• نمای تبخیری مرکز خرید معروف لیون

    شهردار لیون از پلان بازسازی مرکز خرید معروف لیون، Part-Dieu واقع در مرکز شهر رونمایی کرد. طراحی این پروژه بر عهده شرکت روتردامی MVRDV است. هدف پروژه، خلق یک پارک بزرگ و مرتفع است که به مرکز خرید و ساختار شهری قلب لیون گره بخورد. از دیگر برنامه‌های بازسازی، ایجاد فضاهایی در طرفین پاساژ است که به شکل تراس‌های متنوع از کناره‌های ساختمان اصلی به سمت بیرون شاخه بزنند.

    گالری عکس 1 نمای تبخیری مرکز خرید معروف لیون  عکس ساختمان اداری عکس طراحی نما عکس مجتمع تجاری عکس مجموعه فرهنگی عکس معماری فرانسه عکس معماری مرکز خرید

    این قسمت‌های اضافی، اتاق‌هایی به سوی باغ روی بام ایجاد می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که مردم از درون خیابان با استفاده از راه‌پله سه‌گانه و آسانسور مستقیماً به باغ دسترسی خواهند داشت. طبقه پایین ساختمان جدید به فروشگاه‌های خرده‌فروشی اختصاص دارد و  برای رفتن به رستوران،  پارک یا سینما باید به طبقه دوم رفت. در مجموع، مساحت مجتمع جدید، ۳۲۰۰ مترمربع است.

    گالری عکس 2 نمای تبخیری مرکز خرید معروف لیون  عکس ساختمان اداری عکس طراحی نما عکس مجتمع تجاری عکس مجموعه فرهنگی عکس معماری فرانسه عکس معماری مرکز خرید

    برای بازسازی نمای مجتمع، پوششی سلولی در نظر گرفته شده که تداعی‌گر کاشی‌های مستطیلی و در هم بافته ساختمان اصلی است. در طراحی نمای شیشه‌ای مشرف به خیابان از کانسپت تبخیر بهره برده شده است.
    تیم معماری از این طرح تبخیری به عنوان ژستی فیزیکی و نمادین برای مجتمع نام می‌برد. در سراسر ساختمان، این الگوی کم شونده، ورودی‌های شیشه‌ای را قاب می‌کند و چشم‌اندازی زیبا به سوی نقاط برجسته شهر مانند برج متالیک Fourviere و کلیسای Notre-Dame ایجاد می‌کند.

    گالری عکس 3 نمای تبخیری مرکز خرید معروف لیون  عکس ساختمان اداری عکس طراحی نما عکس مجتمع تجاری عکس مجموعه فرهنگی عکس معماری فرانسه عکس معماری مرکز خرید

    حجم پله‌پله ای Part-Dieu جدید به رفع برخی از نیازهای شهروندان می‌پردازد؛ باغ و پارکی سبز خلق می کند که افراد در آن به استراحت یا ملاقات هم خواهند پرداخت و این همان آرامشی است که مردم این منطقه از لیون از دست داده‌اند. این پروژه به خلق یک صحنه شهری منتهی خواهد شد؛ جایی که مردم بین باغ آرام و مغازه‌های رنگارنگ لذت خواهند برد؛ در فضایی که  محیطش از  سواحل رودخانه‌ای لیون الهام گرفته شده است.

    گالری عکس 4 نمای تبخیری مرکز خرید معروف لیون  عکس ساختمان اداری عکس طراحی نما عکس مجتمع تجاری عکس مجموعه فرهنگی عکس معماری فرانسه عکس معماری مرکز خرید

    رستوران‌ها و سینما، مستقیماً به داخل تراس‌های بیرونی راه می‌یابند و از آنجا نیز به کتابخانه عمومی وصل می‌شوند. جایی که زمانی فقط یک مرکز خرید بود حالا به فضایی چندمنظوره تبدیل می‌شود که به زندگی و تحریک شهر پیوند می‌خورد.
    بازسازی این مجتمع تجاری، دروازه‌ای نو به سوی شهر باز می‌کند. ساختمان محبوس و تدافعی سابق به فضایی باز و زیستگاهی عمومی تبدیل می‌شود. این مرکز به قسمتی از شهر تبدیل شده است.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *