها و فضاهایی میشناسیم که معمولاً سایزهایی بزرگ، رنگهایی بولد و طرحهایی بهصورت گسترهای از دایرهها در اندازههای مختلف دارند. در سال ۲۰۱۲، باری دیگر علاقه او را به صفحاتی با حفرههای کوچک و بزرگ در طراحی فروشگاه لوکس Louis Vuitton میبینیم. در فضای این فروشگاه میزهایی به شکل بوته کدو دیده میشود که از ورقههای فلزی حاوی حفرههای کوچک و بزرگ، ساخته شدهاند. در کف ساختمان نیز از چنین ورقه فلزی مشابه ای استفاده شده است. لوستر فروشگاه نیز شبیه کدوتنبل میباشد. تمامی این وسایل خارقالعاده درون یک حباب شبنما قرار گرفتهاند.
نظرات