معماران این روزها صندلی طراحی می‌کنند

تهران-ایران

درباره رویداد

این رویداد به مدت دو هفته و برای اولین بار به دعوت مجموعه ابژه با نمایشگاه گردانی الناز تهرانی و طی ۱۸ ماه فعالیت معماران ایرانی از طرح تا اجرا برای ارائه در این نمایشگاه آماده شده است.
صندلی همواره موضوعی ویژه در حوزه‌های مشترک معماری و طراحی محصول در دوره معاصر بوده است. این نمایشگاه نیز در حقیقت چکیده و ماحصل نگاه نوگرای ۳۰ معمار از سه نسل است که این بار فرصت ارائه آثار، ایده‌ها و طرح‌های خود با موضوع صندلی را یافته‌اند.

حامیان

اسپانسرها، همکاران و برگزارکنندگان رویداد

اطلاعات و توضیحات تکمیلی رویداد

اطلاعات اصلی و زمانبندی های رویداد

صندلی در طول تاریخ طراحی یک نمونه نمادین است که اطلاعات باارزشی به دست منتقدان هنر و زیباشناسی می‌دهد. ما در همان مواجهه اول، با نگاه کردن به محصول هنری و از طریق تطبیق داده‌های تجسمی خود با اثر، آگاهی‌های اولیه مانند اینکه چه کسی آن را ساخته، تحت چه مکتبی تولید شده است، در زمان ارائه آنچه چیزهایی در اولویت اهمیت قرار گرفته‌اند، کدام جامعه مصرف هدف طراحی بوده‌اند و در چه فضایی مورداستفاده قرار می‌گرفته است، به‌دست می‌آوریم. همگام با تاریخ طراحی، صندلی نیز دچار دگرگونی‌هایی شده، اما آنچه در این میان تغییر نکرده هدف غایی و کارکردی آن است؛ جایی برای نشستن. در طراحی صندلی، فرم و کاربرد همزمان موردتوجه است و به همین علت برای طراحان، مسئله‌ی پیچیده‌ای به‌حساب می‌آید.
در واقع مهندسی، انتخاب متریال، روش تولید، جهان‌بینی طراح و ویژگی‌های کارکردی محصول، همه در بسته‌ای به نام صندلی تجلی می‌یابند. با بررسی صندلی، پژوهش درباره بخشی از تاریخ طراحی ممکن می‌شود.
تقریباً اکثر معماران موفق و مشهور در زمانی از عمر خود طراحی صندلی را آزموده‌اند. معمارانی همچون لودویگ میس وندروهه، ایرو سارینن، فرانک لویدرایت، نورمن فاستر، آلوار آلتو، فرانک آ گری، لوکوربوزیه، ژان نوول، خریت ریتفلد، اسکار نیمایر، ریچارد نیوترا، ژان پرووه ودیگرانی را می‌شود نام برد که صندلی‌هایشان از شاخص‌ترین نمونه‌های طراحی و نمایندگان عصر آن‌ها هستند.
بین شروع جنبش مدرن و جنگ جهانی دوم، طراحی روندی خلاقانه و پرشور را تجربه کرده است. بسیاری از این آثار جزو اولین نمونه‌های آشنای ما از مبلمانی است که به‌اصطلاح مدرن خوانده می‌شوند. طراحان صندلی همگام با جنبش‌های هنری، نقاشان، مجسمه‌سازان، طراحان صنعتی و طراحان گرافیک زمان خود بوده‌اند.
تاریخ طراحی، همواره با تاریخ اجتماعی هم پیوند و متأثر از عوامل مداخله‌گر سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیک بوده است. از همین رو می‌توان چنین پنداشت که بعضاً طراحی هر ابژه کارکردی با جغرافیایی (Context) که طراح از آن برمی‌خیزد و برای آن طراحی می‌کند، مرتبط است.
امروز، سرمایه‌ای با ارزش از تاریخ طراحی صندلی به ما رسیده و اطلاعات ارزشمندی را برای استفاده طراحان مهیا می‌کند و در عین‌حال خلأ وجود پیشینه مدون طراحی معماری در ایران بیشتر احساس می‌شود. از این منظر طراحان ما می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری تاریخ منحصربه‌فرد این جغرافیا باشند.
ابژه سعی دارد تا با معرفی و نمایش، همچنین پیگیری و مستندسازی آنچه تاریخ معماری معاصر ایران می‌نامیم، صندلی‌های طراحی شده‌ی معماران، مسیر گذشته را شناسایی، حال را بازنمایی و آینده را جستجو کند. در عین حال، ازآنجاکه بررسی آثار طراحان معمار منجر به آشکار شدن خطوط فکری و فلسفی آن‌ها می‌شود، ابژه گامی به‌سوی مستندسازی جریان‌های فکری معماری معاصر ایران است.
“ابژه” بر آن است تا بعد دیگری از شخصیت حرفه‌ای معماران را به جامعه هنری معرفی کند و طراحی صندلی فرصتی است تا معماران بینش خود در طراحی را بدون حضور کارفرما در استانداردی شناخته‌شده ارائه دهند و بدون پیچیدگی‌های معمول پروژه‌های ساختمانی، جوهر هنر خود را در خلق صندلی به نمایش گذارند.
اهداف برگزاری این نمایشگاه در دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل بررسی است. اهداف کوتاه‌مدت عبارت‌اند از ایجاد فضای بانشاط و فعال و مشترک طراحی مابین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه؛ همچنین آغاز شکل‌دهی به ارتباط میان تولیدکنندگان و طراحان و ایجاد فضای نقد و بررسی و تأمل در مفاهیم و رویکردها در طراحی و دیزاین. اهداف بلندمدت نیز، علاوه بر موارد فوق می‌توان به احیاء جایگاه دیزاین در میان طراحان به‌صورت نمایشگاه‌های سالانه تحت بینجامد که پس از چند سال می‌تواند به مرجعی برای ارائه آثار خاص و امضا دار برای استفاده‌کنندگان در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی باشد.
طراحان حاضر در این رویداد را به ترتیب الفبا، پانته آ اسلامی، علیرضا امتیاز، ستاره امین الهی، امیر انوشفر، رامبد ایلخانی، نشید نبیان، هومن بالازاده، حامد بدری احمدی، مریم پوستی، علیرضا تغابنی، سپیده صراف زاده، كامران حیرتی، نیلوفر سادات تهرانی، محمدرضا شاهرخی نژاد، علیرضا شرافتی، آزاده شریعتی، بابك شریعتی، آرش شجایی، علی علوی، پریسا علیمحمدی، مریم غلامی، امیر قاسم پور، بهارك كشانی، مهدی گرامی، حبیبه مجدآبادی، علیرضا مشهدی میرزا، آرش مظفری، علی میر اكبری، رضا نجفیان و حمید نوركیهانی تشکیل می‌دهند.
این رخداد با حمایت معنوی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ، بنیاد معماری میرمیران و موسسه رویدادهای مهندسی صبا برگزار می شود و شرکت ونوس شیشه ،شرکت مهندسی کاشالوت ، شرکت فرسای نوین آریا ، شرکت رویدادسازان آراد ، استودیو عکاسی دید، موسسه فرهنگی هنری رهنما ، شرکت کانون انفورماتیک و جشنواره هنر برای صلح دیگر حامیان آن را تشکیل می دهند.
مراسم افتتاحیه روز ۳ مهر ماه در محل فرهنگسرای نیاوران با حضور مهمانان مدعو شامل جمعی از اساتید دانشگاهی و دانشجویان، صاحبان صنایع و معماران و طراحان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.objet.ir مراجعه نمایند.

objet-poster

اطلاعات تماس

اطلاعات ارتباطی و دبیرخانه رویداد

اطلاعات ارتباطی

    برای مشاهده ی آخرین خبرهای مربوط به مسابقه و نیز دریافت اطلاعات کامل تر از نحوه شرکت در مسابقه، می توانید به وب سایت www.objet.ir مراجعه کنید