• سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر

    سنگ مرمر (Marble)، یکی از ده‌ها سنگ طبیعی شگفت‌انگیزی است که خانه شما را سنگفرش می‌کند. اگرچه سنگ مرمر ، نخستین بار در مجسمه‌های دوران رنسانس حضور یافت اما رفته‌رفته به یکی از مصالح ساختمانی محبوب فرهنگ‌های مختلف تبدیل شد و شاهد کاربرد مرمر در معابد یونان باستان و تاج‌محل هند بودیم.
    سنگ مرمر به راحتی قابل‌تشخیص است چون یک سری رگه ظریف روی سطح آن وجود دارد. اگرچه این انتخاب به راحتی خالق نمایی لوکس و باشکوه در خانه می‌شود اما به مراقبت‌های خاصی نیازمند است. اجازه دهید قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، از طریق سؤال‌های متداول زیر از زیروبم خرید سنگ مرمر مطلع شویم.

    گالری عکس 1 سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر  عکس سنگ عکس سنگ مرمر عکس سنگفرش عکس طراحی کف عکس کفپوش سنگی عکس نمای سنگ

    راهنمای خرید سنگ مرمر

    ۱- سنگ مرمر، چگونه تشکیل می‌شود؟

    مرمر، یک سنگ دگردیس است؛ وقتی که سنگ‌آهک تحت فشار بالا و دمای شدید قرار می‌گیرد به سنگ مرمر تبدیل می‌شود. تحت این شرایط، کربنات کلسیم موجود در سنگ‌آهک، دوباره متبلور شده و سنگی چگالتر ایجاد می‌کند. رنگ و نمای مرمر تحت تأثیر دیگر مواد معدنی موجود در سنگ‌آهک هستند. ناخالصی‌های معدنی چون خاک رس، شن یا سیلت هم رگه‌های روی مرمر را تشکیل می‌دهند.

    ۲- سنگ مرمر را  در چه جاهایی می‌توان نصب کرد؟

    سنگ مرمر ، انتخابی حیرت‌انگیز است که به هر قسمت از خانه شما، شخصیتی خاص هدیه می‌دهد. مرمر به عنوان یک کفپوش زیبا در لابی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و راهرو قابل‌نصب است. مرمر را می‌توان به عنوان روکش پشت اجاق‌گاز یا پیشخوان هم به کار برد اما مواظب باشید زیرا ممکن است لک بزند بخصوص اگر در معرض مواد اسیدی قرار بگیرد.
    مرمر برای فضاهای تجاری هم مناسب است و در اقلیم‌های متعادل می‌تواند در نواحی خارجی هم بکار برود.

    گالری عکس 2 سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر  عکس سنگ عکس سنگ مرمر عکس سنگفرش عکس طراحی کف عکس کفپوش سنگی عکس نمای سنگ

    ۳- کاشی‌های مرمری در چه سایزهایی عرضه می‌شوند؟

    کاشی‌های مرمری از نظر سایز در رنج وسیعی عرضه می‌شوند؛ از صفحات مربعی بزرگ تا موزاییک‌هایی که برای طراحی‌های ظریف قابل کاربرد هستند. مرمر به عنوان کاشی، معمولاً در سایزهای زیر عرضه می‌شود.
    ۱۲ در ۱۲ در ۸/۳ اینچ
    ۱۸ در ۱۸ در ۲/۱ اینچ
    ۱۲ در ۲۴ در ۲/۱ اینچ
    ۲۴ در ۲۴ در ۸/۵ اینچ

    ۴- ماندگاری مرمر چقدر است؟

    با مراقبت صحیح، سال‌ها از دوام و نمای زیبا مرمر لذت ببرید. سطح سنگ مرمر را به یک درزگیر آغشته کنید تا روزنه‌های روی سنگ را پر کند. این لایه آستری از سنگ در برابر لکه با جذب آب محافظت می‌کند. بسته به میزان رفت‌وآمد در خانه‌تان، آستری سنگ را هر شش تا دوازده ماه، یک مرتبه تجدید کنید.
    مواد اسیدی مانند آب‌میوه، جوش‌شیرین و سرکه موجب رنگ‌پریدگی می‌شوند. پس اگر چنین موادی روی سنگ ریخته شد؛ آن را سریعاً پاک کنید. مرمر مستعد  فرسایش و خراش نیز هست.

    گالری عکس 3 سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر  عکس سنگ عکس سنگ مرمر عکس سنگفرش عکس طراحی کف عکس کفپوش سنگی عکس نمای سنگ

    ۵- ترک‌های روی سطح سنگ طبیعی هستند؟

    ترک‌های روی سطح سنگ مرمر طبیعی هستند. درزگیری مرمر باعث می‌شود که در برابر رطوبت و رفت‌وآمد زیاد تاب بیاورد. همچنین، رگه‌هایی که روی سنگ مشاهده می‌کنید حاصل مواد معدنی است که طی میلیون‌ها سال درون جسم سنگ گیر افتاده‌اند. در واقع، این طرح‌های چرخشی رنگی، مشخصه مرمر هستند.

    ۶- آیا درزبندی سنگ مرمر ضروری است؟

    درزبندی مرمر بسیار توصیه شده زیرا ماده‌ای پر منفذ است و این یعنی اگر مایعی روی سنگ ریخته شود به داخل آن رخنه می‌کند. این امر ممکن است منجر به لک‌زدگی یا رنگ‌پریدگی شود.
    آستر یا درزگیری که روی سنگ می‌کشید باعث می‌شود مایع ریخته شده تا وقتی که آن را پاک کنید؛ روی سطح سنگ باقی بماند. درزگیری، بهترین راه ممکن برای حفظ ظاهر اصلی مرمر است. با یک متخصص مشورت کنید تا ببینید که از چه نوع آستری باید استفاده کرده و چند وقت یک بار باید آن را تجدید کنید. همواره برچسب‌های روی محصول را بخوانید؛ هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

    گالری عکس 4 سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر  عکس سنگ عکس سنگ مرمر عکس سنگفرش عکس طراحی کف عکس کفپوش سنگی عکس نمای سنگ

    ۷- چه ملاحظات مهمی در رابطه با سنگ مرمر وجود دارد؟

    مرمر باید خیلی دقیق اندازه‌گیری شود بخصوص در زوایا، همچنین این سنگ باید کاملاً کالیبره شود تا پشتی تخت داشته باشد. بد نیست بدانید که این سنگ دارای تغییرات رنگ طبیعی است که در سراسر آن دیده می‌شود و نمایی متمایز به کار شما می‌بخشد؛ نمایی که با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهد شد. قبل اینکه قطعات سنگ مرمر را نصب کنید؛ آن‌ها را کنار هم بچینید تا طرح دلخواهتان را پیدا کنید.

    ۸- سطح مرمر را چگونه تمیز کنیم؟

    مرتباً، گردوخاک، سنگ‌ریزه و دیگر موادی که از بیرون وارد می‌شوند را پاک کنید. این مواد می‌توانند خش‌هایی کوچک روی سطح ایجاد کنند که به مرور زمان کاملاً در دید قرار می‌گیرند. سطح را با یک پارچه نم‌دار، جاروی نرم یا جاروبرقی تمیز کنید.
    مایعات ریخته شده را بلافاصله پاک کنید بخصوص اگر اسیدی هستند. آب‌میوه و قهوه، بسیار مسئله‌ساز هستند و از خود لک به جا می‌گذارند. حتی اگر سطح درزگیری شده، باز هم خاطرجمع نباشید که هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. همچنین از پاک‌کننده‌های خیلی اسیدی، سفیدکننده و سرکه دوری کنید زیرا به مرور به سطح مرمر آسیب می‌زنند.

    گالری عکس 5 سنگ مرمر و ۱۰ سؤال رایج در مورد ویژگی ها و کاربرد سنگ مرمر  عکس سنگ عکس سنگ مرمر عکس سنگفرش عکس طراحی کف عکس کفپوش سنگی عکس نمای سنگ

    ۹- چگونه لکه‌های ایجادشده را بزداییم؟

    ممکن است که لک روی مرمر با چیزی پاک شود که ضماد نام دارد که لکه را از داخل مرمر یا هر ماده دیگری جذب می‌کند. پایه ضماد، یک پارچه یا کاغذ آغشته به یک ماده کاهنده است.
    چون بهترین شیوه‌های پاک‌کنندگی به نوع لکه وابسته است؛ بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید تا شیوه مناسب با لکه موردنظر را بیابید.

    ۱۰- سنگ مرمر آسیب‌دیده را می‌توان تعویض کرد؟

    بله در بیشتر موارد می‌شود. اغلب چسب اپوکسی یا بتونه جواب می‌دهد. به توصیه متخصصین توجه کنید و ماده مناسب با نوع سنگ مرمر را پیدا کنید.

    چه سوالات دیگری در ذهن شما نقش بسته است؟ آن را با ما در میان بگذارید.


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *