• ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا

    مدت زمان زیادی نبود که شهرهای هوشمند (Smart Cities) اندکی بر روی صفحه های نمایش مردم خودنمایی می کردند؛ اما امروزه این شهر های باشکوه و جلوه گر همه جا خودنمایی می کنند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با شهر سبز یا شهر پایدار آشنایی ندارید باید بدانید که آن ها با استفاده از تکنولوژی های جدید برای بهبود کیفیت زندگی، کاهش تاثیرات محیطی و کاهش هدر رفت انرژی قدم بر می دارند. در اینجا لیستی از این شهرها را برای شما آورده ایم. این شهر ها در آینده طرح های فوق العاده ای به عنوان الگو برای شهر ها دارند.

    لیست ۱۰ شهر سبز و شهر پایدار برتر دنیا :

    سانفرانسیکو

    گالری عکس 1 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    این شهر یکی از شهرهای برتر آمریکای شمالی است. یکی از بهترین مکان ها برای زندگی. در این شهر کارهای زیادی انجام داده اند تا در چند دهه اخیر به عنوان شهر سبز برتر باشد. این شهر هدف های متعالی برای کاهش جای پای کربن با افزایش قدرت از انرژی های تجدیدپذیر در پیش رو داشته است.
    با پدیدار شدن شالوده ماشین های الکتریکی با 110 جایگاه شارژ سوخت، به عنوان یکی از مهم ترین شهرها در از نظر سرانه نسبت به دیگر شهرها می باشد. به لحاظ حمل و نقل هم تغییرات فوق العاده ای ایجاد کرده اند. استفاده از اتوبوس ها ، قطار ها و وسایل دیگر از جمله دوچرخه در سطح شهر از جمله این تغییرات است.
    آن ها در حال حاضر هدفی دارند که تا سال 2020 اتلاف در هر بخشی را به صفر برسانند. برای رسیدن به این هدف، سیستم بازیافت خود را تقویت می کنند.
    برای جامعه عمل پوشاندن به این هدف ها شهر در تلاش است تا داده های خود را به نرم افزار های توسعه دهنده منتقل کند و کمپانی هایی را راه اندازی نموده تا شهر را در مسیر نوسازی و نوآوری حمایت کنند.
    اد لی (Ed Lee) شهردار جدید و همچنین شهردار قبلی، گاوین نووسام (Gavin Newsom) تلاش بسیار موفقی را در نمایاندن این شهر سبز و شهر پایدار در بین شهر های باشکوه از خود نشان داده اند.

    آمستردام

    گالری عکس 2 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    آمستردام به کمپانی های بزرگ و کار مداوم معروف است. کمپانی هایی مانند، فیلیپس، سیسکو، آی بی ام و دوزنز از جمله کمپانی هایی هستند که با شهر برای استفاده از تکنولوژی همکاری می کنند. آمستردام به عنوان سمبلی برای دیگر کشورهای اروپایی است. بعضی پروژه های انجام شده در این شهر در چند دهه اخیر، آن را به شهر سبز و شهر پایدار معروف کرده است. زباله ها با وسایل الکتریکی از سطح شهر جمع آوری می شوند. تمام ایستگاه های اتوبوس، بیل بوردها، و چراغ ها با انرژی خورشیدی کار می کنند.
    در بخش دیگر، شهر از آب رودخانه برای شارژ مجدد باطری ها به جای بکار گرفتن ژنراتورهای دیزلی استفاده می شود.بسیاری از خانه ها مجهز به لامپ های کم نور هستند و از طرفی به صورت اتوماتیک خاموش می شوند. تلفن های همراه به زمان سنج های هوشمندی متصل می شوند تا به راحتی زمان را تجزیه و تحلیل کنند . لامپ های فوق کم مصرف در بسیاری از وسایل استفاده می شوند. بیلیون ها دلار در طول سه سال گذشته برای استفاده از تکنولوژی های هوشمند برای ذخیره بیلیون ها دلار سرمایه در دهه های پیش رو مصرف شده است.

    توکیو

    گالری عکس 3 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    ژاپن یکی از بزرگترین شهرهای باشکوه جهان است و در انقلاب جهانی رکورددار است. پاناسونیک، میتسوبیشی، شارپ و بسیاری از نام های بزرگ دیگر سخت تلاش می کنند تا با وارد کردن تکنولوژی های هوشمند به این شهر آن را در رتبه برترین ها قرار دهند. بعد از قرار گرفتن این شهر جزو لیست سیاه در عدم استفاده از انرژی هسته ای نیاز این کشور به نوآوری بیشتر شد.
    بعد از سال 2006 توکیو به شدت برای نوآوری در این شهر تلاش کردند. کاخ امپراطوری در حال حاضر تلاش می کند تا جزیره ای سبز در جنگل های اطراف بسازد. هدف یک میلیون درخت در شهر است تا توکیو به شهر سبز تبدیل شود. از طرفی از انرژی خورشیدی استفاده می کنند، جایگزینی منابع بادی و به کار گرفتن ماشین های الکتریکی و چند کاره از موارد دیگر می باشد.
    چند مایل خارج از شهر، دهکده ای توسط پاناسونیک ساخته شده است. صفر بودن میزان کربن در این دهکده به دلیل استفاده از انرژی تجدید شدنی و به کار گرفتن ابزارهای سودمند از ویژگی های این دهکده است. سیستم اتوماسیون و توجه به تغییرات آب و هوا برای زمان مناسب انجام امور نیز از دیگر ویژگی های شهر توکیو است. استفاده از لامپ های LED، نسل بعدی استفاده از سلول های سوختی و ترکیب آن با ژنراتورهای خورشیدی ، جریان الکتریسته را غیر قابل باور کرده است. دورکاری در این شهر به دلیل ذخیره میلیون ها دی اکسید کربن در سال قابل تقدیر است. دیگر کمپانی های بزرگ در ژاپن نیز در تلاشند تا از روش های مشابه برای نوآوری در دنیای پیش رو در آینده استفاده کنند.

    شینجیانگ

    گالری عکس 4 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    شهر نفتی واقع در شمال غربی چین خیلی زود به بهترین شهر هوشمند دنیا تبدیل می شود. رهبری و اداره این شهر به فلسفه ای متعقد است که اطلاعات و تکنولوژی باید با همه جنبه های زندگی شهروندی آمیخته شود. یک شهر هوشمند در چین چیزی کمتر از زیرسازی و بیشتر از به کارگیری اطلاعات در روند کار عملی می باشد. این جا بعضی از اقداماتی است که آنها انجام می دهند.
    ایستگا ه های اتوبوس مجهز به صفحه نمایش های مخصوص برای کنترل ورود به ایستگاه می باشند. گوشی های همراه به سیستم اتوبوس متصل هستند تا به راحتی زمان ورود به ایستگاه کنترل شود. شهر به یک سیستم وب متصل است تا ترافیک شهری را کنترل کند و این سیستم ها بر روی دستگاه موبایل قابل استفاده است. با این روش به راحتی ترافیک واقعی قابل کنترل است و از ازدحام جلوگیری می شود. طبق گزارش چین زیرسازی و بهینه سازی گوشی همراه در این شهر 17٪ می باشد و آن را به یک منبع هوشمند متصل کرده است.
    خانه ها با دکمه های حساس به درد مجهز شده اند که اگر سالمندی آن را بفشارد به راحتی اورژانس به آن خانه فرستاده می شود. از طرفی سیستم امنیتی اجتماعی وجود دارد که میزان رشد افراد بیکار را اعلام می کند. دولت به خوبی می داند که جمعیت بیکار چه مقدار افزایش پیدا کرده است. باید به این نکته اشاره کرد که در فلسفه چین باید اطلاعات و تکنولوژی در زندگی شهروندی وارد شوند. این سیستم ها کارمندان و کارکنان دولت را آزاد می گذارد و برای اجرایی کردن امورُ جلسات متعدد لازم نیست و کار سریع تر پیش می رود.

    سیاتل

    گالری عکس 5 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    سیاتل هم به طور قطع در بین شهر های هوشمند دنیاست. آن ها وقتی صحبت از محیط و مسایل محیطی می شود کارهای بسیار فوق العاده ای انجام می دهند. یکی از دلایل بزرگ برای این کار اختصاص بودجه های تجاری در این زمینه برای رسیدن تکنولوژی سبز است. شهروندانی که صلاحیت حقوقی داشته باشند از سرویس های خاص بهره مند می شوند. این سرویس ها شامل عایق کردن اتاق های زیر شیروانی، دیوارها و پنجره ها می باشد. سیاتل یک پیشگام جهانی در این امر می باشد. استفاده از انرژی بیش از حد، معمول نیست. در سیاتل برای انجام امور از کم ترین میزان انرژی استفاده می کند. از طرفی میزان انتشار دی اکسیدکربن سرانه آن ها بسیار کم تر از آمریکاست. سیاتل برای آینده راهنمای جامع قوی را طراحی کرده است و افق وسیعی از پیشرفت در آینده را ترسیم می کند.

    کپنهاگن

    گالری عکس 6 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    شاید به دلیل رویای صفر بودن میزان کربن در سال 2025 است که کپنهاگن به عنوان یکی از شهرهای مهم به حساب می آید. این رویا، رسیدن به تکنولوژی سبز را تسریع می کند. دانمارک پیشینه ای صد ساله در طراحی شهری دارد. آن ها در سال 1925 اولین طرح شهری خود را اجرا کردند. کپنهاگن بسیاری از کمپانی های نوآوری کننده را به سمت خود جذب کرده است. برای مثال، اکوسیستمی را در همسایگی خود ایجاد کرده اند که 40000 شهروند را در خود جای داده و برای آن ها شرایط شغلی مناسبی را فراهم کرده است و راه های عملی فوق العاده ای را برای رسیدن به زندگی ایده آل در پیش گرفته اند. وقتی ترافیکی در شهر نیست چراغ های راهنما خاموش هستند. شهر از ابزارهای خاص برای سنجش کیفیت هوا استفاده می کند. سیستم حمل و نقل عمومی، استفاده از لامپ های هوشمند و همچنین استفاده از انرژی خورشیدی یک انقلاب بزرگ در اروپا است.
    شهر اطلاعات نوآورانه خود را به مسؤولین این امر واگذار کرده است. برای مثال ابزارهایی که با آن ها می توانند فضاهای مناسب برای ساخت پارکینگ در سظح شهر را شناسایی کنند. گوشی های هوشمند به ابزارهای هوشمند سنجش الکتریسته متصل شدند . یک شبکه فوق العاده استفاده از دوچرخه نیز کپنهاگن را در مرز پیشگامی قرار داده است.

    استکهلم

    گالری عکس 7 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    مجمع اروپا در سال 2010 استکهلم را پایتخت سبز اروپا نامید. این شهر شمالی زیبای اروپایی برای رسیدن به موفقیت سبز راههای عملی بسیاری را بکار گرفته است. معافیت مالیاتی برای کمپانی هایی که از سنسورهای حسی برای خاموش کردن لامپ ها در تجارت استفاده می کنند از جمله این اقدامات است.
    یکی از ویژگی های مهم این شهر استفاده از شبکه حمل و نقل است. این شهر به لحاظ استراتژیک در ساحل جنوبی سوئد واقع شده است و دارای گذرگاه های ارتباطی مختلف با دیگر مراکز بین المللی است. در این شهر از قطارهای پر سرعت برای رسیدن به مکان های دیگر استفاده می کنند. نزدیک به 2000 اتوبوس عمومی و بیش از 1000 قطار محلی برای جابه جایی وجود دارد.
    این شهر بسیار سبز است و از طبیعتی زیبا برخوردار است. بیش از 1000 پارک ( که بیشتر از 30 در صد فضای شهر را به خود اختصاص داده است) ، هفت مرکز تفریحی طبیعی را می توان فضای سبز این شهر نامید . شهروندان تقریبا 100 کیلوگرم از زباله ها را بازیافت می کنند. 90 در صد شهروندان در 300 متری این فضای سبز زندگی می کنند. در این شهر سبز دو مرکز اصلی برای مراقبت از گیاهان وجود دارد. حتی گرمای حاصل از فاضلاب برای وسایل گرمایی شهری قابل استفاده است.

    وین

    گالری عکس 8 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    وین یک کلان شهر سبز با بیش از 1.7 میلیون نفر جمعیت است. وین یکی از شهرهای سبز در دنیاست و هدف آن ها سبزترین بودن در دنیا می باشد. در حال حاضر 14 درصد از انرژی تولیدی در این شهر تجدید شدنی است. تحقیقات مرسر(Mercer) نشان می دهد که وین، هم در اروپا و هم در سطح جهانی از کیفیت بالای زندگی برخوردار است. نحوه زندگی یکی از فاکتورهای مهم برای رسیدن به رتبه بندی جهانی است.
    وین منابع زیادی را برای تولید انرژی قرار داده است. زیست توده های بزرگ اروپا بیش از 75000 منبع گیاهی را فراهم می کند. طبق اطلاعات موجود، تا سال 2020 بیش از 300000 پنل خورشیدی در شهر خواهد بود.
    حمل و نقل و جا به جایی در وین چندان آسان و قابل دسترس نیست. بیش از 90 درصد جمعیت شهر به راحتی به حمل و نقل عمومی دسترسی دارند. شهر به سیستم کارت هوشمند مجهز است که به صورت اتوماتیک میزان حمل و نقل و مبلغ آن را محاسبه می کند. سیستم حمل و نقل عمومی بیش از 1.3 میلیون مسافر را هر روز جا به جا می کند.

    نیویورک

    گالری عکس 9 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    نیویورک نمونه ای از یک شهر کاملا هوشمند است. سیسکو تکنولوژی است که که به وسیله آن به راحتی از اخبار و تغییرات در سطح شهر با خبر می شوند. آن ها این سیستم را با به کارگیری تلفن های قدیمی و از کار افتاده راه اندازی کردند. این بخشی از برنامه شهر است، که به بخش دیجیتال پلی ارتباطی بزنند و دسترسی به اینترنت و شبکه را برای تمام شهروندان ممکن کنند. این شبکه های هوشمند از تکنولوژی NFC و همچنین Wi-Fi بهره می برند.
    این شهر سبز از اطلاعات بسیار مفیدی برای استفاده از نرم افزارها برخوردار است که این سیستم شامل بیش از 1300 بخش داده ای است. سالانه مبلغ 50000 دلار را برای دریافت نرم افزارهای مهم در این زمینه هزینه می کنند. با گشتی در این آدرس nycbigapp.com می بینیم که تعداد زیادی برنامه های کامپیوتری در این شهر سبز استفاده می شود و به همین دلیل یک شهر هوشمند است. سرمایه گذاران در نیویورک شبکه ای از تکنولوژی های هوشمند را خلق کرده اند.

    سانتیاگو

    گالری عکس 10 ۱۰ شهر سبز، هوشمند و شهر پایدار در دنیا  عکس شهر سبز عکس شهر هوشمند عکس شهرسازی عکس طراحی شهری عکس معماری ارگانیک عکس معماری پایدار عکس معماری شهری

    یکی دیگر از شهرهای هوشمند جهان سانتیاگو است و آمریکای لاتین برای این مهم تلاش بسیاری انجام داده است. جمعیت این شهر در طی دهه بعدی رو به افزایش است و این بدان معناست که اگر فرایند نوآوری در این شهر به کار گرفته نشود، رشد جمعیت ، محلات پرجمعیت و پست شهر خواهیم داشت.
    سانتیاگو یک مثال خوب از کل جهان ، مخصوصا برای کامپانی های مهم مانند IBM و ایجاد یک اکوسیستم بسیار هوشمند و دوستانه است. استفاده از اتوبوس های الکتریکی، بهره مندی از خروجی های شارژ چندگانه در ماشین های شخصی و تاکسی ها، سیستم اتوماسیون خانه ،سیستم هایی که در آن ها از انرژی خورشیدی استفاده می شود، همه نمونه هایی از اقدامات دولت برای رسیدن به هدف می باشد.
    این شهر برای بسیاری از کارفرمایان تجاری گزینه مناسبی است. شهری مانند سانتیاگو در جستجوی ارتباطات بلند مدت برای مبادله و نوآوری در برنامه های شهر می باشد. این شهر با رشد سالانه 5 درصد، فرصت های فوق العاده ای برای نوآوری دارد. آمریکای جنوبی بیش از 380 میلیون نفر جمعیت دارد که بسیاری از آن ها در سال های آینده به سانتیاگو مهاجرت می کنند.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *