• زاها حدید درگذشت

    زاها حدید ، معمار نام‌آشنا و مشهور بریتانیایی در سن ۶۵ سالگی ( ۱۹۵۰ – ۲۰۱۶ ) درگذشت. زاها حدید معمار مطرح عراقی الاصل صبح روز پنجشنبه ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ و بر اثر حمله قلبی که علت مرگ زاها حدید بود در بیمارستانی در میامی فلوریدا که در آن تحت درمان بیماری برونشیت بود درگذشت.
    این طراح معروف طیف وسیعی از ساختمان های تحسین برانگیز را در سراسر جهان طراحی کرد و در سال گذشته برای اولین بار به عنوان یک معمار زن موفق به دریافت مدال طلای موسسه سلطنتی بریتانیا RIBA شد.
    طی بیانیه‌ای طولانی که از طرف شرکت حدید منتشر شد؛ خبر حزن‌انگیز فوت ناگهانی ایشان در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه تایید شد.
    او از اوایل هفته به خاطر ابتلا به بیماری برونشیت در بیمارستان بستری شده بود که دچار حمله قلبی شد. زاها حدید را به عنوان فوق‌العاده‌ترین معمار زن در دنیای امروز می‌شناختیم.
    ریچارد راجرز ، معمار مرکز Pompidou و گنبد Millennium طی مصاحبه‌ای با مجله گاردین، خبر مرگ زاها حدید را واقعاً وحشتناک عنوان کرد.
    لرد راجرز معتقد است که حدید، معماری فوق‌العاده، زنی شگفت‌انگیز و شخصی حیرت‌انگیز بود. در بین معمارهای چند دهه اخیر، هیچ‌کس به اندازه حدید روی دنیای معماری اثر نگذاشته است. او اولین زن برنده جایزه پریتزکر بود.
    رگرس در ادامه گفت: من اولین بار در کاردیف با او روبه‌رو شدم؛ جایی که دولت با روشی شرم‌آور پروژه او را رد کرده بود. او مجبور بود در تمامی مسیر بر سر راه و روش خود بجنگد. مرگ زاها حدید ، فقدان بزرگی است.

    گالری عکس 1 زاها حدید درگذشت  عکس بیوگرافی عکس زاها حدید عکس معماران عکس معماران معروف عکس معماری بین المللی عکس معماری منحصر به فرد

    Jane Duncan، رهبر موسسه سلطنتی بریتانیا در واکنش به این خبر گفت: خانم زاها حدید، زنی الهام‌بخش و معماری بود که جایگاهش برای دیگران، رویا است. الهامات و تجربیات بالای حدید، دو میراث گران‌بها از ایشان هستند که نشان می‌دهند عمر کوتاهش اعجاب‌انگیز و پربار بوده است.
    مجموعه عظیمی از او بر جای مانده، از ساختمان‌های مختلف گرفته تا مبلمان، کفش و ماشین‌هایی که حس تحسین مردم را برمی‌انگیزند. دنیای معماری، یکی از ستارگانش را از دست داده است.
    دنیل لیبسکیند در این باره گفت: خبر مرگ زاها حدید ، مرا ویران کرد. روح حدید در آثار و استودیو او به زندگی ادامه خواهد داد. قلب‌های ما از کار افتاده است.
    برنده جایزه استرلینگ، آماندا لوت با شنیدن این خبر حزن‌انگیز بیان کرد: حدید، زنی نمونه بود. اثر جهانی او، عمیق و اساسی است و میراث او تا سال‌ها خواهد درخشید زیرا حدید منجر به پیشرفت فرهنگ دنیای معماری شد و خالق راهی است که به ما اجازه می‌دهد بناها را تجربه کنیم. وقتی که پسرم خیلی جوان بود؛ حدید به او یاد داد که چگونه اسمش را به زبان عربی بنویسد؛ این لحظه‌ای بود که من به وجود زبان معماری قابل‌ملاحظه او پی بردم.
    حدید، الگویی خارق‌العاده برای زنان است. برخلاف اینکه گاهی از او به خوبی قدردانی نشد اما واقعاً مشهور بود.
    گراهام موریسون نیز معمار دیگری است که اندوه خود را با بیان این کلمات نشان داد: حدید، خیلی متفاوت بود؛ هیچ‌کس شبیه به او نیست و نمی‌دانم چگونه او را توصیف کنم. حدید، دنیایی از خصوصیات خارق‌العاده و منحصر به خودش بود.
    Ed Vaizey، وزیر فرهنگ انگلیس با انتشار پستی در توییتر، درگذشت حدید را غرامتی بزرگ و سنگین برای معماری معاصر می داند.
    شهردار لندن، بوریس جانسون بیان کرد: از شنیدن خبر مرگ زاها حدید خیلی ناراحت شدم. حدید، یک اسوه بود و یاد و میراثش در بناهای شگفت انگیز استراتفورد و دیگر نقاط دنیا زنده خواهد ماند.

    گالری عکس 2 زاها حدید درگذشت  عکس بیوگرافی عکس زاها حدید عکس معماران عکس معماران معروف عکس معماری بین المللی عکس معماری منحصر به فرد

    حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد متولد شد و به یک نیروی تحول آور در معماری بریتانیا تبدیل گشت؛ حتی زمانی که بر سر پیروزی در رقابت طراحی در انگلیس خیلی تلاش می‌کرد. دولت عراق، مرگ او را این چنین توصیف کرد: فقدانی غیرقابل جایگزین برای عراق و کل دنیا.
    حدید قبل از اینکه با قدم گذاشتن در موسسه معماری لندن به حرفه معماری بپیوندد؛ در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته ریاضی تحصیل کرد.
    در سال ۱۹۷۹، شرکت خصوصی خود را در لندن تأسیس کرد و با رونمایی از بناهایی پیشگامانه مانند پیک در هنگ‌کنگ در سال ۱۹۸۳،Kurfurstendamm در برلین در سال ۱۹۸۶ و خانه اپرا کاردیف در ویلز در سال ۱۹۹۴ به شهرتی جهاتی دست یافت.
    اولین پروژه بزرگی که به حدید سپرده شد؛ طراحی ایستگاه آتش‌نشانی ویترای آلمان در سال ۱۹۹۳ بود اما متأسفانه طرح او برای خانه اپرا کاردیف در دهه ۱۹۹۰ کنار گذاشته شد و دیگر موفق به طراحی ساختمان قابل‌ملاحظه‌ای در انگلیس نشد تا این که با خلق موزه ریورساید در گلاسکو در سال ۲۰۱۱، شرایط دوباره مساعد شد.
    در بین پروژه‌های برجسته دیگری که در پرونده کاری او ثبت شده، می‌توانیم به موزه ملی ایتالیا در سال ۲۰۰۹ که به هنرهای قرن بیست و یکم اختصاص دارد؛ مرکز ورزش‌های آبی المپیک ۲۰۱۲ لندن در سال ۲۰۱۱، مرکز حیدر علیف باکو در سال ۲۰۱۳ و استادیوم فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اشاره کنیم.
    ساختمان‌هایی چون مرکز Rosenthal هنرهای معاصر Cincinnati در سال ۲۰۰۳ و خانه اپرا گوانگژو چین در سال ۲۰۱۰ نیز جلوه‌ای دیگر از ایده‌های آینده‌گرایانه حدید هستند. گالری سرپنتاین واقع در غرب لندن و کارخانه بی ام و شهر لیپزیگ، از اولین کارهای حدید به شمار می‌روند.
    او اولین زن دریافت‌کننده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۰۴ و دومین برنده مهم‌ترین جایزه معماری بریتانیا یعنی جایزه استرلینگ است. او موفق به اخذ جوایز دیگری چون جایزه هنرهای Commanduer de l' Order des فرانسه و جایزه امپراتوری Praemium ژاپن شد.
    ساختار متفاوت بام موزه ریورساید گلاسگو، تعریف و تمجید همه را برانگیخت. مدیر مدرسه هنر گلاسگو، Muriel Gray، خبر مرگ زاها حدید را شوکی بزرگ و مرگی مهلک برای دنیای طراحی می‌داند.
    حدید به تازگی به عنوان اولین زن برنده مدال طلا سلطنتی بریتانیا معرفی شده بود.
    معمار پیتر کوک نیز در این باره نوشت: زاها حدید، معماری قطعاً موفق بود زیرا طبق معیارهای جایزه مدال سلطنتی بریتانیا، او شخصی بوده که تأثیری شگرف بر جنبه‌های نظری و عملی معماری گذاشته است؛ آثار او بیشتر روی جنبه‌های اساسی و بنیادی متمرکز شده‌اند تا مد و ظاهر.
    حدید در ماه فوریه، مهمان رادیو بی‌بی‌سی بود و از این تریبون اعلام کرد: من واقعاً حس نمی‌کنم که قسمتی از موسسه و شرکت هستم. من بیرون نایستاده‌ام؛ من به نوعی حاشیه‌ای هستم که آن جا می‌گردم؛ من کاملاً شبیه به این هستم... من به خودی خود در برابر این دم‌ودستگاه‌ها قرار ندارم؛ من فقط انجام می‌دهم؛ چیزی را که انجام می‌دهم و همین کافی است.
    لوت، کسی که در طراحی مرکز رسانه لرد با حدید همکاری کرد؛ او را دوستی صادق و وفادار توصیف می‌کند؛ شخصی قابل‌اعتماد که برای نصیحت پیش او می‌رفت.
    لوت، از حدید به عنوان الگو و الهام‌بخش راه خیلی‌ها یاد می‌کند و معتقد است که تأثیری عمیق بر دنیا گذاشته است.
    کلی هاپن، طراح داخلی که در برنامه دراگن بی‌بی‌سی حضور یافت؛ در این مورد می‌گوید: خبر تکان‌دهنده مرگ زاها حدید ، مرا بهت‌زده کرد. او معماری برجسته بود که مرزها و موانع را کنار زد.
    آنجلا برادی، رئیس اسبق موسسه سلطنتی رویال از حدید به عنوان خارق‌العاده‌ترین معمار عصر ما یاد می‌کند.
    برادی در ادامه اضافه کرد: حدید، معماری سرسخت بود و این همان چیزی است که او به عنوان یک زن در اوج حرفه و شغلش به آن نیازمند بود. من به خاطر از دست دادن رهبر دنیای معماری و الگوی زنان در دنیای معماری، بسیار اندوهگین هستم.
    سخنگوی کارخانه بی ام و، حدید را شخصی برجسته در دنیای معماری می‌نامد؛ شخصی که در راه خلق سبکی متمایز، پیش‌قدم بود.
    مؤلف Kathy Lette، حدید را خالق طرح‌های زیبا و مواج می‌نامد.
    Tanara Roje، مدیر موسسه ملی بالت انگلیس نیز از خبر مرگ زاها حدید ، ابراز تأسف و اندوه کرد.

    شما می توانید تمامی مطلب گذشته در رابطه با زاها حدید را در اینجا مشاهده نمایید.

    گالری عکس 3 زاها حدید درگذشت  عکس بیوگرافی عکس زاها حدید عکس معماران عکس معماران معروف عکس معماری بین المللی عکس معماری منحصر به فرد

    گالری عکس 4 زاها حدید درگذشت  عکس بیوگرافی عکس زاها حدید عکس معماران عکس معماران معروف عکس معماری بین المللی عکس معماری منحصر به فرد

    گالری عکس 5 زاها حدید درگذشت  عکس بیوگرافی عکس زاها حدید عکس معماران عکس معماران معروف عکس معماری بین المللی عکس معماری منحصر به فرد


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *