• راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد

    زمان وقوع یک دوره خاص فرار رسیده است. دانشجویان معماری درگیر جنگ نهایی تکمیل تز خود و ارائه طرحی کامل هستند. در این دوران آشفته، بدون شک فکر مدل‌های مقوایی ظریف، قهوه و شب‌های ظاهراً بدون پایان در استودیو، ذهن دانشجو را مشغول خود می‌کند و در نهایت هر ذهنی، راه چاره برنده و قابل‌اعتماد خود را با یک سراسیمگی مبتکرانه مورد استفاده قرار می‌دهد. شما متوجه خواهید شد که کار سخت، یک چیز است و کسب اولین تجربه در دنیای واقعی به عنوان کارآموز، چیز دیگری است. سال گذشته، سازمان NCARB، واژه کارآموز و کارآموزی را منسوخ اعلام کرد اما به خاطر آشنایی همه ما با این کلمه از آن استفاده می‌کنیم.

    گالری عکس 1 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    سال‌ها از کلمه کارآموز و کارآموزی برای بیان تفاوت بین فردی که می‌خواست معمار شود و معماری که مجوز قانونی داشت؛ استفاده می‌شد. دوران کارورزی می‌تواند خیلی مفید واقع شود. کسب دانش در کنار افراد باتجربه، فرصتی طلایی است که هم جذاب و هم باارزش است. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در کسب اولین تجربه مفید در دنیای واقعی معماری به شما کمک می‌کنند.

    ۱- موقع پیدا کردن شغل معماری، آپشن های مختلف را در نظر بگیرید

    بدیهی‌ترین مسئله هنگام تعیین موقعیت مکان کارورزی، هزینه است. حقوق ناچیز این دوران باعث می‌شود که بیشتر افراد از ترس هزینه زندگی در یک شهر دور سعی کنند؛ شرکتی تا حد ممکن نزدیک به محل زندگی خود پیدا کنند. به هر حال به جنبه‌های دیگر فکر نمی‌کنید؛ بررسی موقعیت‌های دور می‌تواند شگفت‌انگیز باشد؛ کافی است که انعطاف‌پذیر و روشنفکر باشید.

    گالری عکس 2 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    مثلا یک معمار معروف در اولین دوران کارآموزی خود، ساکن انگلستان بود. در کنار مصاحبه با شرکت Alsop لندن به بررسی شرکت‌های آسیایی و آمریکای شمالی هم پرداخت و موفق شد یک دوره هشت‌ماهه با ساپورت مالی در تورنتو بگذراد. این دوره چیزهای زیادی به وی آموخت؛ چه از نظر حرفه‌ای و چه فرهنگی. او خیلی خوش‌شانس بود که چنین فرصتی پیدا کرد اما دلیل اصلی آن این بود که درخواست را مطرح کرد. به خاطر بسپارید که سؤال کردن هیچ ضرری ندارد.

    ۲- هر کاری را با اشتیاق انجام دهید

    زمانی که می‌خواهید در جایی کارآموز شوید؛ در لحظاتی که پشت در منتظر هستید؛ تصور اینکه شما، موزه Guggenheim یا برج خلیفه بعدی را طراحی خواهید کرد؛ وسوسه‌برانگیز است. اما ممکن است که واقعیت چیز دیگری باشد. در وبلاگ زندگی یک معمار، BOb Borson توضیح داده شده است که در اولین روز کارآموزی‌اش مجبور شده که چمن‌ها را کوتاه کند. البته ممکن است که برای شما، شروع کار دقیقاً این‌گونه نباشد اما سپردن یک سری وظایف ناخوشایند به کارورزها رایج است؛ مانند بایگانی پروژه‌های قدیمی، دسته‌بندی منابع کتابخانه و درست کردن قهوه. همه کارآموزهای دنیا، چنین کارهایی را انجام می‌دهند.

    گالری عکس 3 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    اگر این وظایف نامناسب را درست و با اشتیاق انجام دهید؛ به زودی مورد تأیید همکارانتان قرار خواهید گرفت. در این زمان، وظایف مهم‌تری به شما محول می‌شود و بعد کارهای جذاب‌تر و خلاق‌تری به شما سپرده خواهد شد. البته این مهم به میزان توجه شرکت برای تکمیل دوران کارآموزی شما هم بستگی دارد. اگر احساس کردید که به شما بی‌توجهی می‌شود؛ با ملایمت از مشاور خود سؤال کنید که چه کاری در کنار آن‌ها و در جهت هدفتان می‌توانید انجام دهید.

    ۳- به دنبال راهی برای کمک به اعضای شرکت باشید

    این مورد، ادامه نکته شماره دو است. اگر به دستگاه کپی چسبیده‌اید اما می‌شنوید که همکارانتان از عدم دسترسی به یک منبع موثق برای پروژه جدید خود شکایت می‌کنند؛ شما می‌توانید پیشنهاد دهید که قدری برای آن‌ها تحقیق کنید. شما متوجه خواهید شد که منابع زیادی خارج از آنجا وجود دارد! مواظب باشید که پا در کفش کسی نکنید. بدین ترتیب می‌توانید ارزش خود خارج از چرخه اجرایی را نشان دهید. کسی چه می‌داند شاید شما شخصی باشید که بعداً آنجا استخدام می‌شود.

    گالری عکس 4 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    در زمینه‌های معماری دیگری هم کمک شما مؤثر واقع خواهد شد؛ مانند مدل‌سازی ساختمان، دسته‌بندی مواد و  شرکت در  صفحات اجتماعی و وبلاگ شرکت. چه کسی می‌داند شاید بعداً در رسانه‌های معماری مشغول به فعالیت شدید (درست مثل ما!).

    ۴- زیاد سؤال بپرسید (حتی سؤال‌های ابلهانه)

    همه ما روزی در این نقطه بوده‌ایم؛ لحظات بدی که اسم همکارمان یا قفل کردن درب سرویس بهداشتی پرسنل را فراموش کرده‌ایم. نگران این مسائل پیش‌پاافتاده نباشید و از تقاضای کمک از مشاور خود یا در دسترسترین همکارتان نهراسید. همه ما نگرانیم که مبادا وقت معمارها را تلف کنیم اما پرسیدن سؤال به حفظ وقت در طولانی‌مدت کمک می‌کند؛ زمانی می‌رسد که شما می‌توانید به خوبی و با استقلال کار کنید.

    گالری عکس 5 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    باید اخطار دهیم که سعی نکنید سوالات مشابه را بارها بپرسید. اگر تقاضا کردید که نحوه تغییر ساختار بام با استفاده از نرم‌افزار Revit را به شما یاد دهند و چند نفر شما را راهنمایی کردند. نکات کلیدی را یادداشت کنید و بعد خودتان با استفاده از منابع و وب‌سایت‌های متعدد طراحی مانند Sketchup YouTube tutorisks و inspirational اطلاعاتتان را کامل کنید.

    ۵- در مورد همه دپارتمان‌ها یاد بگیرید (حتی دپارتمان‌های کسل‌کننده)

    اگر در دوران  کارآموزی موقعیتی در یک شرکت چند رشته‌ای پیدا کرده‌اید؛ این فرصت را دارید که درباره هر چیز و هر عضوی از ساختمان‌های فوق‌العاده شرکت بیاموزید. شاید کار در شرکت‌های مهندسی، اقتصادی یا مدیریتی رویای شما نباشد اما تا می‌توانید با این نقش‌ها و نحوه ارتباط آن‌ها با یک پروژه معماری آشنا شوید. مزایای بلندمدت این اطلاعات مبالغه‌آمیز نیستند.

    گالری عکس 6 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    مواظب باشید؛ مزاحم افرادی نشوید که سرشان خیلی شلوغ است و باید هرچه زودتر کار خود را تحویل دهند. با افرادی که عضو دپارتمان طراحی نیستند؛ درباره نقش آن‌ها در استودیو صحبت کنید. اگر ممکن است با افرادی که معمار نیستند به گفت‌وگو بنشینید. همراه با مهندس‌ها، قهوه بنوشید! این هم‌نشینی‌ها، نکاتی به شما یاد می‌دهد که از تصور شما از صنعت ساختمان‌سازی خارج است و به شما کمک می‌کند که روابط لازم با موسسه‌های دیگر برای انجام یک پروژه، از کانسپت تا تکمیل ساختمان را درک کنید.

    ۶- سند، سند، سند

    اگر نکات سه تا پنج را دنبال کرده‌اید؛ پس اطلاعات زیادی برای گذراندن دوران کارآموزی یاد گرفته‌اید؛ صرف‌نظر از اندازه یا نوع شرکت موردنظر. نکته حیاتی دیگر، ثبت این تجارب با استفاده از روش‌های ممکن است. از آن‌ها اجازه گرفته و از مدل‌ها و خود استودیو عکس بگیرید و گیراترین نقشه‌ها و ارائه‌ها را جمع کنید. مدارک مربوط به ارائه باکیفیت یک پروژه حرفه‌ای، رزومه شما را خیلی قوی می‌کند.

    گالری عکس 7 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    متریال موجود در شرکت را مستند کنید. ثبت نکاتی که یاد گرفته‌اید؛ مهم است؛ حتی نکاتی که یاد نگرفته‌اید. درباره هر چیزی سؤال کنید؛ شما در حال یادگیری جنبه‌های مختلف حرفه‌ای هستید که با تعادل ذهنی شما هم‌راستا است. آیا به حد کافی تجربه کسب کرده‌اید؟ یا اینکه احساس می‌کنید که به شما توجه کافی نشده است و به حمایت بیشتری از جانب مشاورتان نیاز دارید؟ خود ارزیاب باشید و ببینید که مزایای طولانی‌مدت کدام بخش بیشتر است.

    ۷- حقوق کارآموزی

    در مورد این تاپیک، نظرات متفاوتی وجود دارد. بعضی از معمارها از کارآموزی بدون دستمزد دفاع می‌کنند؛ Siu Fujimoto از این نوع کارورزی به عنوان فرصتی خوب برای کسب تجربه در یک حرفه تاپ یاد می‌کند. موسسه رویال معماری بریتانیا معتقد است که باید به همه کارآموزها حقوق پرداخت شود؛ حداقل حقوقی کم. این موسسه می‌گوید که عدم پرداخت حقوق به ارزش حرفه و روحیه افراد صدمه می‌زند.

    گالری عکس 8 راهنمای معمارهای جوان: ۷ راز تجربه یک کارآموز موفق و کارورزی شاد  عکس تیم معماری عکس رشته معماری عکس معماران عکس مهندسی معماری عکس هنر معماری

    بیشتر معماران با موسسه رویال معماری بریتانیا موافقند. صرف‌نظر از تجربه، وقت و سازندگی یک کارآموز باارزش است و این ارزش باید در پرداخت حقوق کارآموزی هرچند کم بازتاب شود. علاوه بر این، عدم پرداخت دستمزد به کارآموزها، یک نسل ناسالم به دنیای معماری تحویل می‌دهد که برای ساعت‌ها کار اضافی، حقوق بیشتری تقاضا نخواهند کرد و ارزش این حرفه را پایین می‌آورند.
    معمارها: اگر سرتان آن‌قدر شلوغ است که به کارآموز نیاز دارید باید قدرت پرداخت حقوق آن‌ها را هم داشته باشید.
    کارآموزها: شرکت‌هایی که حقوق پرداخت می‌کنند را در اولویت قرار دهید و به بقیه موارد به چشم راه چاره نگاه کنید. وقت و مهارت شما ارزشمند است.


نظرات

  1. فوق العاده مفید بود
    اما فکر میکنم توی جامعه ی ما کمی سخت هستش چون مهندسین خودشون دارن به جامعه ی معماری لطمه وارد میکنن و الگوی مناسبی نیستن چه برسه به دانشجو ها و هنر آموز ها
    ممنون از مجله و سایت معماری مساحت.

  2. جالب بود اما زمان مصاحبه نمیدونم چطوری بحث حقوق رو مطرح کنم!! البته اگه مشاور به روی خودش نیاره!

  3. بسیار مفید و سازنده بود و بهترین شرکتی که من سراغ دارم شرکت مهندسین مشاور طراحان ماندگار زیگورات است که دوره های کار آموزی بسیار خوبی دارد و واقعا حرفه ای می شوید .

  4. سلام وقت به خیر من امروز در یک جلسه توجیهی کاراموزی در یک استودیو معماری شرکت کردم و در نهایت متوجه شدم که باید مبلغی پول(حدود ۴۰۰) پرداخت کنم و در چرایی این پرداخت هم گفتند چون ما وقت و انرژی بسیاری برای شما میگذاریم و مطالب کاملا کاربردی هستند و در نهایت به شما گواهی حضور با مهر صنف میدهیم کمی به تردید افتادم حقیقتا که توقع ریالی حقوق هم نداشتم اما اینکه باید مبلغی هم پرداخت کنم کمی شبهه برایم ایجاد کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *