• ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن

    نیویورک، شهری چندملیتی و خاستگاه خلاقیت‌هاست که با کنار زدن محدودیت‌ها و به کارگیری تکنولوژی همواره در مرکز توجهات جهانی بوده است. در این راستا از توسعه معماری نیز غفلت نشده است.
    منهتن، صحنه حضور بسیاری از معمارهای بااستعداد و افرادی است که با پشت سر گذاشتن انتقادها، حالا ستارگان دنیای معماری نامیده می‌شوند.
    در حال حاضر، پنج نفر از برترین ستاره‌های معماری در منهتن روی پروژه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند.

    گالری عکس 1 ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن  عکس زاها حدید عکس معماری آمریکا عکس نورمن فاستر

    نورمن فاستر (Norman Foster)، معمار انگلیسی که کار خود را پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ییل (Yale) آغاز کرد و هم‌اکنون مدیر ارشد شرکت فاستر و همکاران است؛ فاستر این شرکت را در سال ۱۹۶۷ تأسیس کرده است. سبک فاستر از تکنولوژی بالا به مدرن گرایی تحول یافته است. با گسترش کار او طی چهار دهه گذشته، حالا او را به خاطر صدها اثر چون برج هرست (Hearst) در نیویورک و بلندترین پل دنیا در جنوب فرانسه می‌شناسیم. فاستر این روزها مشغول پروژه One Hundred East Fifty Third Street در نیویورک می‌باشد. این برج ۶۱ طبقه، ۹۴ واحد مسکونی مدرن را در خود جای خواهد داد که بازتابی از معماری قرن گذشته است.

    گالری عکس 2 ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن  عکس زاها حدید عکس معماری آمریکا عکس نورمن فاستر

    ۲- زاها حدید

    زاها حدید معمار دورگه عراقی-انگلیسی است که او را با سبک‌های قوی و اشکال انحنادار می‌شناسیم. او در بغداد متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت شروع کرد و سپس به مدرسه معماری لندن رفت. سبک هندسی زیبای حدید در شهرهایی چون توکیو، هنگ‌کنگ، برلین، پاریس، نیویورک و بارسلون به چشم می‌خورند. حدید مسئول اجرای پروژه عمارت های ۵۲۰ خیابان بیست و هشتم غربی منهتن بود؛ ساختمانی مرکب از استیل و شیشه که نقش قلب سبک معماری او را ایفا می‌کند. این ساختمان در کنار نمایش هنری پرزرق‌وبرق با دیگر ساختمان‌های محله هم در تطابق است.

    گالری عکس 3 ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن  عکس زاها حدید عکس معماری آمریکا عکس نورمن فاستر

    ۳- ژان نوول

    ژان نوول (Jean Nouvel) کار خود را در پاریس شروع کرد و در حین گسترش ارتباط شخصی و نزدیک خود با شهر، ساختمان‌های  زیادی را در سراسر دنیا خلق کرد. بدون شک آثار او حس تحسین و توجه همه را برمی‌انگیزند. کلاس کاری او تقریباً طبقه‌بندی نشده است. اخیراً پروژه خیابان ۵۳ غربی را بر عهده گرفت؛ پروژه ساخت بنایی با ارتفاع ۱۰۵۰ فوت که شامل امکانات متنوع و نمای خارجی خارق‌العاده‌ای است.

    گالری عکس 4 ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن  عکس زاها حدید عکس معماری آمریکا عکس نورمن فاستر

    ۴- رابرت ای.ام استرن

    رابرت ای.ام استرن (Robert A.M Stern)، معمار اصالتاً نیویورکی که در دو دانشگاه کلمبیا و ییل تحصیل کرده است. او در دانشگاه ییل و شرکت معماری رابرت ای.ام استرن (تأسیس سال ۱۹۷۷) فعالیت می‌کند. سبک کاری استرن، پست‌مدرنیسم است اما به تازگی رد پای سبک مدرن سنتی نیز در آثار او دیده می‌شود. در طی شش دهه اخیر، اجرای پروژه‌های مختلفی را بر عهده داشته و اخیراً هم پروژه Midtown East در خیابان ۵۰ام شرقی به او محول شده بود. این ساختمان ترکیبی از طراحی مدرن فرانسوی با جزئیاتی بی‌پایان است که شکوه و آسایش را به ساکنین آینده خود هدیه می‌دهد.

    گالری عکس 5 ۵ نفراز برترین ستاره های دنیای معماری در منهتن  عکس زاها حدید عکس معماری آمریکا عکس نورمن فاستر

    ۵- رافائل واینولی

    رافائل واینولی، معماری از اروگوئه است که چند دفتر در نقاط مختلف دنیا مانند نیویورک، پالوآلتو، لندن، منچستر، ابوظبی و بوینس آیرس را مدیریت می‌کند. او مدارک معماری خود را در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ دریافت کرد و شرکت معماری رافائل واینولی را در نیویورک و در سال ۱۹۷۹ تأسیس کرد. اولین پروژه اصلی او در نیویورک، کالج جان جی (John Jay) بود. از اینجا، کار او در سراسر ایالات متحده آمریکا، آمریکا لاتین، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه گسترش یافت. جدیدترین پروژه تکمیل شده توسط واینولی، یک برج مسکونی، بلندترین ساختمان مسکونی در نیمکره غربی، واقع در خیابان ۴۳۲ هست که ۱۳۹۶ فوت ارتفاع دارد.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *