• نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab

    شرکت Sketchfab از یک ویژگی جدید خبر داده است که به شما اجازه می‌دهد؛ هر نوع مدل سه‌بعدی موجود در صفحه‌نمایش را روی وسیله‌ای چون کاردبورد گوگل به صورت واقعیت مجازی مشاهده کنید. قطعاً این خبر، تأثیر بسزایی روی مشاهده و به اشتراک‌گذاری طرح‌های معماری خواهد گذاشت. البته خلق یک مدل برای VR به ملاحظات جانبی نیاز دارد. در این پست، به مطلبی تحت عنوان نحوه تنظیم یک صحنه VR کاردبورد برای Sketchfab می‌پردازیم که اصل آن در سایت شرکت Sketchfab منتشر شده است. Bart Veldhuizen توضیح می دهد که طراحان باید به چه نکاتی توجه کنند تا مدل‌هایشان تا حد ممکن با VR سازگار شوند.
    با طراحی دکمه جدید VR کاردبورد، Sketchfab به راحت‌ترین روش برای مشاهده طرح‌ها در واقعیت مجازی تبدیل شده است. شما می‌توانید؛ مدل را موبه‌مو داخل Sketchfab منتشر کنید و ظرف کمتر از یک دقیقه، طرح را در کاردبورد ببینید.
    چون کاردبوردها متکی به تلفن‌های همراه هستند؛ باید چند نکته را مدنظر بگیرید. برای نمایش یک مدل Sketchfab منظم روی سخت‌افزار تلفن یا تبلت شما، ما هر تصویر را دو بار ارائه می‌دهیم (هر تصویر برای یک چشم). پس جای تعجب ندارد که موقع طراحی یک صحنه کاربورد به نکاتی دقت کنید.
    این دستورالعمل، نمایی کلی از مهم‌ترین نکات کاربردی این پروسه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    گالری عکس 1 نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab  عکس تکنولوژی معماری عکس تکنولوژی و هنر عکس معماری آینده عکس نرم افزار معماری عکس هنر معماری

    محدودسازی دستگاه تلفن همراه

    برای کسب نمایشی روان، نکات زیر را دنبال کنید:
    پیچیدگی کم هندسه را حفظ کنید و از یک چندضلعی ساده استفاده کرده و در حیطه آن کار کنید.
    سعی کنید که اندازه نقشه ساختار معقول باشد؛ بعد ساختارها را در یک دسته قرار داده و اگر می‌توانید یک مجموعه اطلس بسازید. این عمل به کاهش حافظه موردنیاز برای ویدیو و بهبود نمایش کمک می‌کند.
    ما کاملاً پخش انیمیشن را روی موبایل پشتیبانی می‌کنیم اما موبایل WebGL (بخصوص سری (iOS، در تعداد تصاویر مورد استفاده دارای محدودیت است (و در VR، این تعداد حداقل دو است). پس مطمئن شوید که موبایل شما جواب می‌دهد!
    البته، وسایل جدید نسبت به سخت‌افزارهای قدیمی ویژگی‌های بهتری دارند. اگر در حال حاضر مشغول طراحی برای مشتری هستید؛ اول مطمئن شوید که موبایل او قابلیت پشتیبانی از آن را دارد؛ البته ببینید که سخت‌افزار خودتان نیز قابلیت تست طرح را داشته باشد.

    گالری عکس 2 نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab  عکس تکنولوژی معماری عکس تکنولوژی و هنر عکس معماری آینده عکس نرم افزار معماری عکس هنر معماری

    گالری عکس 3 نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab  عکس تکنولوژی معماری عکس تکنولوژی و هنر عکس معماری آینده عکس نرم افزار معماری عکس هنر معماری

    دوربین

    شما متوجه خواهید شد که دوربین VR قدری متفاوت از  دوربین Sketchfab عمل می‌کند و به چند دستکاری جزئی نیاز دارد تا به درستی کار کند. اصلی‌ترین تفاوت در مورد میدان دید و ارتفاع دوربین است. برای کسب بهترین نتیجه:
    سعی کنید که دوربین را هم سطح با چشم قرار دهید. این عمل، مغز شما را متقاعد می‌کند که شما واقعاً داخل صحنه هستید.
    میدان دید دوربین را روی 120 درجه تنظیم کنید.
    اگر هنوز نمی‌توانید داخل صحنه کاردبورد حرکت کنید؛ تصمیمتان را بگیرید؛ چناچه می‌خواهید صحنه را بررسی نمایید؛ دوربین را بیرون صحنه قرار دهید و اگر قصد تجربه‌اش را دارید؛ دوربین را داخل صحنه بگذارید.
    ما فعلاً از تنظیمات دو دوربین در یک صحنه پشتیبانی نمی‌کنیم. پس اگر دوست دارید که مخاطبتان از کار شما لذت ببرد؛ هم از طریق مرورگر و هم کاردبورد، توصیه می‌کنم که دو نسخه از VR را نصب کنید.
    همه پردازش‌های سریع‌الانتقال در حالت کاردبورد غیرفعال هستند. همان‌طور که متوجه شدیم؛ جهت خلق نمایشی روان به قدرت پردازش زیادی نیاز است.

    کاربرد شفافیت

    قسمت‌های شفاف می‌توانند منجر به ایجاد مشکلات عمیق جداسازی شوند. این مشکل جدیدی نیست اما در حالت VR شایع‌تر است. اگر نقصی در مدل مشاهده می‌کنید؛ هندسه های شفاف را به خوبی بررسی نمایید و مطمئن شوید که:
    این قسمت ها همدیگر را نمی برند.
    این قسمت ها را از هم تفکیک کرده اید.

    گالری عکس 4 نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab  عکس تکنولوژی معماری عکس تکنولوژی و هنر عکس معماری آینده عکس نرم افزار معماری عکس هنر معماری

    استفاده از نقشه های نرمال

    این یک موضوع کاملا شناخته شده است که نقشه های نرمال برای VR ایده آل نیستند زیرا داده هایی در مورد ارتفاع واقعی صحنه وجود ندارد. اگر می خواهید که نمایشی قوی خلق کنید از نقشه های نرمال ریزساخت استفاده کنید.
    امیدواریم که از مشاهده اولین واقعیت مجازی با کاردبوردتان لذت ببرید!

    گالری عکس 5 نحوه تنظیم مدل‌های سه‌بعدی شما برای نمایش VR آنلاین با Sketchfab  عکس تکنولوژی معماری عکس تکنولوژی و هنر عکس معماری آینده عکس نرم افزار معماری عکس هنر معماری


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *