• چرا طراحی تجربه کاربری برای معمارهای ناراضی مفید است؟

    به عنوان معماری که طراحی تجربه کاربری را زیرورو کرده، نظرات زیادی هم در مورد حرفه سابق و کنونی مان داریم. اما اگر خلاصه بگوییم؛ حالا در حال لذت بردن از یک مرغزار سبزتر هستیم؛ به چیزهایی دست‌یافته‌ایم که موقع تحصیل در رشته معماری توقعش را داشتیم اما شغلمان آن را محقق نکرده بود.
    خیلی از معمارهای هم‌فکر ما، سؤال می‌کنند که کی و چرا تصمیم گرفتیم به دنیای نرم‌افزاری گذار کنم. این عبور، ما را به سمت موقعیتی غیرعادی هل داد که باعث شد به آموخته‌هایمان از رشته معماری ببالیم؛ آموخته‌هایی که متأسفانه از آن‌ها دور شده بودیم. ما یک تعریف خیلی انتزاعی از معماری داریم و معتقدیم که اگر هر زمینه از طراحی را دنبال کنید؛ موفق خواهید شد. این مقاله، یک راهنمایی برای معمارهایی است که می‌خواهند تغییر کنند.

    طراحی تجربه کاربری برای شما مفید است؟

    کار کنونی شما از نظر خلاقیت، مالی و اجتماعی روبه‌راه است.
    هم‌اکنون اصلی‌ترین عضو یک شرکت موفق در حال رشد هستید.
    از تغییر بیزار هستید.
    هیچ علاقه‌ای به تغییر مسیر کارتان ندارید.
    ترجیح می‌دهید که مسیر رشد حرفه‌تان به آهستگی پیش برود.
    تعریف شما از معماری، طراحی ساختمان است نه هیچ چیز دیگری.
    اگر هر یک از گفته‌های بالا در مورد شما صادق است؛ ممنونیم که تا اینجا وقت گذاشتید اما بهتر است که ادامه آن را نخوانید. اگر نه، به سوی طراحی تجربه کاربری بروید.

    گالری عکس 1 چرا طراحی تجربه کاربری برای معمارهای ناراضی مفید است؟  عکس پروژه معماری عکس طراحی معماری عکس معماران عکس معماری آینده عکس معماری مدرن عکس هنر معماری

    چه وقت باید به سمت شغل جدید طراحی تجربه کاربری رفت؟

    شغل ما به عنوان یک معمار حرفه‌ای، سه مسئله مهم را گم کرده بود؛ مواردی که از نظر ما برای خلق یک حرفه فوق‌العاده خلاق بحرانی هستند. هر زمانی که شما هم احساس کردید چنین مسائل مشابهی را از دست داده‌اید؛ به خودتان تکانی بدهید. شغل ما، سرعت، تکرار و اندازه را از دست داده است.

    سرعت

    طراحی و ساخت ساختمان‌ها و شهرها، زمان زیادی می‌طلبد. اگر حداقل زمان ساخت را دو سال در نظر بگیریم؛ ما چرخه‌های طراحی فوق‌العاده کندی داریم. طراحی محصول می‌تواند فرآیندی دو هفته‌ای باشد. مصالح ساختمانی نامحدود هستند؛ شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید بسازید؛ فقط نیازمند توانایی و کافئین هستید. لازم است چیز بیشتری بگوییم؟
    راه دیگر افزایش سرعت فرآیند طراحی، افزایش هوش و خلاقیت است. اگر طبیعت شغلتان به‌گونه‌ای است که قوه ابتکار شما را سرکوب می‌کند؛ بدشانسی خاصی آورده‌اید.

    گالری عکس 2 چرا طراحی تجربه کاربری برای معمارهای ناراضی مفید است؟  عکس پروژه معماری عکس طراحی معماری عکس معماران عکس معماری آینده عکس معماری مدرن عکس هنر معماری

    تکرار و از سرگیری

    ازسرگیری طرح بعد از اینکه کامل شد؛  به شما اجازه می‌دهد؛ موفقیت‌های آن طرح را تقویت کنید! تکرار و تست ایده‌های جدید روی بنایی که تکمیل شده است؛ باعث می‌شود مالک ساختمان فکر کند که شما پنج تا سر دارید! بدیهی است که انجام این امر بی‌معناست و ما را به دردسر می‌اندازد. پس چگونه یاد بگیریم؟ اگر بخواهیم طرح‌ها را روی بدنه خود ساختمان تکرار کنیم؛ چرخه بازخورد آن خیلی آهسته، گران و تضمین نشده است. نرم‌افزار، فرآیند تکرار را سریع می‌کند.

    اندازه‌گیری

    داشتن اهداف قابل‌سنجش، یک متر موفقیت برای شما تهیه می‌کند. در معماری، هدف اصلی، تسکین مشتری است. این هدف در طراحی محصول و تجربه کاربری هم حاکم است. پس شما یک هدف قابل‌اندازه‌گیری در قالب شاخص کلیدی عملکرد دارید. نزدیک‌ترین راه برای انجام این اندازه‌گیری در دنیای معماری، شبیه‌سازی و سنجش پروسه‌های ساخت و ساز، مصرف انرژی، نظرسنجی از ساکنین و... است. این موارد تحت اختیار صاحب‌خانه هستند و نمی‌توانید از آن‌ها توضیح بخواهید. پس چگونه یاد بگیریم؟ چگونه بنایی را که ساخته‌ایم به‌مرور بهبود دهیم بدون اینکه میزان موفقیت طراحی های گذشته را اندازه گیری کنیم.

    گالری عکس 3 چرا طراحی تجربه کاربری برای معمارهای ناراضی مفید است؟  عکس پروژه معماری عکس طراحی معماری عکس معماران عکس معماری آینده عکس معماری مدرن عکس هنر معماری

    موفقیت طرح‌های پیشین را نسنجیم؟

    علاوه بر این سه مورد، نرم‌افزار، یک وسیله متفاوت است؛ ابزاری که در حال خوردن، زیرورو کردن و شکل‌دهی دنیاست.
    به عنوان یک معمار، شما آموزش دیده‌اید که طبق هزاران مبحث طراحی، دنیا را بسازید. شکل دادن به فرهنگ، مهارتی است که تمام حواس را در برمی‌گیرد و به درک عمیق نحوه تعامل انسان با محیطش نیازمند است. برای خلق و تست محیط‌های جدید از نرم‌افزار استفاده کنید. ما این فرصت را داریم که با استفاده از ابزار مختلف جهانمان را شکل دهیم.

    گالری عکس 4 چرا طراحی تجربه کاربری برای معمارهای ناراضی مفید است؟  عکس پروژه معماری عکس طراحی معماری عکس معماران عکس معماری آینده عکس معماری مدرن عکس هنر معماری

    چرا باید به سمت طراحی تجربه کاربری بروید؟

    اگر در حال انتخاب چیزی هستید که ما در حال رد کردن آن هستیم؛ احتمالاً دلایل بیشماری برای این گذار خواهید یافت. در اینجا به هشت دلیل اشاره می‌کنیم که به شما می‌گویند چرا به عنوان یک معمار به یک طراح تجربه کاربری خارق‌العاده تبدیل خواهید شد.

    ۱- پروسه‌های طراحی شما، یکسان می‌شوند

    احتمالاً می‌دانید که برای طراحی هر چیزی، اول باید مسئله را درک کنید. هدف چیست؟ موفقیت چه شکلی است؟ کشیدن نقشه بدون تشخیص نحوه سنجش موفقیت، هنر است نه طراحی. هر چه زودتر با مشتری، مهندس و پیمانکار ارتباط برقرار کنید و اعتبار یا عدم اعتبار طرح‌های متعدد را تعیین نمایید. تکرار و توسعه طرح  از شروع مفهوم و نمودار گرفته تا نقشه ساخت و همکاری‌ها را در تمام مسیر ادامه دهید. ما به جای تهیه پلان و سکشن هایی از طرح، مدل‌های سه‌بعدی و پیش الگو می‌سازیم.

    ۲- پویایی‌های تیم شما یکسان می‌شوند

    نه تنها پروسه‌های شما، ساختاری مشابه پیدا می‌کنند؛ بلکه این یکسان‌سازی در مورد تیم و پویایی‌های تیم شما نیز صادق است. به جای پیمانکارها و مهندسین با توسعه‌دهندگان و مدیران تولید همکاری کنید. به عنوان یک معمار، شما وکیل مالک هستید پس باید تضمین کنید که علایق او محقق می‌شود. به عنوان یک طراح تجربه کاربری، شما وکیل کاربر هستید و باید تحقق خواسته‌های کاربر را تضمین کنید. این یک نقش مشابه و خیلی مهم است.

    ۳- شما تجسمی تازه و مرتبط دارید

    بله حرف ساده‌ای است که بگوییم هر شخصی از هر حرفه‌ای، یک پرسپکتیو متفاوت و تازه دارد؛ حق با شماست! اما در مورد تجسم معمار تجربه کاربری،  یک ویژگی خیلی خاص وجود دارد؛ این پرسپکتیو کاملاً مرتبط است. طراحان تجربه کاربری، معماران دیجیتالی هستند و همه ما می‌توانیم؛ معلم هم باشیم.

    ۴- شما فنی هستید

    دانستن تعداد زیادی نرم‌افزار به این معنا نیست که شما تکنیکی هستید؛ شرط فنی بودن این است که بتوانید آن‌ها را کنار هم قرار دهید. در گذشته از اساس سطحی این نرم‌افزارها استفاده می‌کردید. الان نه تنها از این ابزار بهره می‌برید؛ بلکه به آن نیاز دارید. آگاهی از تناسب یا عدم تناسب یک تئوری در پروسه طراحی الزامی است.

    ۵- شما مقیاس هستید

    طراحی معماری، جزئیات روی دستگیره یک درب تا محدوده یک شهر را شامل می‌شود. شما یک زبان طراحی تعریف کرده و متوجه می‌شوید که می‌توانید یک مقیاس باشید. تشخیص پیچیدگی‌های مقیاس، امری تفکیک‌ناپذیر از طراحی است.

    ۶- شما ابهامات را مهار می‌کنید

    هر پروژه متفاوت است. توانایی تجسم ساختار در شرایطی که هنوز ساخته نشده است؛ لازمه قدرت تفکر یک معمار می‌باشد.
    ساختمان، محصولی است که می‌توان آن را در مقیاس‌های مختلف و برای هر فرد و در هر جایی به کار برد؛ این موضوع کاملاً جدای از بافت است. در واقع، بافت در رابطه با زمان و علت کاربرد این محصول اهمیت می‌یابد و مستقل از مواردی چون شرایط ساختمان مجاور یا آب‌وهوای منطقه است.

    ۷- شما برای مردم طراحی می‌کنید

    شما بهترین خواسته‌های مشتریان و ساکنین ساختمان‌ را در قلب‌هایتان حفظ می‌کنید. به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید علایق کاربران را در قلب خود نگه دارید. گوش دادن به حرف کاربران و درک آن‌ها، لازمه این امر است.

    ۸- شما مبتکر هستید

    یک داستان قدیمی کلیشه‌ای وجود دارد؛ طرح معماری که از نظر مهندس مقاوم نیست؛ از نظر پیمانکار هم قابل‌اجرا نیست. اگر می‌خواهید این روابط را رهبری کنید و بناهایی شگفت‌انگیز خلق نمایید؛ باید مبتکر و پوست‌کلفت باشید. این قصه در دنیای نرم‌افزارها نیز تکرار می‌شود. همچنان نیاز دارید که به‌صورت گروهی کار کنید؛ از تصمیمات طراحی خود دفاع نمایید و وقتی که مردم نسبت به طرح شما حس خوبی ندارند؛ چیزهایی جدید کشف کنید. این هیجان‌انگیز است!


نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *