• ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند

    بدون شک، سال ۲۰۱۵، سال رونمایی از ستمان موزه‌های مختلف بود. در سراسر جهان، طرح‌هایی که به تازگی تکمیل شده‌اند؛ مردم را دور هم جمع خواهند کرد تا به تبادل و اشاعه دانش، الهامات و ابتکارها بپردازند. از بیروت تا مسکو، نام‌های بزرگ دنیای معماری به کار گماشته شدند تا فضاهایی فرهنگی خلق کنند؛ مکان‌هایی که مردم بومی منطقه، یک ملت و مردم دنیا را به خود جذب کنند. اجازه دهید؛ نگاهی گذرا به ۱۰ مورد از برترین موزه‌هایی بیندازیم که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند.

    Fondazione Prada کاری از OMA

    درهای موزه Fondazione Prada (فوندازیوان پرادا) در میلان به روی عموم باز شد. شرکت OMA، طراحی این موزه ۱۹۰۰۰ مترمربعی را بر عهده داشت. مجموعه از هفت ساختمان قدیمی و سه ساختمان جدید تشکیل می‌شود: فضای موزه که میزبان نمایشگاه‌های موقت است؛ یک سینما که در واقع، یک آمفی‌تئاتر چندرسانه‌ای قابل تغییر می‌باشد و یک برج گالری ده طبقه که برای نمایش کلکسیون‌های دائمی است (البته قرار است که بعداً راه‌اندازی شود).

    گالری عکس 1 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    ریم کولهاس، در مراسم افتتاحیه موزه گفت: Fondazione، یک پروژه حفاظتی و یک معماری نو نیست. دو شرط که در مواجه با هم، جداگانه حفظ شده‌اند؛ مجموعه‌ای از بخش ها را به همراه آورده که به‌صورت یک تصویر واحد و مجزا نباشند؛ یعنی اجازه می‌دهد که هر فضا بتواند بقیه نواحی را به خود اختصاص دهد.

    Broad کاری از Diller Scofidio Renfro

    موزه هنرهای معاصر Broad (بروئد) در یک زمین معروف در مرکز لوس‌آنجلس قرار گرفته که اولین بار در سپتامبر به روی مردم باز شد. این موزه حاصل همکاری Diller Scofidio Renfro و Gensler است. معماری موسسه فرهنگی بر پایه کانسپت طاق و لفافه است؛ اگرچه طرح کلی، انبار و بخش های نمایشی را در هم ادغام می‌کند.

    گالری عکس 2 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    چرخش، یکی از قسمت‌های اصلی کانسپت است؛ وقتی از خیابان وارد مجموعه شوید؛ به گالری بزرگ قدم گذاشته‌اید. بعد از اینکه تجربه‌ای در این گالری کسب کردید؛ شما را به تماشای مناظر متنوع آرشیو مانند می‌برد. برای تیم طراحی خیلی مهم است که عموم بازدیدکنندگان درک کنند که این موزه، اساساً یک کلکتور است و پیوسته مانند یک چمدان در بین حالات باز و بسته، می‌چرخد.

    موزه Whitney هنرهای آمریکایی کاری از Renzo Piano

    موزه هنرهای آمریکایی ایالت ویتنی محصول هنر معمار ایتالیایی،Renzo Piano (رنزو پیانو) و Cooper Robertson (کوپر رابرتسون) است که در نیویورک افتتاح شد. موزه در بین جاده اصلی و رود هادسن قرار دارد. مجموعه از چندین گالری داخلی و بیرونی تشکیل شده که مساحت آن در مقایسه با قبل، دو برابر شده است.

    گالری عکس 3 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    طرح این ساختمان، سال‌های زیادی است که در ایالت ویتنی، هستی یافته است. پلان موزه از ریشه‌های ویتنی در مرکز نیویورک سخن می‌گوید و فضاهای باز آن در کنار هادسن، لذت‌بخش است. تجربه موزه، هنر است و مردم مرکز شهر را به این اثر فیزیکی خارق‌العاده پیوند می‌زند.

    موزه هنر Oita Prefectural کاری از Shigeru Ban

    این مجموعه، به عنوان موزه حواس پنج‌گانه و رویارویی آن‌ها، توصیف می‌شود که امسال، رسماً افتتاح شد. ساختمان ترکیبی از فضاهایی با ارتفاع دوبل و دیوارهای متحرک شیشه‌ای بزرگ است. این ساختمان مکعبی به طول ۸۰ متر، با یک نما چوبی مواج پوشیده شد که یادآور هنرهای دستی بامبویی سنتی است. موزه، نقش قلب فرهنگی استان را ایفا می‌کند که در لابی وسیع خود، افراد را به معاشرت و انجام کارهای گروهی تشویق می‌کند؛ یعنی جایی که لابی قرار دارد به‌نوبه خود، یک گالری محسوب می‌شود. هم چنین یک کافه در فضا عمومی مجموعه، طراحی شده است.

    گالری عکس 4 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    Musee Des Confluences کاری از Coop Himmelblau

    بعد از چهار سال از شروع ساخت، حالا موزه تکمیل شده و مانند شاهکار پروژه بازسازی شهر لیون، می‌درخشد. ساختمان در محل تلاقی دو رود اصلی شهر قرار گرفته، رودهایی که تمی متضاد دارند و این دوگانگی در طرح موزه نیز دیده می‌شود؛ موجودیت‌های مجزا، به یکدیگر پیوند می‌خورند تا یک ساختمان پویا خلق کنند. این طرح وسیع، زمینه‌های فنی، زیست‌شناسی و اخلاقی را با هم تلفیق می‌کند که حاصل آن، یک موزه و یک تفریحگاه شهری است که فضایی پویا و سرزنده برای گردهمایی‌های عمومی فراهم کرده است.

    گالری عکس 5 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    MMM Corones کاری از زاها حدید

    این موزه در یک فلات بلند در دل کوه‌های آلپ ایتالیا، واقع شده است که در اوایل سال جاری و به دست توانای زاها حدید، تکمیل شد. این موسسه که هم‌اکنون راه‌اندازی شده، به بررسی نظم کوهستان می‌پردازد؛ منبع اطلاعاتی آن کلکسیون ویژه‌ای از تصاویر و آیتم‌های مختلفی است که Messner، طی دوران زندگی‌اش به عنوان یک جهانگرد، جمع‌آوری کرده است.

    گالری عکس 6 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    موزه هنرهای معاصر Minsheng کاری از استودیو Pei Zhu

    در چین، بزرگ‌ترین موزه عمومی هنرهای مدرن کشور، افتتاح شد. این مجموعه، نتیجه احیا یک کارخانه لوازم الکتریکی متعلق به دهه ۱۹۸۰ است. ساختمان در کنتراست با گالری‌های مکعبی سفید، موجودیت یافته که به‌صورت یک سری نمایشگاه ناهمگون دیده می‌شود. در پروسه بازسازی کارخانه قدیمی، تیم طراحی سعی کردند که ویژگی‌های صنعتی زمخت کارخانه سابق را با بافت‌ها و سطوح حاضر، یکپارچه کنند.

    گالری عکس 7 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    موزه هنرهای مدرن Garage کاری از OMA

    این موزه هنرهای مدرن در پارک Gorky (گرکی) مسکو قرار دارد و پذیرای تجار روسی و کلکسیون آثار هنری Dasha Zhukova (داشا ژوکوا) است. موزه حاضر، حاصل بازسازی پاویلیون Vremena Goda (وریمنا گودا) است که قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد. حالا نمایشگاه‌های جورواجور، فضاهای آموزشی، تحقیقاتی و رویدادی، بهترین فرهنگ‌های روسیه مدرن را به نمایش می‌گذارند.

    گالری عکس 8 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    موزه Folk برای آکادمی هنرهای چین و کاری از  Kengo Kuma

    معمار معروف ژاپنی، Kengo Kuma (کنگو کوما)، طراحی موزه هنر Folk (فولک) را بر عهده داشت که در شهر چینی هوانگژو اجرا شد. موسسه به درخواست آکادمی هنرهای چین، ساخته شد که به حفظ، احیا و نوسازی هنر و صنایع‌دستی کشور خواهد پرداخت و یک نقش کلیدی در زمینه آموزش دارد. شکل ساختمان، مربوط به مولفه های زمین‌شناختی منطقه است و سعی می‌کند که مزاحم محیط سبز پیرامون نشود.

    گالری عکس 9 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    Aishti Foundation کاری از  David Adjaye

    این مجموعه، یک فرهنگسرای چندکاره است که توسط معمار شهیر انگلیسی،David Adjaye (دیوید آدجی) طراحی شد و حالا بعد از سه سال، آماده بهره‌برداری است. این مجموعه بیروتی، آثار هنری Toni Salame (تونی سلیم) و برند لوکس Aishti را عرضه می‌کند. همچنین، این مجموعه شامل چندین گالری هنر، فروشگاه خرده‌فروشی و امکانات تفریحی است.

    گالری عکس 10 ۱۰ موزه برتری که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند  عکس طراحی موزه عکس طراحی نما عکس معماری آمریکا عکس معماری بین المللی عکس معماری چین عکس معماری موزه

    معمار پروژه در این مورد اظهار داشت: من دوران کودکی‌ام را در بیروت گذرانده‌ام. این مایه افتخار من است که برای انجام این پروژه، دوباره به این شهر برگشتم. من از بررسی یک نمادشناسی جدید، واقعاً هیجان‌زده بودم که می‌بایست فرهنگ و یک سری مسائل نزدیک به آن را، کنار هم قرار می‌دادم.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *