• ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)

    مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی یا همان بیم (BIM)، بعدی نو و مفید به شرکت شما اضافه می‌کند. برخلاف بیشتر کدهای (CAD) متداول، بیم شامل مدل‌های سه‌بعدی هوشمندی است که شاخص‌های جدیدی به پروسه‌های طراحی و ساخت می‌افزاید و به کوئوردیناسیون، ارتباط و همکاری، سرعت می‌بخشد. با این وجود، خیلی‌ها، بیم را نرم‌افزاری پیچیده تلقی می‌کنند که پیچ یادگیری تندی دارد و دوران گذار به این سمت‌وسو را پرهزینه می‌دانند. چگونه می‌توانید تمام فرآیندهای شرکتتان را به سمت دنیای مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی سوق دهید؟ در ادامه، ده نکته را بیان می‌کنیم که در این مسیر به شما کمک می‌کنند.

    ۱- با بیم (BIM) آشنا شوید

    قبل از گذار به دنیای بیم باید ببینید که این تغییر چه اثری بر روی نیروی کاری می‌گذارد. یک یا دو نفر را مأمور بررسی تغییرات لازم کنید. یکی از تغییرات بدیهی، تغییر در جزئیات فرآیند طراحی است زیرا از دنیای دوبعدی باید به سمت مدل‌سازی سه‌بعدی قدم بردارید. پس روحیه کارمندان باید با شیوه جدید تطبیق یابد و مأمورین بررسی این تغییرات باید چنین هشداری را به شما بدهند.

    ۲- تمام اعضای شرکت را وارد صحنه کنید

    به‌کارگیری تمام اعضای شرکت لازمه گذار کامل به بیم است. برای تحقق این مهم با کارمندان و مشتری‌ها در مورد مزایای مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی صحبت کنید؛ نه اینکه بگویید دنیای صنعت تغییر کرده و ما باید از بیم استفاده کنیم. تصور آینده امیدبخش، مهیج‌تر است. رهبران شرکت باید همه کارمندان را تحریک کنند. حرف‌های آن‌ها باید حاوی این پیام باشد که ما در حال حرکت به‌سوی بیم هستیم چون برای آینده ما ضروری است؛ نه اینکه بگویند ما فقط داریم تلاش می‌کنیم که ببینیم بیم (BIM) چه نتیجه‌ای برجای می‌گذارد.

    گالری عکس 1 ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)  عکس تکنولوژی معماری عکس تیم معماری عکس طراحی سه بعدی عکس طراحی معماری عکس نرم افزار معماری

    ۳- نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را به‌روز کنید

    در مقایسه با کد، بیم (BIM)، فرآیندی گروهی‌تر است که به مدل‌های سه‌بعدی هوشمند متکی است. برای ساخت مدل‌ها به نرم‌افزارهای جدید نیاز خواهید داشت. از امکانات لازم برای اجرای این برنامه‌ها نیز غفلت نکنید. ممکن است؛ لازم باشد که سخت‌افزارهای موجود را ارتقا دهید و از سخت‌افزارهایی استفاده کنید که قدرت پردازش مناسبی داشته باشند. البته بهتر است به این نکته توجه کنید که در آینده، نرم‌افزارهای پیشرفته‌تری روانه بازار می‌شود؛ پس سخت‌افزاری بخرید که یک پله بالاتر از نیاز کنونی بیم است.

    ۴- پلان را توسعه دهید

    بعد از این مراحل مقدماتی باید برای ادامه پروسه طرح‌ریزی کنید. درست مثل یک پروژه ساختمان‌سازی، گذار به یک مسیر کاری جدید هم نیازمند طرح است تا از اختلال دوری کرده و از صحت کار مطمئن شوید. در طرح مدیریت تغییر باید ببینید که کدام‌یک از کارمندان به آموزش نیاز دارند و کدام‌یک این دوره آموزشی را قبلاً گذرانده‌اند. مهم‌تر از همه، قسمتی از طرح را به بررسی سؤال‌ها و مشکلات کارمندان اختصاص دهید. اگر کارمندان با روش جدید کار تطبیق پیدا کنند؛ تغییرات سازمانی سریع‌تر و بهتر اتفاق می‌افتند.

    ۵- با یک پروژه پیشگام و آزمایشی شروع کنید

    برای بیشتر شرکت‌ها، معقول‌تر است که این گذار را با یک پروژه پیشگام شروع کنند نه اینکه به‌یک‌باره در تمامی پروژه‌ها از بیم (BIM) استفاده نمایند. بهتر است که آموزش کارمندان را هم با یک گروه پیشتاز شروع کرده و پروژه آزمایشی را هم به آن‌ها سپرد. پروژه پیشگام، نکات کاربردی لازم برای پروژه‌های آتی بیم (BIM) را مشخص می‌کند. گروه پیشتاز هم به گذار کل مجموعه کمک خواهند کرد.

    گالری عکس 2 ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)  عکس تکنولوژی معماری عکس تیم معماری عکس طراحی سه بعدی عکس طراحی معماری عکس نرم افزار معماری

    ۶- پروسه‌های دارای اولویت را مستند کنید

    شاید وسوسه شوید که در نقطه شروع گذار، همه استانداردها را اجرا کنید اما این امر به کاهش سرعت تیم و کاهش کیفیت نتیجه منجر می‌شود. بهتر است که با یک پروسه آزاد شروع کنید. از تیم پیشتاز بخواهید که روش‌های دارای اولویت انجام کار را ثبت کنند. این مستندات، خروجی‌های دلخواه شرکت و نحوه تحقق آن‌ها از طریق بیم (BIM) را برملا می‌کنند. مستندسازی پروسه به کل تیم کمک خواهد کرد که در آینده، استانداردهای بهینه را توسعه دهند.

    ۷- قهرمانان بیم (BIM)را پرورش دهید

    در این راه، بعضی از افراد نسبت به دیگران، هیجان بیشتری خواهند داشت؛ شاید در این زمینه تجربه دارند یا در دوران تحصیل با بیم (BIM) آشنا شده‌اند. حتماً این افراد را در گروه پیشتاز قرار دهید. آموزش بیشتری به این افراد بدهید تا در راه آموزش بقیه هم‌تیمی‌هایشان به شما کمک کنند.

    گالری عکس 3 ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)  عکس تکنولوژی معماری عکس تیم معماری عکس طراحی سه بعدی عکس طراحی معماری عکس نرم افزار معماری

    ۸- گذار تیم‌های کاری به سمت بیم را به‌مرور انجام دهید

    آموزش  همزمان کل اعضای شرکت توصیه نمی‌شود. بهتر است که این تغییر طی دوره‌ای یک یا دو ساله رخ دهد. افرادی که قرار است در آخرین پروژه‌های این تغییر شرکت داده شوند؛ احتمالاً خیلی از آموزش‌های روز اول را فراموش می‌کنند. پس بهتر است که افراد را در گروه‌های مختلف و در نزدیکی شروع پروژه بیم خودشان، تحت آموزش قرار دهید.

    ۹- وحدت و همکاری

    اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از بیم ببرید؛ از یک مدل فراگیر و مشترک در بین مشاورین MEP، مهندس‌ها و دیگر شرکت‌های درگیر با پروژه استفاده کنید. یک مدل مشترک به پروسه کوئوردیناسیون سرعت می‌دهد و درهایی جدید برای همکاری گروه های مختلف باز می‌کند.

    گالری عکس 4 ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)  عکس تکنولوژی معماری عکس تیم معماری عکس طراحی سه بعدی عکس طراحی معماری عکس نرم افزار معماری

    ۱۰- خلاق باشید و توسعه دهید

    شرکت‌های مبتنی بر بیم، قدرت تجسم، تحلیل و کوئوردیناسیون خاصی دارند. چالش پیش روی شما، توسعه راه‌هایی است که به تسخیر این توانایی‌ها ختم می‌شوند؛ توانایی‌هایی که ارزش و خدمات بیشتری به مشتری‌ها ارائه می‌دهند. مزیت ارتباطات بیم با مشتری، نوعی بازاریابی محسوب می‌شود. بیم باعث می‌شود آن دسته از مشتری‌هایی که خواهان تماشای الزامات پروژه خود هستند به وجد بیایند.

    گالری عکس 5 ۱۰ گام ساده به سوی دنیای بیم (BIM)  عکس تکنولوژی معماری عکس تیم معماری عکس طراحی سه بعدی عکس طراحی معماری عکس نرم افزار معماری


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *